Avatar billede PeterBN Nybegynder
15. april 2009 - 12:46 Der er 11 kommentarer

Browsere stopper med få net-kontakt efter et par timer

Jeg har hørt, at man kan få svar på alt om IT herinde, så nu prøver jeg lykken :-)

Jeg har fået et mærkeligt problem med min bærbare ASUS-pc.
Efter at have brugt computeren og surfet rundt på internettet i et par timer (1-3 timer), så holder mine browsere (Firefox og IE) op med at kunne få kontakt til hjemmesider. Det skal forstås på den måde, at jeg browser problemfrit på nettet, og så kan jeg lige pludselig (og i mine øjne uden grund) ikke længere få kontakt til nogen hjemmesider i begge browsere. Først tænkte jeg, at mit netkort var i udu, men når problemet med browserne opstår, så kan jeg stadig være på f.eks. MSN messenger og IRC. Så der er stadig kontakt til nettet - bare ikke til at browse.

Jeg kontrollerer for virus med AVG, og den finder intet. Jeg har også prøvet at slå min firewall ZoneAlarm fra, og det heller ingen ændring. Inde i enhedshåndteringen er der heller ingen udråbstegn, som der plejer at være ved hardwareproblemer.

Det eneste der hjælper er at genstarte VISTA, hvorefter alt fungerer igen. Meget mærkeligt.

Jeg håber, at I kan hjælpe! :-)
På forhånd tak.

Peter
Avatar billede mchlbk Praktikant
28. april 2009 - 22:38 #1
Prøv først med en systemgendannelse - jeg forstår på det du skriver, at dette problem ikke har været der hele tiden, så måske kan en systemgendannelse hjælpe.

Hvis ikke, eller hvis problemet kommer igen kunne det lyde som en infektion...

AVG er i sig selv ok, men hvis det er AVGfree skal du vide, at den ikke er ret god. Det kan du læse mere om på http://www.spywarefri.dk/ , hvor du også kan finde et bedre alternativ og forslag til andre gode sikkerhedsprogrammer.

Jeg vil anbefale at du følger denne vejledning for at identificere og fjerne malware på din computer: http://www.eksperten.dk/guide/1232

Bagefter må du meget gerne give en tilbagemelding i denne tråd, om det har afhjulpet problemet.
Avatar billede PeterBN Nybegynder
05. maj 2009 - 23:12 #2
Tak for dine forslag.

Jeg har lige prøvet at systemgendanne, men fik at vide, at der var en uspecificeret fejl, så systemgendannelsen blev ikke gennemført.

Nå, men jeg må prøve den lange vejledning til at fjerne snavs og håbe, at det virker i stedet.

AVG kan det da godt være, at jeg skal udskifte. Har hørt godt om Avast...

Jeg vender tilbage, når jeg har fået prøvet at fjerne snavs og andet godt.
Avatar billede PeterBN Nybegynder
06. maj 2009 - 22:02 #3
Nu er jeg så begyndt at rense computeren efter den foreslåede opskrift. Jeg er nået til at scanne med ComboFix, men her starter nye problemer. ComboFix bliver ved med at sige, at der kører AVG-free på maskinen. Det gjorde der i starten men ikke længere. Jeg fandt følgende opskrift på spywarefri, der beskriver, hvordan jeg slipper helt af med AVG. AVG er nu fjernet, men ComboFix er ikke enig. Jeg har gjort som nedenfor, men kan ikke komme videre, når programmet brokker sig.

Har du fået udskiftet AVG?
Hvis ikke så brug denne vejledning til at fjerne AVG free med.
Hent dette værktøj:
http://www.avg.com/download-tools
Hent Ccleaner her:
http://www.ccleaner.com/download/builds/downloading-slim
Installer Ccleaner, det skal ikke køres endnu.

Afbryd netforbindelsen, kør værktøjet fra AVG, genstart.
Start Ccleaner, fjern fluebenet i cookies.
Klik på kør Cleaner og lad den fjerne hvad den finder.
Klik så på Register ovre i venstre side (den blå terning), klik på Skan efter problemer, når den er færdig, klik på Udbedre valgte problemer, lav evt. en backup af registreringsdatabasen, klik så på udbedre alle valgte problemer.
Klik på OK, klik på Luk når den er færdig.
Genstart.
Avatar billede PeterBN Nybegynder
06. maj 2009 - 23:03 #4
Nå, det viste sig, at ComboFix var meget langsom om at komme igang, og at jeg lige skulle slette et par filer mere. Så nu fik jeg gennemført hele oprydningsproceduren. Jeg har som foreslået lagt logfilerne i viruskategorien. Her er tråden: http://www.eksperten.dk/spm/874161

Ellers må jeg vel bare vente og se om mine browsere går ned igen. Det er jo ikke noget jeg kan gøre, da problemet er kommet og gået som vinden blæser.
Avatar billede mchlbk Praktikant
07. maj 2009 - 20:16 #5
Super. Det ser umiddelbart ok ud, men rigtig godt du har lagt loggen i virustråden, så er der garanteret en dér der ved hvordan du kommer videre.  :)
Avatar billede PeterBN Nybegynder
08. maj 2009 - 13:40 #6
Ja, nu gik browseren (firefox) så død igen, og jeg måtte genstarte windows for at komme på nettet igen.

Synes det er meget mystisk, for maskinen er jo snart checket i hoved og r** for at sige det lige ud.
08. maj 2009 - 17:12 #7
Avatar billede nva Praktikant
29. juli 2009 - 10:39 #8
Problemet med at man efter et stykke tid ikke længere kan åbne nye sider, men godt kan klikke indenfor samme side (hvis i forstår) skyldes linkscanner i AVG. Reinstall AVG og vælg at fjerne linkscanner, når installationen opdager at AVG allerede er installeret. http://free.avg.com/faq.num-1238#faq_1238 FAQ 1338
Avatar billede PeterBN Nybegynder
10. august 2009 - 21:18 #9
Tak for endnu et forslag.

Jeg skylder dog et svar til denne tråd.
For snart en måned siden løb min tålmodighed op, så jeg valgte at formattere maskinen. I stedet for zonealarm og AVG bruger jeg nu Avast og Online Armor. Indtil videre har jeg ikke oplevet problemer :-)
Avatar billede nva Praktikant
11. august 2009 - 07:56 #10
Jeg har også kun hørt at problemet eksisterer med AVG, så det var heldigt nok at du valgte Avast istedet - Avast er vist egentlig også bedre end AVG ifølge diverse tests.
Avatar billede detail Nybegynder
02. november 2009 - 03:37 #11
luk