Avatar billede torbend Nybegynder
26. marts 2009 - 18:33 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

TRÆT AF MS!

Jeg er/var Mikrosnøft bruger desværre!
Jeg har downloaded Ubuntu 8.10 men er det det rigtige for mig?

Det er hele familien med 2 børn med internet, tekstbehandling osv. der bare skal virke!

Er Ubuntu svaret eller hvad?
Det må gerne lige en brugerflade vi kender og selvfølgelig USB osv.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
26. marts 2009 - 18:46 #1
Mikrosnøft det lyder sgu godt (o:

Ja men bare ikke så godt hvis du finder nogle MS produkter du gerne vil bruge..

(Du kan godt kører MS stuff i Ubuntu - programmet hedder "WINE")
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2009 - 18:47 #2
Ubuntu henvender sig i hoej grad til saandan nogen som dig. Og der er rigtigt mange andre ubuntu brugere som kan hjaelpe med evt. problemer.

Saa ja Ubuntu er god til dig.

Den ser lidt anderledes ud end Windows, men det vaenner du dig nok hurtigt til.
Avatar billede jensgram Nybegynder
26. marts 2009 - 18:50 #3
Og hvis du har downloadet det, så er der da ikke andet for end at boote fra LiveCD'en og give det en chance :) Det har jeg ikke fortrudt.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
26. marts 2009 - 19:25 #4
Ubuntu er klart det rigtige, der er dog ikke internet eksplore, men der er firefox, og det er lige så godt, samt er der tekst behandlings programmet open office, det ligner lidt microsoft office 2003, dog lidt ældre look, men altså det er nemt at finde rundt i, på min bærbar har jeg både ubuntu og xp installeret ! (;
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2009 - 19:26 #5
I modsætning til de foregående kommentarer vil jeg anbefale dig at kigge på Open SuSe ikke fordi at Ubuntu måske ikke er det rigtige for dig, men fordi alt erfaring (12 år) siger mig at SuSe er nemmere at gå til hvis man er nybegynder
Avatar billede james_t_dk Juniormester
26. marts 2009 - 19:43 #6
Ubuntu er lækker lækker, og der kommer en ny version i næste måned (9.04).

Tag et kik på live CD'en, det er den letteste måde at se om det er dig. Og om din hardware er understøttet.

Fedora er en anden rigtig lækker Linux distribution.

Linux format er et af de bedste linux blade på markedet (det er på engelsk, der er ikke noget dansk alternativ) deres hjemmeside byder på masser af gode ting, blandt andet et super forum. Ubuntu's eget forum er også godt.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
26. marts 2009 - 19:48 #7
Glemte at sige velkommen til.

Ubuntu og fedora har tekstbehandling (openoffice) messenger (pidgin) mail og browser samt en lang række spil i deres standart install.
Avatar billede torbend Nybegynder
29. marts 2009 - 17:47 #8
Kan jeg bruge alle OpenSource programmer til alle Linux versioner?

Jeg har hentet Ubuntu fra nettet og prøver den.
Avatar billede torbend Nybegynder
29. marts 2009 - 17:53 #9
Hej Mathias og James

Jeg er helt solgt til Google Chrome og jeg hører at der er en Linux version på trapperne.
Hvis det er sandt er browseren ikke et problem.

Tak for Linux format fiffet - det skal tjekkes :-)
Avatar billede torbend Nybegynder
29. marts 2009 - 18:47 #10
Nu er jeg for alvor i tvivl Helge ;-)

Open SuSe virker utroligt brugervenligt!

Kan jeg bruge Wine på Open Suse eller Debian?

Undskyld hvis jeg virker tumpet men er Linux ikke Linux med forskellige brugerflader eller skal jeg være obs på hvad der kører på hvad?

Jeg er meget tændt på SuSe nu!
Avatar billede arne_v Ekspert
29. marts 2009 - 18:51 #11
Wine burde køre på alle Linux distroer.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2009 - 19:45 #12
Så længe du "KUN" bruger Linux på alm. brugerniveau vil du ikke opdage den store forskel på de forskellige distroer og dog den måde du installerer programmer på og i øvrigt laver hverdagens små konfigurationer kan der være lidt forskel på, men efter at jeg har stiftet bekendtskab med ganske mange forskellige distroer er det min erfaring at SuSe er den mest brugervenlige. Mit råd til dig vil være, download OpenSuSe 11.1 (DVD) http://software.opensuse.org/ vær opmærsom på at Internet Explorer ikke kan downloade filer på over 4 GB det er altså nødvendigt at du bruger en anden browser f.eks. Firefox.
Gennemlæs herefter guiden http://suse.linuxin.dk/ omhyggeligt - når du installerer din SuSe tror jeg at du BØR vælge det skrivebordsmiljø der hedder KDE 3.5 (det passer li`som bedst til gamle Windowsbrugere) hvis du følger den lille vejledning jeg lige har dkrevet kan det næsten ikke gå galt
Du er velkommen til at spørge igen, men da jeg ikke får mail fra eksperten er det lidt svært ar følge med, men du er velkommen til at bruge min private mail adresse mail@helgec.dk
Avatar billede torbend Nybegynder
30. marts 2009 - 16:23 #13
Tak for hjælpen :-)

Det skal prøves!

Skriver du et svar Helge :-)
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2009 - 19:42 #14
Nej!! jeg samler ikke point
Avatar billede torbend Nybegynder
30. marts 2009 - 21:27 #15
Ok så tillader jig mig at stille et par spørgsmål med de 4GB hældes ned i gryden :-)

Er det stadigt rigtigt at der ikke behøves antivirus til Linux?

Og hvad med firewall?

På linux.com (fra 2007) skriver de at det ikke er aktuelt men det er jo lidt tid siden!
Avatar billede torbend Nybegynder
30. marts 2009 - 21:31 #16
Hmm!
Måske skal vi lade dette spørgsmål stå åbent for jeg har en fornemmelse af at der er mange som mig der søgte på eksperten og ikke fik svar!

Jeg skal nok skrive mere herinde om mine oplevelser.
Avatar billede torbend Nybegynder
30. marts 2009 - 21:40 #17
Lige den første WOW!

Det tog under 1 min. at downloade og installere Firefox 3.
I guder hvor den er hurtigere ned IE7 SP3....

Den bliver svær at slå - Google Chrome :-)
Avatar billede torbend Nybegynder
30. marts 2009 - 21:45 #18
Skylder lige at sige at Google Chrome heller ikke håndterer de store downloads.

Firefox Virker og nu er der 5 timer og 42 min tilbage.
Tid til Natgeo eller Discovery og så godnat venner :-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
31. marts 2009 - 05:48 #19
du boer altid bruge antivirus ogsaa paa mac og linux.
avast har en gratis version til linux. Firewallen er saa. Vidt jeg ved indbygget i de fleste linux distributioner. Efter som at du har valgt suse kan du konfigurere firewallen via yast. Yast er suse's svar paa et kontrol panel. Det er ogsaa via yast du installere sw og laver alle dine konfigurationer.
Avatar billede lisc Juniormester
01. april 2009 - 13:52 #20
Hej.
Ja, jeg har lige været med på en lytter... eh... læser, idet jeg på pc world lige læste at Microsoft lukker for bla. internet og alt andet end micro-skærmopløsning på deres XP udgave.
Så jeg vil følge jeres vejledninger og prøve Linux af.
Er der mulighed for at kikke SuSe eller Ubuntu igennem f.eks. et sted på nettet inden man installerer den?
:0)
Lisbeth
Avatar billede jensgram Nybegynder
01. april 2009 - 13:57 #21
lisc > Ubuntu kan du teste ved at hente og brænde ISO fra http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download og smide CD'en i din Windows-maskine. Du kan så boote til Ubuntu (og faktisk installere direkte derfra, hvis du hopper på vognen).
Avatar billede jensgram Nybegynder
01. april 2009 - 13:58 #22
Jeg formoder, at man kan gøre noget tilsvarende med SuSe, men jeg ved det ikke :)
Avatar billede lisc Juniormester
01. april 2009 - 14:44 #23
Hej Jens.
Tak for din hurtige tilbagemelding - det vil jeg fluks prøve.
At omstille sig til et andet styresystems opbygning og design kommer vel med tiden, MEN mit store problem er om jeg kan køre mine programmer (primært Adobe programmer) på et Linux OS? Ved du tilfældigvis om det kan lade sig gøre eller om der findes et patch eller noget der kan få det til at fungere?
:0)
Lisbeth
Avatar billede jensgram Nybegynder
01. april 2009 - 15:17 #24
Nej, der skal du nok have fat i folk med væsentlig mere erfaring end jeg. Jeg har holdt mig fri af Adobe-programmer, så jeg har ikke den fjerneste idé :)
Avatar billede lisc Juniormester
01. april 2009 - 21:15 #25
Det er bare ok, jeg er garanteret ikke den eneste der har et ønske om at køre Adobe fra en Linux platform, så der findes sikkert en løsning.
:0)
Lisbeth
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
01. april 2009 - 21:38 #26
punkt #1 "WINE"
Avatar billede lisc Juniormester
01. april 2009 - 21:51 #27
Ja, så langt er jeg efterhånden også nået... men gælder det hele Creative suite CS3? Jeg kan kun finde positive tilbagemeldinger på Photoshop.
:0/
Lisbeth
Avatar billede torbend Nybegynder
03. april 2009 - 18:23 #28
Mit kendskab til Linux var at det fandtes og at nogle bruger det til servere!

Nu kører jeg OpenSUSE og er dybt imponeret.
Hastigheden er MEGET større en MSWINXP.
De problemer der ALTID er med inst. af VIA97 lydkort findes ikke på SUSE.
Den er dog ikke på dansk udover at par overskrifter samt tastatur!
Suse er fancy og lokkende og ikke fimset og blød som xp.

Jeg er ved at dyrke wine og se om jeg kan få SUSE på dansk så sønnen kan bruge den.

Tak HelgeC
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
03. april 2009 - 19:14 #29
#28-(Jeg er ved at dyrke "wine") Punkt #26 ... (o:
Avatar billede torbend Nybegynder
07. april 2009 - 23:15 #30
Hej HelgeC

Hvis du har/har været med til at skrive http://suse.linuxin.dk/ så løfter jeg min hat i ærbødighed.

Aldrig har jeg læst et dokument der på så lærende - og især forstående måde - måde beskriver både overordnet (eg. aflære MS) og dernæst i detaljer beskrive hvad Suse er og hvad der skal bruges af programmer og på en måde så det kan forstås.

Tusind tak for det imponerende stykke arbejde :-)

Jeg skylder lige at sige at jeg aldrig fik DVD (4GB) downloaded for der var ikke plads på min lille xp-disk så jeg valgte en live cd og det forløb fint bortset fra sprog! For jeg ville aldrig kunne "sælge" Linux til børn hvis det ikke var på dansk!
En nat senere fandt jeg ud af automatisk update!
Et lille vindue med en spiral fisede rundt. Et par minutter efter kom en besked om at der skulle logges ind som administrator men den lille pil fisede stadig rundt og "jeg er sgu' admin" fik mig til at vente.
ca. 15 min. senere tænkte jeg at jeg må hellere genstarte og logge ind igen!
Det kostede mig en del tid at fatte at boote på gl. 11.1 for dernæst at opdatere via yast.
Der var næsten en times opdateringer til rådighed og der var ingen grænser for bjælker med download og tilføjelser og procenter og jeg skal gi' dig skal jeg :-(
På autoupdate er der en forkølet lille rund møgpil der fiser og en besked om at logge ind igen :o(
Hvis ikke jeg havde købt en Intel 186 8MHZ 64kB Ram i 85 sammen med min far og oplevet det før havde jeg droppet Linux på den konto!

Opdatering er trin 2 efter installering og DET SKAL BARE VIRKE og det gør det ikke med en lille fisende pil og et "pop-up" som jeg endnu ikke har fundet ud af om jeg skulle ignorere som info eller gøre noget fordi systemet ventede på input :-(

Det koster brugere når de ikke kan installere lortet er det lettere at formattere og putte xp på igen :-( Ommer SuSe!

Når det er sagt er jeg glad.
Det kostede mig noget ram at flytte frem og tilbage selvom jeg passede på sved de af selvom jeg passede på ikke at røre ved dem.

Jeg har kørt inst af Suse på 512kB og kører stadig alle programmer på den halve tønderland RAM :-) Imponerende at det alligevel er så meget hurtigere end XP.
Det fakta at Windows sælger hardware gælder IKKE for Linux skal jeg hilse at sige :-)

Der er et par ting jeg mangler fra:
IE: Hvor er de temporary internet files?
Crome: Automatisk ændring af filnavne der er optagede?
Linux: en ordentlig måde at installere java på....!

Igen HelgeC jeg er imponeret over det stykke arbejde der er gjort i vejledningen!

Hilsen Torben
Avatar billede torbend Nybegynder
07. april 2009 - 23:45 #31
Så skylder jeg at sige at det HELE er på dansk!

Det VIRKER og er stabilt og hurtigt.

Det eneste der er bedre ved mikrosnøft programmel er at de dyrt købte CD'er ser sejere ud end dem du gratis og lovligt har brændt!

Der er en del advarsler og ikke supporteret hardware:
Jeg har en aldrende 2200+ AMD med pt. 512MB RAM, 8GB HDD MAXTOR til XP (ses fint og kan bruges af SUSE) 20GB Seagate til SUSE, 500GB Seagate til div.
Ældre Samsung CD/RW/DVD)
Lydkortet har altid kostet nogle nætter at finde drivere til: Det gjorde Suse selv (Via ac97) Imponerende i sig selv.
Skærmkort duede med det samme!
Ja det eneste der ikke duede med det samme var automatik opdatering.

Adope PDF er bare at installere fra Adobes side som var det til XP!
Alt andet (MP4, MPG, WMV ol.) virker bare!

Velkommen til LINUX bedre og gratis verden :-)

Mange hilsner fra Torben
Avatar billede torbend Nybegynder
10. april 2009 - 22:25 #32
Jeg giver Mathias point da han er den eneste der har givet svar og er trængende.

Tak for hjælpen Arne, Helge, James og i andre!

Hilsen Torben

Jeg kører openSUSE KDE4
Avatar billede torbend Nybegynder
10. april 2009 - 22:26 #33
Tak :-)