Avatar billede troelsi Nybegynder
07. april 2009 - 12:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Akseindstillinger i den nye Excel version

Hej

Jeg har svært ved at få akseindstillingerne til at fungere tilfredstillinende. Jeg ønkser, at hver etiket (forklarende tekst til datapunktet skal vises). Jeg har etiketterne/kategorierne hen af X-aksen og værdierne op af Y-aksen. Akseindstillingerne for X-aksen er sat til:

Interval mellem aksemærker: 1
Interval mellem etiketter: 1
Enkeltafstand fra aksen: 100
Aksetype: tekst
Overordnet aksemærketyp: udvendig
Underordnet aksemærketype: ingen
Akseetiketter: ved aksen
Lodret akse krydser: automatisk
Positionsakse: mellemaksemærker

Jer vil mene, at når intervallet mellem etiketterne er sat til 1, så bør hver etiket vises. Jeg har prøvet at gøre diagrammet urimeligt stort, men uden held, så det er ikke fordi der ikke er plads til flere etiketter.

På forhånd tak for hjælpen!

/Troels
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2009 - 21:39 #1
under akseindstillinger skal du ændre 'overordnet enhed' fra automatisk til '1' og det samme med underordnet enhed. Så funker det !
Avatar billede troelsi Nybegynder
08. april 2009 - 08:41 #2
Jeg har ikke mulighed for at ændre på indstillingerne for overordnet og underordnet enhed på X-aksen. Denne mulighed har jeg tilgengæld på Y-aksen. Men det er jo på X-aksen, at jeg kun kan se hver anden etiket. På X-aksen er forklaringerne/kategorierne - det er altså tekst der er på X-aksen.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2009 - 14:48 #3
For at se om jeg har forstået dig ret kommer jeg lige med et eksempel: Jeg forestiller mig at du f.eks vil lave et søjle diagram, hvor værdierne på Y-aksen f.eks kunne være "indtægt per måned". For hver søjle, vil du på X-aksen have en tekst, som f.eks kunne være "Jan, feb, mar osv".
Hvis det er tilfældet, skriver du bare dine etiketter("Jan, feb,mar osv") i en kolonne i regnearket.Vælg herefter "vælg data".Vinduet hedder "vælg datakilde".Øverst under "diagramdataområde" , vælger du de celler der indeholder dine Y-værdier.Til højre, under "vandrette (kategori)akseetiketter", trykker du på "rediger" , og vælger de celler der indeholder dine kommentarer på X-aksen.Tryk ok.
Noget i den stil ? ellers må du komme med flere oplysninger om diagramtype m.v
Avatar billede troelsi Nybegynder
08. april 2009 - 15:27 #4
Ja det er noget i den stil, der er bare tale om en kurve i stedet for, og jeg har tre kurver i samme diagram. Men der er 104 etiketter(tekst), der skal vises på X-aksen, og kun hver anden vises. Alle datapunkterne er dog afbilledet i diagrammet.

Jeg har brugt præcis den fremgangsmåde, som du beskriver ovenfor.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2009 - 16:56 #5
Hvis du har valgt kurvetypen "streg" og den første 2D kurve der bare hedder "kurve", skal du sætte "interval mellem etiketter" til "automatisk", og så bare forstørre diagrammet til de viser sig.
Hvis det ikke virker for dig, kan du smide din email adresse , og så kan jeg sende dig et eksempel.
Avatar billede troelsi Nybegynder
14. april 2009 - 14:53 #6
Det virker fint at sætte intervallet mellem etiketterne til automatisk og trække i figuren til den bliver stor nok. Problemet er bare, at så figuren alt for stor. Er det muligt at få vist alle etiketterne uden at lave en meget stor figur. Så man nærmest tvinger excel til at vise etiketterne, uden at forstørre figuren.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2009 - 17:49 #7
Det tror jeg ikke du kan med den diagramtype.Du kan prøve at minimere fontstørrelsen på dine etiketter mest muligt.Desuden , hvis du sætter tekstretningen til stablet, giver det mest plads.