Avatar billede knente Praktikant
01. maj 2009 - 00:34 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Skifte harddisk

1)
Jeg - en halvgammel mand uden overvældende pc-forstand,vil gerne)
igen have liv i en ældre dame (Dell Dimension 4600 fra 2004). Dens hdd er defekt - "fryser" af og til. Iflg. spec. har den en 80 GB IDE 7200 rpm. hdd. Jeg har forstået, at IDE = ATA.
Jeg har kigget i edbpriser.dk og fundet forskellige, men kan ikke se om de er ATA eller SATA, og er lidt bange for at købe en forkert.
Please - hjælp mig med at finde en som passer.(Den må da gerne være større, måske 160 MB eller der omkring).

2)
Den gamle hd har bl. a. Win xp og office 2003. Kan (må) jeg overføre disse til en ny hdd ?
m.v.h. knente
Avatar billede off-line Nybegynder
01. maj 2009 - 00:45 #1
Ja du har ret. Ide er det samme som Ata.
De andre hedder Sata. De har smalle kabler, og ingen jumper bagpå.
Her kan du se et billede af Sata kabler.
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm

Og ja du mågerne overføre dem til en anden harddisk.
m.v.h. en hel gammel mand:)
Avatar billede CCodam Nybegynder
01. maj 2009 - 00:57 #2
At kalde det ATA er rent faktisk ikke helt korrekt :P Det hedder PATA (Parallel ATA) mens den nye teknologi hedder SATA (Serial ATA)
Men nok om det...

Du har som #1 skriver, lov til at installere Windows XP og Office 2003 på den nye disk :)

Du kan her se en liste af diske over 100GB som skulle passe:
http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=16&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction24=2&Sorted24=107374182400&Equal6914=&Direction27=2&Sorted27=&Direction28=2&Sorted28=&Direction25=0&Sorted25=&Direction578=0&Sorted578=&Direction2353=2&Sorted2353=&Check193=1091&Check12441=93842&Tlist12440-93827=&Submit.x=25&Submit.y=8

Hvis du har yderligere spørgsmål, så skriver du bare :)
Avatar billede drenriza Nybegynder
01. maj 2009 - 08:05 #3
IDE er både Sata & Pata. Største delen af mennesker tror dog at IDE automatisk er et pata kable og snakker om det i den forstand.

Men er du helt sikker på at det er harddisken der er defekt?, har du prøvet at lave en test på den efter f.eks. fejl?
Avatar billede drenriza Nybegynder
01. maj 2009 - 08:11 #4
Samsung Spinpoint M5 HM160HC 160 GB 400kr
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=398915&searchArea=&Soegeord=

Burde være et godt køb. Har hørt gode ting om Spinpoint harddiske.

Og ja du kan godt kopiere Win Xp samt Office over til den nye harddisk. Ellers kan du jo også prøve at tage en kopi af hele harddisken over til den nye disk. Nu siger du jo så den er beskadigt og med hvor meget ved jeg ik. Men det kan man jo prøve.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. maj 2009 - 10:37 #5
drenriza  - Jeg finder det er underligt, at du hovedsagelig bare
gentager hvad CCodam og jeg allerede har skrevet, og så oven i købet lægger det som et svar.
Avatar billede CCodam Nybegynder
01. maj 2009 - 11:58 #6
#3 Du har ret i at SATA stadig benytter sig af IDE teknologien, bare med andre connectors/controllers...Men det ændre ikke på at det altid vil være en PATA disk, når den i specifikationerne bliver nævnt som IDE.

#4 Kig i mit link i #2 og se om den anden disk vist, sørme ikke er den du linker til :)

#5 Ja sikken en point pirat :) Men lad ham nu bare, han har jo stået tidligt op og alt muligt :O
Avatar billede drenriza Nybegynder
02. maj 2009 - 09:13 #7
#4 ja du har ret i at den disk jeg linker til er den som står på den side som du fandt. Men jeg var selv inde på edbpriser.dk og finde den side ,) det ik noget jeg har taget fra dig.

#5, jeg har ikke gentaget noget eller "taget" noget fra andre. Lad vær med at ynk

jeg læste #1 og svarede på det. Simpelt som det er.

Jeg kan ikke se jeg skulle have gentaget noget, eller "taget" noget fra jer. Så tag jer dog lige lidt sammen
Avatar billede knente Praktikant
04. maj 2009 - 12:32 #8
Tak for venlige svar fra vidende mennesker. Dette er da et fantastisk sted. Jeg bruger linket til edbpriser.dk

Som nævnt har jeg ikke megen viden om IT, men langt mindre om EKSPERTENS pointsystem.
Hvad gør jeg for at tildele point som jeg har forstået at det er takt og tone at gøre her ? Jeg mener egentlig at alle har hjulpet, men vil helst give CCodam point

Mvh
Avatar billede off-line Nybegynder
04. maj 2009 - 12:46 #9
Du beder bare CCodam om at lægge et svar, som du kan acceptere.
Svaret fra drenriza, kan du bare afvise. Man har ikke krav på
point, bare fordi man uopfordret selv lægger et svar.
Avatar billede CCodam Nybegynder
04. maj 2009 - 12:58 #10
Det var så lidt :)
Avatar billede knente Praktikant
04. maj 2009 - 13:01 #11
Kære CCodam
Venligst send et svar som jeg kan acceptere, så du derved får point.(Se min kommentar)
(Det mener jeg sådan set at du allerede har gjort - altså sendt et svar)
Mvh :)
Avatar billede off-line Nybegynder
04. maj 2009 - 13:21 #12
Husk nu, at du kun skal acceptere det svar du ønsker. Ellers
kommer du jo også til at give dig selv point, og så bliver der
ikke meget til CCodam.
For en anden gang skyld, du skal ikke lægge dine kommentarer som
svar, men netop som kommentarer:)