Avatar billede roenving Novice
08. marts 2009 - 23:36 Der er 29 kommentarer

Eksperten sender aldrig mere meningsfyldte mails

Siden ændringen af Eksperten har jeg ikke modtaget een eneste mail med en meningsfyldt tekst ...

-- jeg tror jeg har 800 mails, hvor teksten er:
DER ER OPRETTET ET NYT SPØRGSMÅL I ???

-- det giver selvsagt ingen mening, medmindre man kun abbonnerer på een eneste kategori, den slags mennesker findes måske ???

Desuden giver det alvorlige problemer med min mailboks (gmail), da den automatisk stakker mails med samme emne-tekst i det, den kalder konversationer, og der er det ligesom fuldstændigt tåbeligt at modtage 700 mails med emnet

Der er oprettet et nyt spørgsmål i Diverse / Fri debat til 30 point

Når de ovenikøbet bliver lagret som een eneste ...

I øvrigt savner jeg også de gamle muligheder for at undgå de tåbelige reklamer, muligheden for at få bare helt almindelige tekster med i spørgsmålene og iøvrigt rettighederne som PRO-medlemmer ...

Før ændringen (hrm, det hedder vist opdateringen, jeg ser det som en afdatering eller neddatering ,-) brugte jeg timer hver dag på Eksperten, siden har jeg ialt tvunget mig selv til at være online ca. 20 minutter ialt (og er det 6 uger siden ,-(
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
09. marts 2009 - 00:53 #1
Nu bare du lige give dem lidt tid jo. De har kun brugt omkring 3 år på forarbejdet. Og det er jo kun en "skitse" de har lagt på. Som de selv siger, så mangler der en del endnu.
09. marts 2009 - 06:37 #2
*ENIG*

At der heller ikke er kommet nogen automatisk E-mail fra Eksperten siden [Lør 07-03-2009 01:46] - dog kom der en stribe [Søn 08-03-2009 13:15] - flere enslydende - gør det jo heller ikke bedre...

http://www.eksperten.dk/spm/866995
Avatar billede snowball Novice
09. marts 2009 - 08:10 #3
Vi er godt klar over, at der pt. er problemer med mails vedr. kategori abb. - dog er dit tilfælde det "værste" jeg kender til eftersom det ikke vedrører alle brugere (virker f.eks. fint hos mig selv), men det er noget der er ved at blive kigget på.

Derudover er der nogle generelle problemer med mails lige nu. Enten at man slet ikke får nogen eller at den samme mail kommer flere gange - det bliver der også kigget på.

Mht. de andre ting, så er Pro helt afskaffet. Nogle af funktionerne findes allerede helt eller delvist i den nye version, men fjernelse af reklamerne bliver næppe indført igen.

Jeg er ikke med på hvad du mener med "muligheden for at få bare helt almindelige tekster med i spørgsmålene"?

Snowball / Admin
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
09. marts 2009 - 12:54 #4
Vi arbejder på en løsning der lader dig skræddersy dine mails - i erkendelse af at uanset hvad vi gør, er der folk som vil have det anderledes. Der er dog et par ting længere oppe på listen.

Mht manglende mails:

Vores mailer har fejlet. Årsagen er, som jeg lige har fået det forklaret, at scriptet har et maks på hukommelsesforbrug og antal mails. Det loft ramte det så i weekenden - og stoppede. Derefter kørte det ikke videre.

Vi har selvfølgelig justeret hvad maileren i fremtiden kan klare. Succes er svært at klare :-)

I mellemtiden har 20.000 mails hobet sig op. De sendes ud de næste par timer. Enkelte har allerede i løbet af weekenden fået et par mails - og vil nok nu få dem igen. Beklager besværet, men syntes de ophobede mails var et par dubletter værd.
Avatar billede justrace Novice
09. marts 2009 - 13:57 #5
For mig er problemet ikke dubletter, de kan jo let slettes. Fordi der ryger en kæmpe stak mails i indbakken er ligeledes ligegyldig, så kan man jo hurtigt komme stakken igennem, i stedet for en eller 5 hvert femte minut.

Men en udmelding om problemet, i stedet for at der ingen beskeder kom, kan godt være endog temmelig irriterende. Man bruger tid, masser af tid, på at undersøge om det er hos en selv der er noget galt. Dernæst tænker man at det nok er deres (eksperten) der har et mindre problem, og at det nok snart løser sig.

Problemet er i sig selv, som isoleret set, til at leve med. Men de stakler derude der har brug for hurtig hjælp, får ikke en mail om at der har været respons på deres spørgsmål, og dem der prøver at hjælpe, får heller ikke ... osv.

Kan man ikke lave en løsning, så man bliver gjort opmærksom på problemet, et banner, en tekst der fortæller man er nødt til selv at holde sig ajour indtil man igen begynder at få mails?

Altså, ganske enkel "Der udsendes ikke mail i øjeblikket" øverst på siderne, og hvor lang tid det øjeblik er, er jo underordnet, bare man bliver gjort opmærksom på det, så man kan tage sine forholdsregler.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
09. marts 2009 - 14:10 #6
Helt enig med justrace.

Informationsniveauet fra Eksperten er - igen - alt for ringe!
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
09. marts 2009 - 17:41 #7
Mere, mere, mere...

Problemet opstod efter lukketid og der var desværre ikke mulighed for at løse det i weekenden. Så snart kontoret var bemandet her til morgen gik udviklerne igang med at løse det og sikre at det ikke sker igen.

Om det er alt for ringe - og endda igen - er vist op til syrebeholdningen i ens mave. Vi løser problemerne som vi støder på dem, og holder af og til weekend.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
09. marts 2009 - 17:47 #8
Nu var det informationsniveauet, der er for ringe - ikke tiden I bruger på fejlsøgning/udbedring.

Synes faktisk I skulle overveje justrace's forslag med en slags banner eller lign.

Det ville ikke frarøve nogen deres weekend, at skulle skrive en fejlbesked i en sådan ;)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
09. marts 2009 - 18:48 #9
Faktisk har vi oprettet bloggen til dette formål. Men det kræver at vi er der til at skrive i den :-)

Det prøver vi, vi kan sikkert blive bedre, vi kan sikkert også få mange kommentarer endnu fra folk der ikke synes det er nok, men det er en del af jobbet.
09. marts 2009 - 20:11 #10
... i skrivende stund har jeg (næst)sidst modtaget automatisk E-mail [Søn 08-03-2009 13:15] samt idag ~20 stk. [Man 09-03-2009 16:26] af blandede typer imellem hinanden... Siden da ikke mere...

'Mangler'/forventer >100 stk. fra diverse tråde Ref.: http://www.eksperten.dk/spm/867197#reply_7344532

Jeg gider altså ikke MANELT at checke hver eneste tråd jeg har 'noget' i.

Tror at jeg vil copy denne tekst ind i alle min 'tråde' ->
"Desværre er Ekspertens automatiske E-mail systemet stadig ustabilt/ude af drift over flere dage, så du skal ikke forvente at jeg eller andre finder på at vende tilbage til denne tråd..."
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
09. marts 2009 - 21:23 #11
#10 forfat en kort udgave, og sæt den som www-adresse, så kommer den automatisk ind i alle dine tråde :)
Avatar billede leif Seniormester
09. marts 2009 - 21:48 #12
Nu lyder det som om at alt skal gøres manuelt. Lige som det er muligt at kontrollere om der er hul igennem til en MySQL server så er det jo også muligt at kontrollere om der er hul igennem til ens SMTP server / mailer og er der ikke det så smide en automatisk besked enten ud som et spm. eller via bloggen. Det burde da ikke være det store problem......

Og i skrivende stund kommer der mails fra Eksperten stadig uden sigende Emne og med teksten: "X-Mailer: PHP/5.1.6" gud vide hvor mange gange og så vises mailen ikke som en HTML email i ellers en Thunderbird klient som ikke tidligere har haft problemer med mails fra Eksperten.
09. marts 2009 - 22:06 #13
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. marts 2009 - 22:36 #14
Problemet med mails strækker sig også til at man får mail om indlæg FØR ens eget...

Mail:
Der er kommet en kommentar til Har skannet pc med hijackthis....
Kategori: Sikkerhed / Generelt | Nyt indlæg af: reinen | Point: 30 point
Uddrag af indlæg: "Så er det gjort.........Nu popper den her så op når jeg kører CCleaner :filen eller mappen C:er beskadiget og kan ikke læses.Kør Chkdsk-værktøjet."
Ønsker du ikke længere at abonnere på kategorien kan du vælge den fra via din konto side.
Venlig hilsen Eksperten

Problemet er at det er skide forvirrende, for den kommentar er lagt d. 09. marts 2009 kl. 21:01:58, men jeg kommenterer først  d. 09. marts 2009 kl. 21:40:04

......
Avatar billede snowball Novice
09. marts 2009 - 22:58 #15
Det er min forventning at Bloggen kommer til at køre ca. på samme måde som den gamle E-Nyt gjorde.

Altså så den nyeste besked i systemet bliver vist øverst på så godt som alle sider sådan så folk nemmere kan se de beskeder vi gerne vil vise dem.

Det er dog ikke nogen perfekt løsning, for det er langt fra alle brugere der læser beskeden selvom den som sagt stod øverst på næsten alle sider indtil man klikkede på "Læs mere". Jeg har flere eksempler på at folk har skrevet mails til mig og oprettet spørgsmål om et problem der tydeligt var forklaret i den seneste E-Nyt.

Jeg er dog helt enig i, at udsending af mails fra en side som Eksperten, bare er noget som skal fungere. Den nye version her er dog stadig forholdsvis ny og den er jo skrevet om helt fra bunden af, så jeg har stadig fuld tiltro til, at gutterne nok skal få det op at spille :)
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
09. marts 2009 - 23:02 #16
#15 jo, men altså, man kan vel godt nå et stykke op fra bunden på fire år?
Avatar billede snowball Novice
09. marts 2009 - 23:08 #17
Nu er der langt fra blevet kodet på den nye version i 4år, men det er en lang og besværlig affære at forklare, så det vil jeg slet ikke begynde på :/
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
09. marts 2009 - 23:59 #18
@ ksoren2: Hvad vil du egentligt have mig til at sige med alle dine bitre indlæg? At jeg er ked af det, at vi (incl. alle os som ikke var ansat for 4 år siden) lover aldrig at gøre det igen, at vi aldrig vil arbejde med leverandøren som holdt os hen med snak igen (det kan jeg dog godt)? Det gør jeg gerne hvis det gør dig glad.

Jeg undrer mig bare - for i mine øjne giver det ikke meget mening bare at sidde og poste sure beskeder så snart chancen er der. Men måske misser jeg noget. Brug dog tiden på at hjælpe folk.

Du må gerne svare, men jeg ved du ikke bliver skuffet hvis jeg er 4 år om at vende tilbage :-)
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
10. marts 2009 - 00:02 #19
Jeg er bare lidt skuffet. Nu har jeg været bruger herinde i lang tid, og havde nok bare håbet på lidt mere.

Hvad sker der med dette http://www.eksperten.dk/spm/862782 (jeg har også nævnt det i bloggen)?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
10. marts 2009 - 00:24 #20
Ja ok. Skuffelse = man er glad for Eksperten. Det er til at forstå. Vi arbejder på bid for bid at gøre det bedre, men hvem som helst der følger mediemarkedet pt. ved også at annoncekronerne ikke liiige triller hurtigt ind af døren pt.

Men vi synes også Eksperten er vigtig - og bruger en del tid på den. Desværre kan man bliver overrasket over ting som at der pludseligt sendes væsentligt flere mails. For på trods af, at "alting var bedre i gamle dage" så vokser besøgstallet stille og roligt.

Jeg tror man skal huske to ting:

1) At holdet bag Eksperten på IDG prøver at holde en nogenlunde normal arbejdsdag. Derfor sker tingene så vidt muligt mellem 9 og 16 - mens brugerne ofte er på om aftenen og i weekenderne. Snowball og jeg prøver at dække det af, men en del ting må vi bare vente med til udviklerne møder på job.

2) At man holder fokus så der ikke herinde i denne del af forum opbygges en "det hele er noget skidt" mens der ude i selve spørgsmålene er mennesker som oplever at de får hjælp. Pt. arbejder vi på at få et effektiv coadmin-system op af stå for første gang nogensinde, derfor kan vi være lidt langsommere til andet

- hvad angår din bruger så smid en mail til info@eksperten.dk att: lars jacobsen så finder vi ud af det. Men vil allerede gerne advare nu: Jeg holder fri tirsdag!
Avatar billede thesheriff Nybegynder
10. marts 2009 - 09:05 #21
En "nødløsning" på mailproblemerne:

Sorter listen "Spørgsmål hvor [bruger] har deltaget" efter Sidste indlæg frem for Oprettet.

Så vil det gøre den manuelle overvågning en smule nemmere.
Avatar billede nemlig Professor
10. marts 2009 - 15:25 #22
Min emailadresse, som er registeret i min profil, ligger hos tdc.
TDC's spamscanner har i går aftes fanget 3 stk. emails fra Eksperten og opfattet dem som spammails.
Jeg har dog i dag modtaget emails fra eksperten.

Blot til orientering.
Avatar billede vejmand Juniormester
10. marts 2009 - 15:57 #23
nemlig >> Jeg havde nøjagtig samme problem i går aftes, dog med 18 stk. mails. (Også TDC´s spamscanner)
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. marts 2009 - 19:57 #24
Har også TDC, og har ikke oplevet dette.
Avatar billede enya Nybegynder
10. marts 2009 - 20:05 #25
>nemlig og vejmand: Tak fordi I skrev det, vedr. TDC's spamscanner. Jeg har lige hentet gårsdagens mails fra E. dér.!
10. marts 2009 - 21:32 #26
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2009 - 21:55 #27
Vi maa jo erkende at E er ikke et stocktrading system hvor tab maales i millioner per minut eller et missil styrings system hvor en fejl kana starte WW3.

Det er ikke realistisk at forestille sig et community site i DK som E med 7x24 support.

Men derfor er der jo naturligvis nogle ting som kan forbedres:
1) Lige saa snart der er noget galt maa man smide noget op saa folk ved at problemet er kendt og meget gerne med lidt information om timeline for fix.
2) Jeg tror at I skal kigge meget grundigt paa email-delen af E. Hvis man kigger paa drifts problemer over en aareraekke, saa er det mit indtryk at en paent stor del af problemerne relaterer sig til email. Ganske vist er V5 jo en anden codebase, men det svaert ikke at faa indtryk af at E maaske har relativt store krav til email systemet. Bedre fejl haandtering i koden. Separat queuing area. En backup mail-server. Eller noget helt fjerde.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
10. marts 2009 - 22:14 #28
Tak for forslagene Arne, tager dem med mig til næste møde.
Avatar billede bitmatic Nybegynder
11. marts 2009 - 00:30 #29
For ikke at blive opfattet som endnu et syrligt bolsje vil jeg lige først og fremmest sige tak for at i driver Eksperten. Det er en fed side jeg har brugt ganske gratis i nogle år nu, og jeg er sikker på, at i nok skal få den bragt op til gammel standard igen inden længe.

Jeg har dog ikke brugt Eksperten så forfærdeligt meget siden den nye version gik online; primært fordi de emails jeg modtager ikke længere indeholder selve emnet fra spørgsmålet i subject-feltet. Jeg gider simpelthen ikke klikke på 30 mails hver dag, for at se om der er et relevant spørgsmål. Please, please, please gå tilbage til det gamle emne-felt (eller noget lignende).

En anden ting der er uhensigtsmæssigt i den nye version er, at links ikke formatteres ordentligt i nogle af de gamle spørgsmål. Det svar jeg gav til denne tråd f.eks.: http://www.eksperten.dk/spm/820002#reply_7031444 har en fejlagtigt formatteret link. Det betyder, at jeg får 404-fejl fra min server på det pågældende link, samt at google rapporterer at der er sider med broken-links til mit domæne... Ikke verdens største problem, men dog stadig små-træls (ja, jeg er jyde...).

Keep up the good work ;)