Avatar billede ralph4 Nybegynder
17. maj 2009 - 14:24 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

problemer med opstart

Jeg har en PC med Intel 3.0 ghz. processor og windows XP Home

den har eet problem som adstedkommer 5-7 forskellige fejl.

Problemet er at jeg enten ikke kan få liv i den eller at den lukker ned lige pludseligt, jeg har oplevet det før, men det er så blevet løst med en gang trykluft, men den er helt ren nu i blæsere og ribber, fejlen har mange "ansigter":

1. Den booter ikke og der skal trykkes F1 for at genetablere default biossettings.
2. Den botter, men statusbar i opstartsbillede låser og intet sker.
3. Den siger at windows blev afbrudt og man kan vælge fejlsikret etc.
4. Der sker intet og når man slukker igen bliver NumLock ved med at lyse op til 30-40 sekunder efter strømmen er helt taget.
5. Den starter op, men låser inden alle opstartsprogrammer er færdig med at loade.
6. Den kører, men låser efter 1-24 timer (jeg er holdt op med at slukke den når den endelig kører, men der går højest et døgn før det er galt igen.
7. Ligesom nr.6., bortset fra at den slukker helt.
8. Ligesom 7. bortset fra at den prøver at starte op igen

Den har på intet tidspunkt bedt om en scandisc, så jeg tror ikke det er disken det er galt med, den har aldrig stået uden strøm, så jeg tror heller ikke det er batterimangel selvom den "glemmer" bios engang imellem. Men hvordan er det man kører scandisc nu om dage, jeg mindes det var noget om at finde den i systemværktøjer og så genstarte, men det kan jeg heller ikke finde mere?

Tillægsspørgsmål: "I gamle dage" kunne man finde "spørgsmål oprettet af dig", den mulighed kan jeg ikke finde (jeg har 400 point ude at svømme, dem vil jeg gerne af med)
Avatar billede b-and Novice
17. maj 2009 - 15:22 #1
Hvis du stadig har mulighed for at starte computeren kan du vælge at køre en CHKDSK ved næste genstart, det gøres således:

Vælg det rigtige styresystem.

For XP brugere:
Start > Kør > skriv: cmd > Enter > i konsollen skriver du > chkdsk /r /f > Enter > bekræft > Enter > Genstart

For Vista brugere:
Gå i > Start > Søg > skriv: cmd.exe > højre klik på filen (cmd.exe) og vælg > Kør som admin…
I konsollen skriver du > chkdsk /r /f > Enter > bekræft > Enter> Genstart

For begge systemer:
Kan du slet ikke komme i kontakt med computeren må du køre CHKDSK fra din installations CD.
Sæt din computer til at boote fra CD/DVD'en - boote op på din installations cd - tryk på en tast når du bliver spurgt.

Ved "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på "R" for at reparere.

Nu kommer du til Genoprettelsekonsollen,
Af de tre muligheder skal du vælge den med Kommandoprompt.
Du skulle gerne ende med C:\WINDOWS>_
(Hvis den spørger efter admin. kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på <Enter>)

Hvilken Windows-installation vil du logge på: 1 <Enter>
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du: chkdsk c: /p /r <Enter>
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit <Enter>

Se om ikke det bringer dig videre…
Avatar billede ralph4 Nybegynder
17. maj 2009 - 15:40 #2
Jeg glemte lige een til, engang imellem når den selv starter op, kommer der en meddelelse "windows har genoprettet systemet efter en alvorlig fejl
Avatar billede b-and Novice
17. maj 2009 - 16:08 #3
OK prøv og kør CHKDSK så ta' vi den derfra...
Avatar billede ralph4 Nybegynder
17. maj 2009 - 17:03 #4
Ok, så er der kørt chkdsk, der kom også en meddelelse om hvad den havde fundet, men jeg nåede ikke at læse hvad og hvor meget inden den genstartede (var det chkdsc der genstartede maskinen, eller var det "problemet"?), men der kom en besked efter opstart at disken var chekket og er OK, men ikke noget om hvad der evt. måtte være rettet. Men nu startede den da op, så må vi se om den går ned igen eller dette har løst noget.
Avatar billede b-and Novice
17. maj 2009 - 17:15 #5
Hent Malwarebytes Anti-Malware [url="http://www.spywarefri.dk/downloads1/mbam-setup.exe"]her[/url] og tryk på Kør

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig.  Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde.  Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).

Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.

OBS!!  Ovenstående scanning skal foretages som enkelt scanning for samtlige brugere på maskinen - det vil sige, at der skal logges ind på hver enkelt bruger og køres en scanning…

Kopier indholdet herind.
Avatar billede ralph4 Nybegynder
17. maj 2009 - 18:06 #6
OK, jeg skriver meget hurtigt. Kunne ikke køre en fuld scanning da PC frøs, så jeg kørte en hurtig, her er resultatet, jeg prøver en fuld efter genstart

Malwarebytes' Anti-Malware 1.36
Database version: 2145
Windows 5.1.2600 Service Pack 3

mbam-log-2009-05-17 (18-06-19).txt

Skan type: Hurtig skanning
Objekter skannet: 88408
Tid tilbagelagt: 5 minute(s), 22 second(s)

Inficerede Hukommelses Processer: 0
Inficerede Hukommelses Moduler: 0
Inficerede Registeringsdatabase Nøgler: 8
Inficerede Registeringsdatabase Værdier: 1
Inficerede Registeringsdatabase Filer: 2
Inficerede Mapper: 0
Inficerede Filer: 3

Inficerede Hukommelses Processer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Hukommelses Moduler:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Registeringsdatabase Nøgler:
HKEY_CLASSES_ROOT\iehlprobj.iehlprobj.1 (Trojan.BHO) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CLASSES_ROOT\TypeLib\{ce7c3ce2-4b15-11d1-abed-709549c10000} (Trojan.BHO) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CLASSES_ROOT\Interface\{ce7c3cef-4b15-11d1-abed-709549c10000} (Trojan.BHO) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{ce7c3cf0-4b15-11d1-abed-709549c10000} (Trojan.BHO) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\Stats\{ce7c3cf0-4b15-11d1-abed-709549c10000} (Trojan.BHO) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Browser Helper Objects\{ce7c3cf0-4b15-11d1-abed-709549c10000} (Trojan.BHO) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CLASSES_ROOT\urlsearchhook.toolbarurlsearchhook (Trojan.BHO) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_CLASSES_ROOT\urlsearchhook.toolbarurlsearchhook.1 (Trojan.BHO) -> Quarantined and deleted successfully.

Inficerede Registeringsdatabase Værdier:
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar\WebBrowser\{b7d3e479-cc68-42b5-a338-938ece35f419} (Adware.SoftMate) -> Quarantined and deleted successfully.

Inficerede Registeringsdatabase Filer:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Security Center\AntiVirusDisableNotify (Disabled.SecurityCenter) -> Bad: (1) Good: (0) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Security Center\FirewallDisableNotify (Disabled.SecurityCenter) -> Bad: (1) Good: (0) -> Quarantined and deleted successfully.

Inficerede Mapper:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Filer:
c:\lotus\organize\iehelper.dll (Trojan.BHO) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\winzip70.exe (Trojan.Agent) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\winzip81.exe (Trojan.Agent) -> Quarantined and deleted successfully.
Avatar billede ralph4 Nybegynder
17. maj 2009 - 21:03 #7
Nu er den så tilsyneladende OK, den kører nu på anden time i træk - JUBII

her er loggen for den fulde scan

Malwarebytes' Anti-Malware 1.36
Database version: 2145
Windows 5.1.2600 Service Pack 3

mbam-log-2009-05-17 (21-03-22).txt

Skan type: Fuldstændig skanning (C:\|)
Objekter skannet: 167145
Tid tilbagelagt: 39 minute(s), 34 second(s)

Inficerede Hukommelses Processer: 0
Inficerede Hukommelses Moduler: 0
Inficerede Registeringsdatabase Nøgler: 0
Inficerede Registeringsdatabase Værdier: 0
Inficerede Registeringsdatabase Filer: 0
Inficerede Mapper: 0
Inficerede Filer: 0

Inficerede Hukommelses Processer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Hukommelses Moduler:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Registeringsdatabase Nøgler:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Registeringsdatabase Værdier:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Registeringsdatabase Filer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Mapper:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Filer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)
Avatar billede b-and Novice
17. maj 2009 - 22:51 #8
Jeg vil godt lige ha dig til at køre et par scanninger mere, så vi er på den sikre side.  Jeg vil også godt vide hvad du har på af sikkerhedsprogrammer??

Hent CCleaner her > http://www.spywareinfo.dk/#/manualer/ccleaner.htm
Installer CCleaner, og fjerne fluebenet udfor Yahoo Toolbar - ingen grund til at få det skrammel på.
Du skal ikke køre programmet endnu.

Hent RegSupreme her > http://www.spywareinfo.dk/#/manualer/regsupreme.htm
Lad programmet opdaterer, men du skal ikke køre programmet endnu.

Genstart i fejlsikret tilstand, hvis du ikke ved hvordan så kig her:
http://www.ctrlaltdel.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23&PN=1

Start så CCleaner > Fjern fluebenet i cookies.
Klik på kør Cleaner og lad den fjerne hvad den finder i både Windows og Programmer.  Kør et par gange eller til der ikke er mere og komme efter.
Klik så på Register ovre i venstre side (den blå terning), klik på Skan efter problemer, når den er færdig, klik på Udbedre valgte problemer, lav evt. en backup af registreringsdatabasen, klik så på udbedre alle valgte problemer.  Kør et par gange, eller til der ikke er mere og komme efter.
Klik på OK, klik på Luk når den er færdig.

Start Regsupreme, klik på Registry cleaner
Første faneblad Options her sættes prikken i Aggressive.
Andet faneblad Mode her skal prikken være i Reference mode.
De resterende faneblade, skal man normalt ikke røre ved.
Når det er gjort, klik på Start, klik på Ja/Yes til advarslen.
Når forløbet er færdigt, klik på Fix.
Klik på Ja for at lave backup.
Please give a description for this backup
Jeg skriver altid datoen, f.eks 301207, klik så på OK.
Når den er færdig, klik på Close.
Gentag forløbet to-tre gange.
Genstart.

Hent free Trial af SuperAntiSpyware Proff til Skrivebordet her >

http://www.superantispyware.com/downloads/SUPERAntiSpyware1241.exe

Installer den, og lad den opdatere med nyeste opdateringer.
Så vil den spørge om din mail adresse, det er op til dig selv om du vil udfylde det.Tryk så på Næste og Næste igen -Udfør.

---------------------------------------------------------------------
Genstart i fejlsikret tilstand
---------------------------------------------------------------------
Start superantispyware ved at højreklikke på den gule og sorte bille ved uret

Tryk på - Scan for, Adware,Malware - linjen
Tryk på - Preference - Knappen.
Fjern flueben ved -Start SuperAntiSpyware when Windows starts.

Tryk på Fanebladet -Scanning control.
Ved scanning options, skal der kun være flueben i de to nederste
Fanebladet- Real Time Protections. Fjerner du fluben ved - Enable Real Time Protection
Tryk så på Close

Tryk på - Scan Your computer - Knappen. sæt flueben ved de drev der skal scannes. Det er vigtigt at drev hvor Windows (systemdrevet) ligger, har et flueben.
Flyt så prikken ved- Perform quick Scan, ned til - Perform complete Scan.
Tryk på Næste, så går den i gang med at scanne.

Det kan godt tage lang tid hvis du har meget på computeren

Når scanninngen er færdig popper der en boks op, tryk OK.
Sæt flueben ved alt den har fundet- næste. Så vil den fixe/slette infektionerne.

Lad den genstarte.
---------------------------------------------------------------------

Efter genstart -

Åben SuperAntiSpyware igen
Tryk på Preferences, vælg Statistics/Logs
Marker loggen i det lille vindue og tryk på View Log.

Kopier teksten herind.
Avatar billede ralph4 Nybegynder
17. maj 2009 - 23:06 #9
Læg du bare et svar, hvis problemet fortsætter så tager vi den store tur - kører på fjerde time nu :-)
Avatar billede b-and Novice
17. maj 2009 - 23:11 #10
Din maskine - din afgørelse... *S*