Avatar billede stry Nybegynder
20. marts 2009 - 11:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

To værdier i en funktion

Jeg har en funktion som returnerer to værdier.
Den ene returneres i cellen hvor funktionen er indtastet, den anden skal brugeren udpege via en inputbox.

Jeg troede at jeg kunne gøre således:

Public Function ToResultater(X As Double, Y As Double) As Double
Dim Res2 As Double
Dim rCel As Range
Dim Txt As String
Txt = "Der er to resultater." & vbCr & _
"Udpeg en celle hvor det andet resultat skal indsættes."

ToResultater = X * Y
Res2 = X / Y
Set rCel = Application.InputBox(Txt, "Udpeg destinationscelle", , , , , , 8)
rCel.Value = Res2

End Function

...men det virker ikke!

Nogen med en god idé?

På forhånd tak.
Avatar billede kabbak Professor
20. marts 2009 - 12:57 #1
prøv at lege med denne

der vestemmer det di skriver som Værdinummer,hvad der kommer tilbage, så her skal du have formlen 2 steder, med hver sin Værdinummer.

Public Function ToResultater(X As Double, Y As Double, Værdinummer As Integer) As Variant
    Dim Res(1) As Double
    Res(0) = X * Y
    Res(1) = X / Y
    If Værdinummer <= UBound(Res) Then
        ToResultater = Res(Værdinummer)
    Else
        ToResultater = "forkert Værdinummer ( 0 til " & UBound(Res) & ")"
    End If
End Function
Avatar billede stry Nybegynder
20. marts 2009 - 13:02 #2
Hej Kabbak
Tak for din kommentar.
Det er dog ikke helt det jeg havde drømt om - jeg vil meget gerne have funktionaliteten med den brugerudpegede destinationscelle.
Ka' du klare den?
Avatar billede kabbak Professor
20. marts 2009 - 16:31 #3
Jeg har testet på:

Set rCel = Application.InputBox(Txt, "Udpeg destinationscelle", , , , , , 8)

det eneste sted jeg kan få den til at virke er i en makro, som er kaldt uden parametre, så der kan jeg ikke hjælpe dig ;-))
Avatar billede jkrons Professor
21. marts 2009 - 13:08 #4
En funktion bnruges som en formel, og en formel, kan kun "skrive" i den celle, hvor formlen er placeret.
Avatar billede stry Nybegynder
26. marts 2009 - 08:11 #5
Jeg må vist acceptere at det ikke kan lade sig gøre som jeg havde tænkt mig.

Tak for indsatsen til begge deltagende - smid et svar, så fordeler jeg pointene.
Avatar billede jkrons Professor
26. marts 2009 - 16:09 #6
Giv dem til kabbak. Han har brugt mest tid.
Avatar billede kabbak Professor
26. marts 2009 - 19:06 #7
;-))