Avatar billede dktekno Nybegynder
08. april 2009 - 19:58 Der er 11 kommentarer

Mærkelig baggrundsstøj ved mikrofon

Så snart jeg afspiller noget jeg har optaget med min mikrofon-headset fra min bærbare, så kommer der baggrundsstøj.

Jeg ved jeg kan fjerne det ved det gratis program Audicity, men det er da alligevel træls og ret mærkeligt.

Hvad mere mærkeligt er, at det samme gør sig gældende for andre mikrofoner på andre bærbare. Det er som om, at når jeg optager lyd, så kommer computerens INDRE baggrundsstøj med.

Jeg har endda forsøgt at optage imens min computer var fuldstændig stille og der ingen andre lyde var i rummet - og alligevel med nøjagtigt den samme baggrundsstøj.

Hvad skyldes det, og hvordan fjerner jeg det, så jeg sige noget over mikrofon i online-spil o.lign uden der kommer denne mærkelige baggrundsstøj?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
08. april 2009 - 20:10 #1
Hej..

Prøv f.eks at slå CD-lyd/Line-IN/.. fra...
Avatar billede milter Ekspert
08. april 2009 - 20:22 #2
Hvis du vil forsøge at reducere baggrundsstøj ved brug af mikrofon, skal alle indgange til optagelse i mixerpanelet, undtagen "Mikrofon", slås fra.

Selv da vil der formentlig stadig være en del baggrundsstøj tilbage, som stammer fra mikrofonen og resten af udstyret. Der er mange gode grunde til, at lydfolk ofrer formuer på dyre mikrofoner og computere, een af dem er mangel på egenstøj.
Avatar billede dktekno Nybegynder
08. april 2009 - 21:09 #3
Jeg har slået line-in fra (selvom jeg ikke har noget line-in-stik), og CD-lyd fra, og baggrundsstøjen har ikke ændret sig.

Vil en USB-mikrofon kunne afhjælpe problemet?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
08. april 2009 - 21:12 #4
prøv lige at optage en lyd uden du har sat din mic i..
Avatar billede milter Ekspert
08. april 2009 - 21:32 #5
Har du prøvet at slå alt undtagen "Mikrofon" fra?
Avatar billede dktekno Nybegynder
08. april 2009 - 21:34 #6
Sjovt nok, når jeg taget mikrofonen fra, så kommer der stadig denne baggrundsstøj.

Hvordan fjerner jeg den?

Ja, jeg har slået alt fra, undtagen mik.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
08. april 2009 - 21:40 #7
ok..

Hvilken styrer system bruger du ?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
08. april 2009 - 21:42 #8
Win Vista

Har du et icon for lyd nede i højre hjørne?..

Hvis du har så prøv følgende..

højre klik med musen på iconet og "afspilning enheder" +
og så skal du lige trykke en gang på den lyd enhed -
dernæst "egenskaber" + "tone" (her kan du skrue op og ned på Bass og diskant)
og til sidst "avancerede"

Her kan du lave Bit/Hz om (som du lige selv må prøve dig frem til.

(i min XP kørte jeg (16-bit 44000 Hz) - men virkede ikke på min Vista
som jeg lavede om til (24 bit 48000 Hz) og virker fint nu..
Avatar billede milter Ekspert
08. april 2009 - 21:47 #9
Så ligger støjen i din computer og dens kredsløb. Måske en opdatering af driveren til lyddelen kan hjælpe, men jeg tvivler.

Jeg tror ikke, du vil se nogen forbedringer med en USB-mikrofon. Det bedste, du kan gøre, er at forsøge at låne en ekstern lydenhed, så du via USB eller på anden måde kan gå udenom din indbyggede lydenhed.

En ekstern lydenhed giver ikke nogen garanti for forbedringer i lyden, som passer med de penge, du spenderer på den. Derfor rådet med at prøve at låne en først.
Avatar billede dktekno Nybegynder
09. april 2009 - 12:26 #10
Jeg bruger WinXP, men jeg har ikke nogen knap for avancerede indstillinger under Mikrofon, og i "Egenskaber for Lyd- og Lydenheder" -> Stemme er "avancerede" gråt/ikke tilgængeligt.

Jeg kan ikke opdatere driveren, jeg har den nyeste version, som ifølge HP's hjemmeside er fra 2006, altså året hvor jeg købte min computer.
Avatar billede milter Ekspert
09. april 2009 - 20:38 #11
Jeg kan, desværre for dig, kun henvise til sidste afsnit i mit indlæg #2 og indlæg #9.

Langt de fleste bærbare vil få bedre lyd med en ekstern lydenhed. Hvor mange penge, du så vil ofre på det, er helt op til dig selv.

Hvilke muligheder har du i mixerpanelet under "Afspilning"?