Avatar billede sleeper Nybegynder
19. maj 2009 - 09:32 Der er 7 kommentarer

Generer tilfældig talkode

Hej

Jeg skal bruge nogle tilfældige tal, genereret til et chekcifre på en lokation på et lager.

Jeg har en liste med 10.000 lokationer, hvor jeg skal have indsat et tilfældigt 4 cifret nummer

Kan det genereres i VBA det har ikke den store betydning om at nummer bliver genbrugt
Avatar billede acore Ekspert
19. maj 2009 - 09:42 #1
I Excel kan tilfældige tal genereres med RAND() funktionen. Den hedder sikkert noget andet på dansk - TILFÆLDIGT.TAL() eller sådan noget - kan ikke huske det.

Med INT(10000*RAND()) får du et firecifret heltal (0-9999). Det ændres hver gang regnearket opdateres.

Hvis du skal have 10000 tal, så foreslår jeg dig at kopiere ovenstående formel ind i 10000 rækker. Når du så har tallene (og vil undgå at de ændres), så kopierer du dem for derefter at indsætte dem som værdier. Derved ændres formlen til tal.
Avatar billede sleeper Nybegynder
19. maj 2009 - 15:28 #2
Hej

Efter lang oversættelse, har jeg fundet ud af at den hedder =heltal(slump

Men kan den udbygges så der altid er 4 cifre? ligenu har jeg 1-4 cifre
Avatar billede acore Ekspert
19. maj 2009 - 20:40 #3
Beklager - da jeg skrev det havde jeg ikke Excel på dansk.

Hvis det handler om formattering - dvs. at foranstillede nuller er ok - så skal du markere cellerne, højreklikke og vælge "formatter celler". I "Kategori" vælger du "Brugerdefineret" og til højre under "Type" skriver du "0000". Så får du altid 4 cifre, også selv om de første er 0.

Hvis det handler om at tallet ikke må have nuller først, så skal formlen rettes lidt. Sig til, så poster jeg den.

Og denne gang på dansk ;)
Avatar billede sleeper Nybegynder
19. maj 2009 - 21:00 #4
Det dur ikke med formateringen
Avatar billede acore Ekspert
21. maj 2009 - 09:06 #5
Hvis jeg skal kunne hjælpe må du forklare hvorfor det ikke dur og hvad du gerne vil have. Skal det så være en tekst? Eller...?
Avatar billede sleeper Nybegynder
25. maj 2009 - 15:32 #6
Hej

Det fungere med formateringen, vil du lægge et svar, så vi kan afslutte denne?
Avatar billede sleeper Nybegynder
10. november 2009 - 21:10 #7
hej

Vil du ligge et svar, så jeg kan få afsluttet denne?