Avatar billede hr_moeller Nybegynder
08. april 2009 - 17:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan SATA-II disk sættes til SATA?

Hej eksperter.
Et lidt dumt spørgsmål.
Jeg har en ældre computer med ATA interface. Jeg køber en IDE til SATA converter. Kan jeg sætte en SATA II disk til det SATA stik?
På forhånd tak.
Mvh. Magnus
Avatar billede haverslev Novice
08. april 2009 - 17:29 #1
Ja SATA er 150 mbit og SATAII er 300Mbit
Nogle controlere vil kun acceptere SATA 150, men det problem løses ved at flytte en jumper bagpå SATAII harddisken, så den derved kun kører/registreres som SATA
Avatar billede haverslev Novice
08. april 2009 - 17:32 #2
Avatar billede ksoren Nybegynder
08. april 2009 - 18:12 #3
150 Mbit er måske lige i underkanten
Avatar billede haverslev Novice
08. april 2009 - 18:31 #4
Hehe, ja fik heldivis smidt linket :)
Avatar billede hr_moeller Nybegynder
08. april 2009 - 19:45 #5
Tak for hjælpen :-)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
08. april 2009 - 20:16 #6
Lige for en god ordens skyld, så er det langt fra alle SATA2 hdd, der har en jumper bag på.

På nogle skal indstillingen foretages med sw, andre kører udelukkende kun SATA2.
Avatar billede ksoren Nybegynder
08. april 2009 - 20:23 #7
thesheriff, har du et link til en som kun kan køre sata2?
Avatar billede haverslev Novice
08. april 2009 - 20:30 #8
Nu vil jeg ikke sige at jeg har haft alle mærker af SATAII diske i hånden, men dem jeg har set/brug flest af, er Seagate/Maxtor og de har/havde jumper/switch :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
08. april 2009 - 20:38 #9
Det er jo ikke op til hdd, men op til controlleren :)

Men når så hdd ikke kan jumpes, ja så kan man være lidt lost med en ældre controller.
Avatar billede haverslev Novice
08. april 2009 - 20:47 #10
ja ja, det er klart nok, men som ksoren2 skriver, har du set (link) til en "ren" SATAII disk - uden switch/jumper - mener heller ikke jeg har haft sådan en i hånden :)
Altså mærke/model, så jeg er opmærksom på dette i tilfælde af at jeg få en sådan diks i hånden :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
08. april 2009 - 20:52 #11
Samsung og Hitachi har jeg set uden, men de har vistnok begge lavet en sw-løsning nu (Samsung har i hvert fald).

Og som haverslev, har jeg altså heller ikke været alle hdd igennem ;)

Det bliver også beskrevet på Wikipedia i det link du smed haverslev
Avatar billede haverslev Novice
08. april 2009 - 20:59 #12
Fint, tjekker lige samsung ud næste gang jeg skal have en "ren" SATAII disk.
(har ikke selv læst wikipedia igennem og læst det ;))
Avatar billede ksoren Nybegynder
09. april 2009 - 03:09 #13
Selv om harddisken ikke har en jumper, så understøtter den alligevel sata1. Jumperen er der i nødstilfælde - i fald den automatiske nedsættelse af hastighed ikke virker.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
09. april 2009 - 08:43 #14
Ja det er korrekt.

Men det er ikke altid nok for ældre controllere.