Avatar billede mrs Nybegynder
12. maj 2009 - 09:26 Der er 14 kommentarer

Computer slukkede totalt og vil efterfølgende ikke starte, hvad er brændt af?

Hej,

Jeg havde støvsuget en ældre Medion stationær computer indvendigt.
Den var meget støvet.
Derfor tog jeg CPU køleren af for at få denne rengjort.
Der er tale om en Intel Pentium 4 processor.
Jeg påsatte køleren igen og startede computeren. Den fungerede som før og jeg loggede ind, men så slukkede den uden varsel.
Siden har jeg ikke kunne få den til at tænde.
Jeg har forsøgt med en anden strømforsyning uden held, som jeg er sikker på skulle virke.
Hvad kan være årsagen til at der ingen reaktion er overhovedet, når man trykker på startknappen?

Hilsen Martin.
12. maj 2009 - 10:16 #1
Køleren ikke sat ordentlig på igen / pasta ?
Avatar billede mrs Nybegynder
12. maj 2009 - 13:39 #2
Jeg har mistanke om, at køleren ikke sad ordentlig på, da jeg startede computeren.
Jeg har i hvert efterfølgende haft svært ved at sætte den ordentligt fast.
Pasta er der på.
Men burde strømforsyningen ikke starte selvom CPU'en ikke virker?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
12. maj 2009 - 15:53 #3
Hvis du tager ATX stikket ud af bundkortet og kortslutter den grønne med en af de sorte (lige gyldigt hvilken) skal blæseren starte i strømforsyningen. Der skal være belastning fra f. eks. en harddisk tilsluttet. Hvis det sker er det enten cpu eller bundkort der er røget. Iflg. din forklaring hælder jeg mest til cpu.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. maj 2009 - 17:18 #4
"Jeg har i hvert efterfølgende haft svært ved at sætte den ordentligt fast."
Den går sgu ikke. CPU'en skal sidde perfekt!
Du må have den af igen, og se på de mange små ben, om noget er bukket. Med hensyn til kølepasta, ved du forhåbenlig, at det kun må være en tynd film. CPU'en kan kun sidde på een måde. Der er
en lille trekant i et af hjørnerne, der skal sidde som vist i manualen.
Avatar billede mrs Nybegynder
12. maj 2009 - 17:59 #5
Blæseren kører i et mønster, jeg ikke lige kan gennemskue.
Men i hvert kører blæseren, medmindre strømstikket til CPU blæseren er tilsluttet.
Avatar billede mrs Nybegynder
12. maj 2009 - 18:00 #6
Til off-line: Ordentlig fast er henvist til køleren ikke selve CPU'en.
Avatar billede mrs Nybegynder
12. maj 2009 - 18:31 #7
Det er når stikket med fire ledere til bundkortet er sat i, at blæserne ikke starter.
Hvis stikket ikke er sat i, kan computeren tændes på knappen på fronten.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. maj 2009 - 20:07 #8
Du har altså fået det samme resultat med 2 strømforsyninger.
Det lyder som en overgang på bundkortet. Er det en selvsamler?
Jeg spør fordi, man kan glemme et afstandsstykke, eller sætte
det forkert, så bundkortet rører ved kabinettet. (støvsugningen)
Hvis du orker, så tag bundkortet ud af kabinettet for at se om
det kan starte normalt op.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
13. maj 2009 - 06:45 #9
Hvis maskinen ikke kan starte når der er strøm på blæseren er det mest indlysende at få skiftet blæseren ud. Den er måske kortsluttet og trækker derfor for meget strøm.
Avatar billede mrs Nybegynder
13. maj 2009 - 07:55 #10
Det er en Medion computer.

CPU blæseren starter når 4-leder stikket i bundkortet ikke er tilsluttet.
Er det 4-leder stik forsyning til bundkortet eller hvad er formålet med dette stik?
Avatar billede off-line Nybegynder
13. maj 2009 - 12:41 #11
Det er til DVD og harddiske, så du kan prøve at pille dem alle
af, og se om du kan starte disken op.
Avatar billede mrs Nybegynder
13. maj 2009 - 13:14 #12
Det giver ikke mening det du skriver.
Det er et separat, formentlig, strømstik til bundkortet jeg beskriver.
Ikke de strømstik, som går til harddisk og DVD.
Harddisken virker fint, den har jeg testet og hentet data fra via en anden computer.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
13. maj 2009 - 16:14 #13
Jeg tror jeg har luret 4-leder stikket. Det er et såkaldt P4 stik der skal monteres for at starte din cpu op. Det sidder formentligt tæt på din cpu typisk i det ene hjørne af bundkortet. At blæseren til cpu kun kører når det ikke er monteret kan skyldes en fatal fejl på bundkortet. Du må se om du ikke kan få lånt dig til et bundkort og cpu og der fra bytte stumper ud indtil du finder synderen.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. maj 2009 - 11:43 #14
Nej du har ret der fik jeg i farten blandet noget sammen.
Holder mig til denne her: d. 12. maj 2009 kl. 20:07:16| #8