Avatar billede johannielsen Nybegynder
17. april 2009 - 00:01 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

MacBook - headphone duer ikke.

Kære alle

Min headphone udgang på min macbook er holdt op med at virke. Der har ikke været nogle ryk eller lign. i den - og den har aldrig drillet det mindste før. Når jeg sætter Headphones i (har prøvet 3 forskellige sæt), så slukkes lyden fra de interne højtalere - men der kommer intet output.

Nogen der har prøvet? Ved om det er meget dyrt at få fixet?
Er det mon billigere (og kan lade sig gøre på mac?) at købe et nyt lydkort til USB?

Mvh. Den ellers så lykkelige macejer..
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 00:10 #1
Lyder som en fejl på logicboardet, benyt dig af reklamations retten, og sørg for at beskrive fejlen ordentligt :)

Det burde ikke være en ukendt fejl for dem...
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 00:18 #2
Jeg har lige surfet lidt, og der er kommet en lidt underligt løsning frem, du er velkommen til at bruge den, men jeg ville nu stadig anbefale dig af benytte dig af en RMA :)

Følgende er tager fra en extern side:

just wanted to share my experience. i have the same problem with a brand new 2009 aluminum macbook. the headphone wouldn't fit all the way in. i read somewhere that the headphone jack is tight and to just push it a little harder. i push the headphone in and heard a crunch. i pulled the headphone jack out and had an o crap moment. i then saw the red light and no sound from the speaker. I used a paper clip, the kind with a plastic covering and twirl it around the headphone jack and some white power starting coming out, kinda like broken plastic or fiber glass. i completely cleaned the jack out and plug the headphones in and it worked. unplugged it and the speakers worked. seems like the headphone jack maker didnt completely clean out the cast and left some molding or plastic in it.

1. Play a song so the red light comes on.

2. Get a tooth pick and insert it into the headphone jack.

3. Push gently so the end of the tooth pick is touching the bottom inside the headphone jack.

4. take the side of the tooth pick and press it against the side of the head phone jack will still keeping the end of the tooth pick pressed on the bottom. Wiggle it around and around. Be patient with it. The important thing is to make sure the end of the tooth pick is always touching the bottom of the inside of the headphone jack. You will wiggle it around for up to 15 minutes (Usually a lot quicker) until the red light goes off.

5. Disclaimer: Your speakers will be fixed but there is the possibility that if you plug your head phones into the jack and you pull them out carelessly, you will go back to square one and have to start over.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
17. april 2009 - 00:18 #3
Problemet er lidt, at jeg købte computeren brugt i december. Har kvittering - men det er over 2 år siden, den blev købt fra ny.

Ved du om der er ekstra garanti på macs?
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 00:25 #4
#3
Du kan tjekke garantien på din bærbar her:
https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do

Dog mener jeg kun at apple yder 1års garanti :/

Det forhindre dig dog ikke i at indlevere den til reparation, og du vil altid før du indlevere den, få et estimat på hvor meget det vil koste...
Avatar billede johannielsen Nybegynder
17. april 2009 - 00:35 #5
Jeg forstår ikke det med det røde lys??
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 00:42 #6
#5 Nej det er nok heller ikke aktuelt, når den er 2+ år, det er kun hvis den samtidigt har en optisk udgang...
Avatar billede johannielsen Nybegynder
17. april 2009 - 00:47 #7
ok, klart.
Jeg lige tjekket med garantien - og nope, siger Apple.
Der er vel ikke andet for, at gå ned og spørge i HUmac eller lign.

Det koster bare 500,- hvis man ikke vil have det ordnet.

Nogen der har erfaringer med et lille smart USB-lydkort, i stedet?
Avatar billede johannielsen Nybegynder
17. april 2009 - 00:48 #8
500,- altså bare for at kigge.
Mener, at have hørt, at Mac skulle være rigtig dyre at reparere. :-(
Avatar billede johannielsen Nybegynder
17. april 2009 - 00:57 #10
hmm, det lyder billigt!

Men ved du hvordan sådan nogle fungerer? Deaktiverer de mac'ens oprindelige lydkort??

Sagen er nemlig den, at jeg er meget glad for at bruge mac'ens indbyggede mic til at optage lyd med - som jeg så gerne vil høre i mine hovedtelefoner, eller på anlæg.

Vil denne blive deaktiveret, hvis jeg indsætter et nyt lydkort??
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 01:14 #11
#10 Nu er jeg desværre ikke så meget inde i MAC OS X, men i XP/Vista der første gang du sætter USB lydkortet til, der vil den ikke være primære lydenhed, dette kan man dog gå ind i Lydinstillingerne og ændre, og hver gang man så tilslutter USB lydkortet, vil dette være det primære lydkort...

I XP og Vista kan man ligeledes vælge hvilket lydkort der skal bruges til output, og hvilket der skal bruges til input...

Jeg forventer stærkt at der er samme muligheder i OS X, ser i hvert fald sådan ud, i følge dette billede:
http://macaudioguy.com/images/sound-panel01.gif
Avatar billede johannielsen Nybegynder
17. april 2009 - 02:02 #12
Aha, det lyder fornuftigt. Det vil kunne give mig mange af de ting jeg savner... undtagen, at kunne optage nye musiklag gennem den indbyggede mikrofon - mens jeg hører de allerede optagne spor i hovedtelefonerne. Medmindre man kan have sat to lydkort til på samme tid??

(det kan man vidst ikke, vel??)
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 02:13 #13
#12 Du kan godt optage med den interne mikrofonen, imens du afspiller noget i hovedtefonerne via USB

Eller misforstod jeg dit spørgsmål?
Avatar billede johannielsen Nybegynder
17. april 2009 - 02:36 #14
Du forstod mit spørgsmål helt korrekt - og du har givet et svar, som jeg synes er superfedt. Jeg hører naturligvis lige i butikken - men altså kan man for 150,- for en USB-hovedtelefon, der bare fungerer sammen med resten af mit setup, så er jeg GLAD som bare pokker!
Avatar billede johannielsen Nybegynder
17. april 2009 - 02:41 #15
altså usb-lydkort - MED hovedtelefonudgang.
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 02:46 #16
#15 Ja det ser øjensynligt sådan ud :)

Jeg ved ikke om dit problem er "løst", men nu smider jeg lige et svar, hvis det er :P

og så må du jo endelig skrive, hvis du har flere spørgsmål...
Avatar billede johannielsen Nybegynder
17. april 2009 - 03:31 #17
Fedt nok! Smid svaret - jeg finder nok ud af noget i morgen.

Og ja - skulle det være en anden gang.
Jeg, som kendte windows 98SEs registreringsdatabase bedre end de fleste -  ved absolut intet om computer i det nye årtusinde, så det bliver nok højst sandsynligt en anden gang!

tak til alle - smid gerne svar, I har alle hjulpet, uafhængig af hvad den endelige løsning bliver.
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 08:41 #18
Mit forrige indlæg #16 var et svar ;)

Og ja, det er ikke altid helt let at følge med den rivende udvikling :(
Avatar billede CCodam Nybegynder
23. april 2009 - 02:02 #19
#17 Får du ikke lige accepteret mit svar i #15, så folk kan se at dit problem er løst :)