Avatar billede nielspt Nybegynder
12. marts 2009 - 17:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Form: Validere X antal input fields med forskellige navne

Jeg vil gerne validere, at et automatisk genereret antal af input fields er udfyldt før afsending. Input fieldsne får automatisk generet et navn således: <input name='input_<?=i?>' ... >

Foruden input fields genereres også en bunke text-areas, men disse skal IKKE valideres.

Jeg har lavet denne stump kode, men den validerer samtlige elementer i formen - og det er kun input fields der skal valideres.

<script language="JavaScript">
function checkform(form) {
    for(var i = 0; i < form.elements.length; i++){
        if(form.elements[i].value.length < 3){
            alert('Husk at udfylde titler til alle billeder');
            form.elements[i].focus();
            return false;
        }
    return true;
}
</script>

Nogen der ved hvordan man kan løse det?

Tak.
Avatar billede majbom Novice
12. marts 2009 - 19:45 #1
<script language="JavaScript">
function checkform(form) {
    elms = document.getElementsByTagname('input');
    var size = elms.length;
    for(var i = 0; i < size; i++){
        if(elms[i].value.length < 3){
            alert('Husk at udfylde titler til alle billeder');
            form.elements[i].focus();
            return false;
        }
    return true;
}
</script>

ovenstående er utestet, men burde tjekke alle dine input-felter.
jeg ved ikke om du har andet end textareas og textfelter?
Avatar billede nielspt Nybegynder
13. marts 2009 - 23:16 #2
Hej splazz, tak for dit svar.
Men det ser desværre ikke ud til at virke.

Jeg tror måske det er fordi, at mine input-fields har forskellige navne. Når formen er blevet genereret af PHP, så vil input-fieldsne eksempelvis se således ud:

<input id="" class="input_upload" type="text" value="" maxlength="30" name="titel_0"/>
<input id="" class="input_upload" type="text" value="" maxlength="30" name="titel_1"/>
<input id="" class="input_upload" type="text" value="" maxlength="30" name="titel_2"/>
osv.

(Bemærk navnene)

Kan du eller andre hjælpe mig videre?

Vh. Niels
Avatar billede majbom Novice
14. marts 2009 - 12:32 #3
jeg har lige ændret lidt på koden, der var et par fejl:

function checkform(form) {
                elms = document.getElementsByTagName('input');
                var size = elms.length;
                for(var i = 0; i < size; i++){
                    if(elms[i].value.length < 3){
                        alert('Husk at udfylde titler til alle billeder');
                        //form.elements[i].focus();
                        elms[i].focus();
                        return false;
                    }
                return true;
            }
Avatar billede nielspt Nybegynder
14. marts 2009 - 15:27 #4
Perfekt! Det virker lige præcis som det skal nu!

Smid lige et svar.

Vh. Niels
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2009 - 23:06 #5
<ole>

Jamen, tre mellemrumstegn er da osse et klart, logisk og sigende navn til et billede  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede majbom Novice
15. marts 2009 - 07:44 #6
kanon, så smider jeg da lige et svar.

og som ole siger, bør du måske også tjekke om det rent faktisk er brugbare tegn der er indtastet :)
Avatar billede nielspt Nybegynder
15. marts 2009 - 10:51 #7
Selvfølgelig :-)Det var såmænd bare lige for at lave skellettet af valideringen.

Tak for hjælpen!
Avatar billede majbom Novice
22. marts 2009 - 21:03 #8
tak for point :)