Avatar billede eastdk Novice
19. maj 2009 - 16:45 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Ændre i Bootini

Hejsa.
Jeg har prøvet Windows 7 som ligger på mit D drev. Nu vil jeg gerne have den slettet men jeg skal også have lavet bootsekvensen om. Hvad er det lige der skal stå ?
Er det bare den øverste linie med "default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS" der skal slettes ?

Den ser sådan ud nu :
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT
Avatar billede hcma Novice
19. maj 2009 - 18:03 #1
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. maj 2009 - 20:11 #2
Windows 7, så bruges boot.ini ikke.
1. Hent EasyBCD: http://neosmart.net/downloads/software/EasyBCD/EasyBCD%201.7.2.exe og installer dette.
2. Start EasyBCD
3. Vælg Manage Bootloader
4. Sæt prik i "Uninstall the Vista Bootloader (use to restore XP)
5. klik på "Write MBR"

Nu er XP´s bootsektor genoprettet.

HCMA denne må du gerne tilføje dine tips og tricks :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. maj 2009 - 20:11 #3
Og et svar :)
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
19. maj 2009 - 20:23 #4
fixboot fra xp's genoprettelseskonsol kan genskabe xps boot sektor.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. maj 2009 - 20:27 #5
Det vil også virke, men der er ingen metode der er lettere end min ;)
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
19. maj 2009 - 20:33 #6
Men din metode kræver, at man downloader en exe fra et sted på internettet og afvikler den på sin maskine. Jeg foretrækker min :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. maj 2009 - 20:39 #7
Kan du kalde det et program???
Avatar billede eastdk Novice
19. maj 2009 - 23:23 #8
Jeg forstår egentlig ikke at INGEN bare svarede på mit spørgsmål istedet for at starte en krig. Nu er hverken jeg eller andre blevet klogere - og det er vel egentlig meningen med denne side - eller hvad :-)
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
19. maj 2009 - 23:31 #9
Vi har startet en krig?

Jeg synes da også, der blev svaret. To løsninger: download johns program eller start xp's genoprettelseskonsol og brug fixboot.
Avatar billede hcma Novice
19. maj 2009 - 23:38 #10
eastdk >>  john stigers metode virker :o))

john >>  er tilføjet (takker mange gange)
Avatar billede eastdk Novice
20. maj 2009 - 00:01 #11
Nå ja- krig og krig men "Eksperterne" er åbenbart tit uenige :-)

Ved at kikke på min boot.ini nu kan jeg jo så selv regne ud at mit forslag til rettelse var forkert - det var jo egentlig mit spørgsmål - om min løsning var rigtig.
Jeg kan jo så regne ud at oplysningerne står i en anden fil. Det lille smarte exe program fortæller mig desværre ikke hvor rettelser bliver fortaget - derfor er jeg jo ikke blevet klogere - vel :-)
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
20. maj 2009 - 00:08 #12
Der er tilknyttet en "bootsektor" til opstarts-partitionen, som fortæller hvordan computeren skal starte. Den bestemmer om ntldr/boot.ini (xp) eller bootmgr (win7) bliver indlæst.

Den fremgår ikke som nogen fil i dit filsystem.
Avatar billede eastdk Novice
20. maj 2009 - 00:26 #13
Ok, tak skal du have. Så kan jeg også regne ud at HCMA´s svar ikke ville virke. Se nu blev jeg klogere :-)
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
20. maj 2009 - 12:11 #14
5. klik på "Write MBR"

Hvis man er teknisk interesseret, så ligger den specifikke OS loader ikke i MBR, men i PBR. Det kan godt være, at programmet også overskriver MBR'en, men så skriver den to steder.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. maj 2009 - 18:40 #15
Nu ikke gøre spørger forvirret med teknikken bag, for de skal vist ikke så meget til ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. maj 2009 - 18:40 #16
P.s. tak for point :)