Avatar billede danielc Nybegynder
11. maj 2009 - 10:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

æøå igen_igen

Der er mange svar om æøå, men jeg kan ikke finde et specifikt omkring programmering i Visual Basic...

Jeg anvender

Dim fsStream As New FileStream("elever2.csv", FileMode.Open, FileAccess.Read)
Dim srReader As New StreamReader(fsStream)

Men de linier jeg derefter læser ind 'oversætter' æøå med noget skidt.

Det må være noget med at bruge charset ISO8859-1

Men HVORDAN ?

mvh
Daniel
Avatar billede arne_v Ekspert
11. maj 2009 - 15:19 #1
En af:

Dim srReader As New StreamReader(fsStream, Encoding.UTF8)

eller:

Dim srReader As New StreamReader(fsStream, Encoding.Default)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. maj 2009 - 15:19 #2
Der er iovrigt en VB.NET kategori !
Avatar billede danielc Nybegynder
12. maj 2009 - 09:53 #3
Super!
Det virker!
(Det er til et skemaprogram hvor jeg importerer 500 elevers navne og fagvalg og nu kommer navnene rigtigt over! - det sparer mig for en halv dags navnerettelser...TAK)
Det er dejligt når sådanne 'amatørnørder' kan få professionel hjælp!
mvh
Daniel
Avatar billede danielc Nybegynder
12. maj 2009 - 09:55 #4
Øhhh, nu skal jeg bare finde ud af at aflevere de lovede points...
Avatar billede danielc Nybegynder
12. maj 2009 - 10:27 #5
Hej Arne
Jeg tror jeg kom til at give mig selv et svar istedet for at kommentere... og jeg vil jo ikke tildele mig selv points, så kan du ikke lige skrive et svar så jeg kan give dig dine points...
Avatar billede arne_v Ekspert
12. maj 2009 - 15:04 #6
kommer her