Avatar billede s_h_m Nybegynder
18. maj 2009 - 17:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

VBA - slette celler på baggrund af cellefarve med betinget formatering

Jeg vil gerne slette indholdet i nogle celler på baggrund af baggrundsfarven.

Problemet er, at cellerne bliver farvet med betinget formatering, og det er åbenbart anderledes end, hvis man farver cellen manuelt.
Avatar billede hellstern Nybegynder
19. maj 2009 - 08:08 #1
Hej,
Betinget formatering bruger ikke de "normale" farverkoder, som du bemærket :-)
Ville det ikke være muligt at fortage sletningen på en anden måde. Du kender jo den betingelse der farvelægger cellen, var det ikke muligt at bruge denne betingelse ved en sletning?

Forstået på denne måde; Alle celler der er lig med 10 er røde, hvis du via VBA prøver at finde de røde celler og slette dem virker det ikke, men var det ikke muligt bare at slette alle celler der er lig med 10?

Hilsen
Tue Hellstern
Avatar billede s_h_m Nybegynder
25. maj 2009 - 17:39 #2
Undskyld for den lange svartid.

Og - jo måske?

Men cellerne bliver farvet på baggrund af tid, så hvis en indtastet tid overskrides, farves cellen rød, det kan man se mens man arbejder i arket, det jeg vil gøre, er at slette de celler, der er røde, når arket åbnes eller lukkes.
Men betinget formatering kan jo også foretages i en makro, så det kan være jeg skal den vej - og jeg er ikke en ørn til selv at kode, men ved der findes nogle eksempler her på sitet.
Avatar billede hellstern Nybegynder
25. maj 2009 - 18:01 #3
Hej,
Du skriver at du ved åbning og Lukning vil fjerne celler hvis tid er overskredet og dermed farvet røde. Det vil ikke være noget problem at gøre dette via VBA. Det kræver at du har noget VBA kode der kan finde de celler der "opfylder" kravet og slette dem.

Hvis du vil have hjælp til denne VBA kode må du være mere præcis med hvilken tid der er overskredet og hvor dine data er placeret.

Hilsen
Tue Hellstern
www.F1-support.dk
Avatar billede s_h_m Nybegynder
25. maj 2009 - 20:43 #4
Det er da rart man kan få noget inspiration :o)

Jeg har været så fokuseret på, at det er farven, der skal udløse koden, at jeg slet ikke tænkte på, at jeg bare kan kigge på de celler, der udløser betingelsen.

Den del tror jeg, jeg har fået kringlet, jeg benytter VBAs 'Time' funktion til at sammenligne med cellens indhold, og så ser det ud til, at det virker som jeg gerne vil.

Tak for hjælpen - smid et svar
Avatar billede hellstern Nybegynder
25. maj 2009 - 21:56 #5
super du kunne bruge det :-)

/Tue