Avatar billede rashid Praktikant
24. april 2009 - 11:21 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

En opslagsfunktion med en hvis betingelse

hej

har brug for at få hjælp til nedenstående:

jeg har en excelfil bestående af en række ark med afkrydsningslister over forskellige hold. Sidste ark(grundark) indeholder alle medlemmerne. Jeg kunne godt tænke mig at liste medlemmerne op dynamisk i hvert enkelt ark, såfremt de i grundarket står på et bestemt hold.

dvs. ark1= begyndere; ark2= øvede .... ark9= grundark

Ark1 ser ud sådan:
[u]begynderhold[/]
              dag1  dag2  dag3
medlemsnr navn
001      Bo    X      X    X
002      Ib    X      X    X
003      Hans  X      X    X

holdet for øvede har samme struktur - der er 8 hold ialt

Grundarket ser således ud:
Holdnr medlemsnr navn
beg    123      Bo
beg    32        Ib
beg    003      Hans
Øve    001      Jan
Øve    551      Carl
Øve    112      Tom

selve formlen skulle gerne være:
hvis holdnr = beg så skriv medlemsnr og navn

Jeg har selv prøvet med vopslag, men kan ikke få det til at virke, så jeg håbede at nogen havde en løsning
Avatar billede excelent Ekspert
24. april 2009 - 19:07 #1
Henter medlemsnr. som formodes at være i kolonne A

=HVIS(TÆL.HVIS(Ark9!$A$1:$A$100;"beg")>=RÆKKE()-1;INDEKS(Ark9!$B$1:$B$100;MINDSTE(HVIS(Ark9!$A$1:$A$100="beg";RÆKKE(Ark9!$A$1:$A$100));RÆKKE(1:1)));"")

Henter navn som formodes at være i kolonne B

=HVIS(TÆL.HVIS(Ark9!$A$1:$A$100;"beg")>=RÆKKE()-1;INDEKS(Ark9!$C$1:$C$100;MINDSTE(HVIS(Ark9!$A$1:$A$100="beg";RÆKKE(Ark9!$A$1:$A$100));RÆKKE(1:1)));"")

begge formler er indexformler og skal afsluttes med CTRL+SHIFT+ENTER
Avatar billede excelent Ekspert
24. april 2009 - 19:33 #2
rettelse
Henter medlemsnr. som formodes at være i kolonne B
Henter navn som formodes at være i kolonne C
Avatar billede rashid Praktikant
29. april 2009 - 13:20 #3
hej

Det var ikke dårligt... jeg rettede lidt i formlen, og så virkede det efter hensigten. lige hvad jeg skulle bruge...

Er du ikke sød at skrive et svar, så får du points :-)

hilsen
rashid
Avatar billede excelent Ekspert
29. april 2009 - 15:29 #4
ok velbekom