Avatar billede rbb Praktikant
13. april 2009 - 19:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvad er bedst - PDS eller fiber kabling?

Hej alle eksperter.

Jeg er igang med, på min boligforenings vegne, at skulle finde en løsning mht. bredbånd, idet vi p.t. har en 'webnet'-løsning' (altså en fællesløsning) hos Yousee, som er opsagt pr. 1. september, idet Yousee ønsker individuelle aftaler. Løsningen kører idag på et COAX-sløjfeanlæg, hvor der leveres såvel TV som bredbånd.

Jeg er derfor igang med at undersøge alternativer, og alle de løsninger der foreslås, kræver en kabling til hver enkelt husstand (stikledningsanlæg).

De oplysninger jeg leder efter nu, er en belysning af fordele og ulemper ved hver af disse løsninger - f.eks. hvis der alligevel skal kables, er PDS kablingen så 'fremtidssikker'(jeg ved godt at intet er, når vi taler om EDB). Yderligere ved jeg ikke tilstrækkeligt om fiber til, om det blot er et 'PDS' kabel med større kapacitet? Og hvorfor skal det være dyrere at kable med fiber frem for PDS?
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
13. april 2009 - 20:46 #1
Fiber, forgår via lys, og det kan være dyrt at skulle invistere i lysleder kabler, de er somregl dyere end PDS kabler, og alm. netkort til computere, der kræver fiber, er meget dyere, da det er en nyere teknologi, og bruges kun til meget store hastigheder, hvor pds bliver brugt af alm. brugere, familier osv, og skal du være "fremtidssikret" inden for PDS skal du have fat i et Cat/kat 6 kabel, eller kat7, kat 5e er også fint nok, forskellen er hvor langt de kan række, og isolerings type, kat5e er den mest bruge lige pt, men man skifter til kat6..
det er meget nemmere at få tv modtagere, samt netkort til PDS kabler, alle nyere computer er født med PDS indgang..
Avatar billede justrace Novice
13. april 2009 - 20:46 #2
Hvor i verden? I Århus er der en virksomhed der laver den slags for boligforening.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
13. april 2009 - 20:56 #3
så vidt jeg husker må fiber kabler også kun bukkes 45 grader..
Avatar billede rbb Praktikant
13. april 2009 - 22:21 #4
Mathias: Det skal jeg lige have mere uddybet...
Alternativerne er mellem DONG Fibernet, og 2 andre udbydere der foreslår kabling med PDS.
Fsva. DONG Fibernet, så går jeg ud fra, at forbindelsen (stikmæssigt) da vil være 100% kompatibel med alle computeres netstik.
Fsva. PDS kat 5-7, så forstår jeg det på den måde, at det er forskellige generationer af PDS kablerne - og med din beskrivelse, er det vel kun et spørgsmål om hvor mange switche der skal anvendes? Det bringer i øvrigt endnu et spørgsmål frem:

Med PDS skal der vel være et antal switche - for netop at sikre optimale forbindelser - mens der ved fiber ikke er det problem - altså at fiber ikke skal bruge switche?

Justrace: Det er i København.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
13. april 2009 - 23:01 #5
får du fiber fra dong, bliver der sat en converter på, der kan omforme lys til strøm, fra fiber til PDS så i kan bruge det i huset, og derfra skal der en switch på, den swithc har et antal PDS porte, alt efter hvor mange i vælger, og så kan i sætte PDS kabler i switchen, og ud til hver husstand, som selv har en switch, eller bare deres stik direkte i computeren..
får du PDS fra din udbyder skal der alligevel en switch på..
Avatar billede rbb Praktikant
18. april 2009 - 15:10 #6
Godt så.
Er konklusionen følgende?

Altså er fiber kun en bedre løsning i forhold til TV signalet - og der kræver det vel HDMI for at holde signalet 'rent'.

Fiber til bredbåndsbrug bliver under alle omstændigheder konverteret, så i relation til dette kunne der lige så godt blive kablet med PDS.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så læg et svar - så lukker jeg spg.
mvh
rené
Avatar billede justrace Novice
18. april 2009 - 20:26 #7
Som forbruger er det næsten ligegyldigt hvilken form for kabel der bruges.

HDMI er bare overførsel af signalet fra TV-boksen til dit tv, og har ikke noget med hvad for et kabel signalet leveres med.
Avatar billede rbb Praktikant
28. december 2009 - 21:03 #8
Oprydning:
Mgl. svar - spg. lukkes.