Avatar billede bluefish Praktikant
24. marts 2009 - 09:42 Der er 4 kommentarer

Telia pne-smtpin1-sn1.fre.skanova.net blacklisted IP

Hej
Vi kan ikke sende fra et domæne til et Telia domæne (@telia.com). Vi får svar om at vores IP adresse skulle være blacklistet

******
lena.engelmann@telia.com
pne-smtpin1-sn1.fre.skanova.net #550 mail not accepted from blacklisted IP address [XX.XXX.XX.XX] ##
*****

Vi kan ikke se at vores IP adresse skulle være blacklistet
1.    http://whatismyipaddress.com/staticpages/index.php/is-my-ip-address-blacklisted
2.    http://www.mxtoolbox.com/blacklists.aspx

Vores ISP er TDC og vi har rDNS til vores offentlige IP adresse til vores primær domæne (domæne 1). Vi har et sekundært domæne (domæne 2) som er denne medarbejders primære udgående e-mailadresse. Vores mailserver er en Exchange 2007. Man kan vel kun have rDNS til et domæne eller?
Er godt klar over at vi på SMTP kan bruge TDC som smarthost og forhåbentlig vi det løse problemet, men er interesseret i at vide hvorfor IP adressen er blevet blacklistet og ikke mindst hvordan vi bliver fjernet fra blacklisten igen + hvilke servere tjekker Telia (https://www.skanova.com/start) mod når det ikke er listet på de gængse lister. Har prøvet at få fat i deres support, men det er en udfordring ud over det sædvanlige.
Avatar billede riversen Nybegynder
24. marts 2009 - 10:03 #1
i kan være blacklistet pga. en inficeret klient pc. Det er altid en god idé at placere mailgateway på en anden IP adresse en interne klienter, hvis det er muligt.

Prøv at slå din ip op på www.spamhaus.org. Du kan bede om at få den fjernet, men hvis ikke du har fjernet årsagen (den inficerede klient fx), så kommer ip'en på igen, og så er det ikke sikkert det går helt så nemt ved anden og tredje fjernelse fra listen.
Avatar billede riversen Nybegynder
24. marts 2009 - 10:04 #2
du kan evt. blokere port 25 udgående fra alle andre end din server. Så finder du da ud af om det går gennem serveren eller ej og du får blokeret for evt. inficerede klienter.
Avatar billede bluefish Praktikant
24. marts 2009 - 16:50 #3
Hej Riversen
Tak for svaret
Vi er heller ikke listet på www.spamhaus.org.
Port 25 indgående, er spærret af i firewallen således at det kun er 3 tårne hos Softscans der kan leverer til vores server.
Port 25 udgående, der er ingen andre en domæne pcer der kan få lov at relay gennem exchange serveren. Ok der er nogle Ricoh MFPer (scannere) som kan relaye gennem exchangen. ellers skal eksterne bruge TDC's smtp server, men der er meget få eksterne.
Der er ingen domæne pcer som er inficeret, har McAfee ASAP på og ingen "slår ud" med virus.
Ved du hvilken database Telia kigger op imod?
Avatar billede riversen Nybegynder
24. marts 2009 - 17:40 #4
du kan jo prøve at kontakte Telia men held og lykke med det. De er nogle båtnakker (står for egen regning).