Avatar billede suicid3 Nybegynder
06. maj 2009 - 09:39 Der er 12 kommentarer

Manglende Disk Plads

Jeg har en bærbar der kører WinVista.

Hvis man slår "Vis skjulte filer og mapper" til og tager egenskaber på på alle mapper og filer på systemdrevet, kan man se at de fylder ca. 22GB til sammen. MEN hvis man tager egenskaber på partionen er der forbrugt ca. 54GB !!!

Er der nogen der kan forklare mig hvor forskellen er og hvor de 32GB er henne??

Jeg har kørt diskoprydning og slettet alt, samt defragmenteret disken.
Avatar billede snowball Novice
06. maj 2009 - 09:54 #1
De sidste GB ligger sandsynligvis i "skjulte beskyttede operativsystemfiler".

Prøv at følge guiden på http://support.tv2.dk/komigang/article.php?id=8760488 fra trin 5 for at vise disse filer og foldere. Prøv derefter at lave optællingen igen.
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2009 - 09:56 #2
det skulle vel ikke skyldes genoprettelses filerne.

du ved lige meget hvad du installerer laver den et image til at gendanne
Avatar billede haverslev Novice
06. maj 2009 - 09:57 #3
Det er sikkert systemgendannelse der tager en del af pladsen.
Sysstemgendannelse punkterne frigives som standard løbende efter efter 3 mdr. - dvs. hver gang der laves et kontrolpunkt eller der installeres et program, så tilføjes det til systemgendannelsen.
Du kan "nulstille" sys. gendannelsen pr. d.d og det giver så xx antal gb ledigt.

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/da-DK/Help/517d3b8e-3379-46c1-b479-05b30d6fb3f01030.mspx#ELBAC

Tille hvis du kører med f.eks Norton back up eller andet af den slags sytemer, så kan du muligvis have en masse filer til at ligge i papirkurven UDEN at de er synlige, da Norton har sin egen og du skal H-klik på din normale papirkurv og se om ikke der optræder en linie med f.eks Norton / Symantec
Avatar billede suicid3 Nybegynder
06. maj 2009 - 10:01 #4
Men genoprettelsespunkter gemmes vel som filer på harddisken hvorfor de burde være med når man tager egenskaber på alle filer og mapper på harddisken?
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2009 - 10:02 #5
snowball!

får vi snart en win 7 kategori - f.eks bruger jeg den version lige i øjeblikket

undskyld misbruget af tråden
Avatar billede haverslev Novice
06. maj 2009 - 10:10 #6
#4 Ja sådan SKULLE det være - har desværre været udefor at MS maskiner med XP og Vista IKKE frigiver og registrere pladsen og derfor optræder der en diff. af forbrugt plads :)
Avatar billede suicid3 Nybegynder
06. maj 2009 - 10:16 #7
ok kigger lige på det så vender jeg tilbage...
Avatar billede suicid3 Nybegynder
06. maj 2009 - 10:29 #8
Jeg kan pt. ikke komme til den omtalte maskine, men jeg har testet det på min private som kører vista ultimate x64.

På er System Gendannelse aktiveret og der er ikke nogen difference på de to måder at se forbrugt plads på. Men da jeg slog det fra  fri gav det ca. 3,5GB.

En anden ting er at sys.gendan. er som default sat op til max at anvende 15% af disk pladsen på partionen hvilket i dette tilfælde er ca. 9GB, og så er der stadig en difference på ca.23GB.
Avatar billede haverslev Novice
06. maj 2009 - 11:06 #9
Ja, skriver jo også "en del af pladsen"

Du svare ikke på om du bruger f.eks Norton (Norton Protected Recycle Bin) eller andet program som jeg skrev om i  #3
Avatar billede mchlbk Praktikant
06. maj 2009 - 11:31 #10
Ide: Prøv Defraggler ( http://www.defraggler.com/ )

Vælg: Action->Advanced->Defrag freespace (allow fragmentation).

Sidst jeg gjorde det voksede den ledige plads på min ene partition fra ca. 18 GB til 38 GB.
Avatar billede Regmos Praktikant
06. maj 2009 - 14:14 #11
Hvis det er en Lenovo-PC, så prøv at læse denne tråd:

http://www.spywarefri.dk/forum/viewthread/56130/P15/
Avatar billede suicid3 Nybegynder
06. maj 2009 - 14:50 #12
#9: mener at brugeren anvender noget PGP men er ikke sikker på om han benytter den shredder som der default installeres med programmet. og kan desværre ikke finde ud af det da vedkommende ikke er tilbage på sin pind før om 1½ uge :(

#10 & #11: dem vil jeg kigge på når brugeren kommer tilbage