Avatar billede loopstudio Nybegynder
19. marts 2009 - 12:53 Der er 8 kommentarer

Hvordan laver man backup på MySQL DB i produktion?

Hejsa,

Med mit backup-program, vil den ikke back'up'e databasefiler fra MySQL, når de er i brug.

Hvad er den rigtige løsning for at lave backup?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2009 - 13:34 #1
mysqldump hvor du laaser alle tabeller foerst for at faa en konsistent dump

evt. mysqlhotcopy
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2009 - 13:34 #2
Der er doedsstraf for at forsoege at backe en koerende database op med et generelt fil backup program.
Avatar billede loopstudio Nybegynder
20. marts 2009 - 00:09 #3
Såå, sitet SKAL være "nede" / låst imens?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2009 - 00:14 #4
Med mysqldump behøver du ikke lukke database og app ned, men det vil blive en "pause" for brugerne mens backup laves.

Med et fil backup program skal du lukke databasen og app ned.

Til InnoDB tabeller mener jeg at du kan købe et program som kan lave en helt hot backup.
Avatar billede loopstudio Nybegynder
20. marts 2009 - 15:54 #5
Skal man selv låse, eller gør mysqldump det automatisk?
Avatar billede noden Nybegynder
20. marts 2009 - 15:54 #6
Ja, det afhænger også af om det er et cluster eler hvilken engine du benytter men hvis du skal arbejde med MySQL vil jeg anbefale at bruge et par kroner på en af følgende bøger:
MySQL Clustering - ISBN 0-672-32855-0 eller MySQL 5.1 Cluster Certification Study Guide - ISBN 978-1-84799-168-3.
De beskriver begge dette område. (De er engelske)
Vist både Master/Slave og Cluster. De er begge udgivet af MySQL så de burde være troværdige. Det er nemlig ikke et helt let svar.
MySQLDump hints http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/mysqldump.html
Avatar billede noden Nybegynder
20. marts 2009 - 15:56 #7
Man skal selv "låse" databasen. Normalt går man i "Single User mode" Men det afhænger af din engine. Er det NDB?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2009 - 16:00 #8
mysqldump har en raekke options:

--lock-all-tables
--lock-tables
--single-transaction