Avatar billede vkaaav Nybegynder
13. marts 2009 - 22:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

matematik opgave, HASTER

1: hvor mange symetriakser er der i en regulær femkant? - har prøvet at finede ud af hvad symetriakser er men uden held, ved kun at figuren skal kunne deles op i to ens figurer ..

2: en håndbold har en største omkreds på 55cm. Hvor stor er radius?

håber virkelig i kan hjælpe mig :S
Avatar billede vejmand Juniormester
13. marts 2009 - 22:33 #1
2) 55 / Pi / 2
Avatar billede vejmand Juniormester
13. marts 2009 - 22:46 #3
55 / Pi / 2 = 8,75
Avatar billede mstorgaard Praktikant
13. marts 2009 - 23:14 #4
Og der er vel 5 symmetriakser i en femkant.
Avatar billede vejmand Juniormester
13. marts 2009 - 23:20 #5
Ups, det er først nu jeg ser at mit link ikke virker.
Men ja, der er 5 symmetriakser i en femkant.
Avatar billede vejmand Juniormester
13. marts 2009 - 23:24 #6
Avatar billede vkaaav Nybegynder
13. marts 2009 - 23:24 #7
ok. tak for hjælpen :)
Avatar billede trissebasse Nybegynder
13. marts 2009 - 23:27 #8
Okay, tegn en femkant. Tag en lineal. Tegn linier der deler femkanten symetrisk (symmetri er det der gør at hvis man tegner en linje ned gennem dig på midten vil der være lige lang fra linjen til henholdsvis dit højre og venstre øje... Forhåbentlig) TÆL DEM.

En cirkels omkreds beregnes ved O = 2 x pi x r ... Så vejmand har ret!

Det kan være jeg har drukket for meget rødvin lige nu. Men det virker altså ret indlysende... Men det gør det, på den anden side, også altid når man hjælper sine unger med lektier.... Og ungerne er ikke altid enige :-)

K.h.

Trissebasse.
Avatar billede vejmand Juniormester
13. marts 2009 - 23:27 #9
Velbekomme, du lukker spørgsmålet ved at sætte flueben i "Accepter dette svar" ud for svaret, og klikke på "Accepter svar og afgiv point" nederst.