Avatar billede cyberesben Nybegynder
18. marts 2009 - 01:21 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Geografisk søgning på Wikipedia - tilbyder de et webservice API med XML eller lign?

I forbindelse med mit speciale på DTU har jeg brug for at søge i wikipedia artikler i et afgrænset geografisk område på baggrund af GPS koordinater. Jeg kan se at mange WP artikler er geotagget i forvejen, og forskellige online korttjenester viser da også tit links til WP artikler på kortet...

Jeg synes dog ikke jeg kan finde noget information hos selve wikipedia (eller på wikimedias API beskrivelse) om det, og vil derfor høre om nogen kender til at de har en officiel service?

Jeg har kigget lidt med firebug og kan se at andre kortsider forespørger et lokalt script som returnerer noget XML - jeg kan selvfølgelig bare hooke op mod det, men tænker det måske ikke er så venligt at (mis)bruge deres kapacitet (se på http://findvej.dk/xml/xml_wikipedia.php?x1=12.5498628616333&x2=12.588229179382324&y1=55.69479734475384&y2=55.701786801396764&nopic=0) - og i øvrigt, hvordan har de lavet deres, hvis der ikke findes et API?? Har de importeret wikipedias database så de kan søge i den eller hvordan?
Avatar billede olebole Juniormester
18. marts 2009 - 02:02 #1
<ole>

Jeg søgte på 'Lille Amalienborg' på Google og fandt artiklen på Wikipedia. Åbnede linket ved koordinaterne (øverst til højre) og kom til:
    http://stable.toolserver.org/geohack/geohack.php?language=da&pagename=Lille_Amalienborg_(Dag_Hammarskj%C3%B6lds_All%C3%A9)&params=55_41_42.93_N_12_34_55.52_E_type:landmark_region:DK

Langt nede (under 'Markup') fulgte jeg linket til 'GeoTags':
    http://da.wikipedia.org/wiki/GeoTagging

Første link under 'Referencer' i bunden af siden peger på 'Wikimedia Toolserver':
    http://toolserver.org/startsite/

Det ligner indgangen til noget. Du fik lige processen med, fordi jeg tror, der gemmer sig andre spændende links på siderne  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. april 2009 - 22:13 #2
Jeg endte med at hente XML dumpet fra den danske WP, importere det til en mysql via mwdumper.jar, for derefter at køre et script som finder alle artikeltekster som indeholder geotags.