Avatar billede r11jep Nybegynder
12. marts 2009 - 17:52 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Netværksproblem

For ca. 14 dage siden begyndte vi at opleve netværksproblemer.
Virksomheden består af 6 afdelinger, som er forbundet via et MPLS netværk (både tele og data, men i hver sin sky).
Samtlige afdelinger anvender Windows terminalserver (WTS) som står på afdeling1 (1gb) - øvrige afdelinger har 100mb.

Problemet består I at afdeling2 til afdeling6 flere gange dagligt oplever at WTS fryser i 2-5 sekunder, for derefter at arbejde videre igen. Det samme gør sig gældende for samtaler imellem afdelingerne, som anvender samme MPLS.

MPLS leverandøren har testet alt igennem på kryds og tværs af afdelingerne, men kan ikke finde frem til nogen fejl på deres udstyr.
Vi har lavet tilsvarende målinger internt, samt skilt hele netværket af, uden at blive meget klogere. Det eneste vi kan komme i tanke om, skulle være en overbelastet switch.

Er der nogen som kan komme med tips til at teste netværk - programmer, metoder etc., så vil jeg blive rigtig glad :-)

/Jep
Avatar billede clemmedk Praktikant
12. marts 2009 - 18:53 #1
køre i med switche eller routere ?
Avatar billede r11jep Nybegynder
12. marts 2009 - 18:58 #2
Der er tale om en Zyxel ES-3148 som er koblet direkte til MPLS leverandørens router (gigabit til gigabit).

Det "sjove" er, at brugerne i afdeling1 ikke oplever fejlen. De sidder tilkoblet den samme switch, blot direkte på 100mb portene.

Afdelingerne 2-5 går alle via gigabit porten.
Så jeg har mistanke om at det er her der er en flaskehals, men jeg savner et redskab eller metode til at bekræfte dette...
Avatar billede r11jep Nybegynder
15. maj 2009 - 22:40 #3
Lukkes