Avatar billede beanbag Nybegynder
12. april 2009 - 11:25 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Automatisk kombinering af alle muligheder

Jeg vil gerne forberede en liste i Excel til at arbejde med i Pivot tabeller. Jeg har mulighed for at trække de relevante data ud af en anden database ved at angive de ønskede parametre for udtrækket.
Kan Excel konvertere lister af forskellig længde for hver parameter til en samlet liste som indeholder alle kombinationer af disse parametre?
Jeg tror et eksempel er på sin plads :o)

Parameter 1
København
Århus
Odense

Parameter 2
Villa
Lejlighed
Sommerhus

Parameter 3
Karen
Lotte
Dorthe

Den kombinerede liste skulle så hedde

Parameter1/Parameter2/Parameter3
København/Villa/Karen
København/Villa/Lotte
København/Villa/Dorthe
København/Lejlighed/Karen
København/Lejlighed/Lotte
København/Lejlighed/Dorthe
København/Sommerhus/Karen
København/Sommerhus/Lotte
København/Sommerhus/Dorthe
Århus/Villa/Karen
Århus/Villa/Lotte
Århus/Villa/Dorthe
Århus/Lejlighed/Karen
Århus/Lejlighed/Lotte
Århus/Lejlighed/Dorthe
Århus/Sommerhus/Karen
Århus/Sommerhus/Lotte
Århus/Sommerhus/Dorthe
Odense/Villa/Karen
Odense/Villa/Lotte
Odense/Villa/Dorthe
Odense/Lejlighed/Karen
Odense/Lejlighed/Lotte
Odense/Lejlighed/Dorthe
Odense/Sommerhus/Karen
Odense/Sommerhus/Lotte
Odense/Sommerhus/Dorthe

I eksemplet er der tre parametre og tre værdier i hver parameter.
Dette er variabelt, men evt. kan antallet af parametre være fast fx. 10 hvis dette gør en evt. løsning nemmere.

Er der nogen der ligger inde med en VBA stump der gør dette, eller som kan hjælpe på vej?

pft
Thomas
Avatar billede da_li Juniormester
12. april 2009 - 12:17 #1
Hej,

Du kan kombinere de forskellige parametre ved følgende formel (tager udgangspunkt i at data er indtastet i D3 E3 & F3:

=SAMMENKÆDNING(D3&"/"&E3&"/"&F3)

Mvh

Dali
Avatar billede beanbag Nybegynder
12. april 2009 - 14:02 #2
Tak for dit svar.
Jeg er bange for at mit eksempel måske har været lidt misvisende.
Adskilleren "/" skulle symbolere at værdien lå i forskellige celler. Dvs. eksemplet skulle vises i A1:C28 inkl. overskrifter.
Mit problem er at få en automatisk generering af alle kombinationer som vist i eksemplet. Også hvis der f.eks var 12 værdier i parameter 1 og 5 værdier i parameter 2 og kun 2 værdier i parameter 3. Det ville så give 12 x 5 x 2 = 120 linier.

Håber det giver en bedre forståelse.

mvh
Thomas
Avatar billede beanbag Nybegynder
29. december 2009 - 14:17 #3
lukker
Avatar billede morlindb Nybegynder
30. juni 2010 - 13:33 #4
Hej Beanbag, jeg har nøjagtig samme problemstilling. Fandt du en løsning på problemet ?
Mvh
Morten
Avatar billede beanbag Nybegynder
13. juli 2010 - 15:19 #5
Hej Morten,
Ja jeg fandt en løsning - øjeblik så skal jeg finde makroen