Avatar billede dallan2007 Nybegynder
28. maj 2009 - 09:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fastlåse en printer til navision

[Navision C5 4.0]

Hej, nogen som ved hvordan man fastlåser en printer til Navision? Vi er 5 som bruger Navision via en small business server, og efter overgangen til 4.0 er vi begyndt at få konstante printeropsætningsfejl. Det er en popupadvarsel som siger følgende når vi prøver at printe.

"Opsætningsfejl Kan ikke finde den valgte printer på denne maskine. Microsoft C5 vil nu anvende Windows default printer på denne maskine."

Under printeropsætning (øverst, venstre hjørne) har vi alle 5 samme printer valgt så ingen overskriver hinanden, men alligevel så går der kluder i det.

Så vi skal derfor have individuelle brugerprofiler så vi hver især kan logge på og dermed få printeropsætningerne gemt lokalt. Brugerprofilerne er allerede oprettet (Generelt / Tilpasning > Adgangskontrol > Brugere og grupper) men på nuværende tidspunkt logger vi allesammen på som Supervisor.

Jeg har prøvet, at tilføje mit brugernavn på genvejsikonet når man åbner Navision, men jeg logger stadigvæk på som Supervision (K:\C5W32.EXE -Fmet -uAllan).

Jeg kan se der også er noget som hedder "brugerprinter" under Generelt / Tilpasning > Brugerkonfiguration, men det får popupfejlen til at springe op hele tiden og ikke kun hver anden gang som PT er tilfældet.

Hvad gør vi galt?
Avatar billede kgm Praktikant
28. maj 2009 - 09:41 #1
Problemet kan være at dine fem PC klienter ikke har den samme driver for den samme Default printer. tjek evt. det.
Avatar billede dallan2007 Nybegynder
28. maj 2009 - 10:48 #2
Øhh nej det tror jeg næppe har noget med sagen at gøre. Navision kan sagtens printe fra den printer vi ønsker, men ofte hopper den "væk" og går over til ****UKENDT**** under printeropsætning. Defaultprinteren varierer fra maskine til maskine og er ikke den som navision skal skrive ud til.
Avatar billede up2nogood Nybegynder
29. maj 2009 - 10:52 #3
Hejsa, når du kører C5 4.0, kan du ikke bruge opstartsparameteren -U<brugernavn> længere.
C5 vil kun bruge din Allan bruger, hvis det er det samme som du logger ind i Windows AD med. Hvis du logger ind med firmanavn\allan, burde det virke. Men bruger du firmanavn\al, så kan C5 ikke lave koblingen.
Omdøb din Allan bruger i C5 til at hedde firmanavn\brugernavn, og du burde starte op med din nye C5 bruger.
Avatar billede cpfrande Nybegynder
29. maj 2009 - 11:05 #4
Halløj,

Har du samme problem fra f.eks. Word?

I så fald kan det jo tyde på, at det ikke er Navision C5, der er problemet, men generel printer-opsætning - og så skal der nok helt andre specialister på banen.
Avatar billede dallan2007 Nybegynder
08. juni 2009 - 11:23 #5
up2nogood# Jeg tror du er inde på noget af det rigtige. Under User Account i Windows står mit navn fint nok som allan, men hvis jeg går ind i Navision > Generalt/Tilpasning > Adgangskontrol > Brugere og grupper og prøver at trykke på mit navn, så hopper navision op og skriver: "Brugeren eksisterer ikke i Windows." Og feltet er låst, så jeg ved ikke helt hvordan jeg tilføjer firmanavn.
Avatar billede dallan2007 Nybegynder
08. juni 2009 - 11:23 #6
cpfrande#

Kun i Navision :)
Avatar billede up2nogood Nybegynder
08. juni 2009 - 12:35 #7
Hvis du trykker på dit navn, og så trykker enter, så burde du kunne ændre navnet.
Alternativt kan du trykke Shift+F2 når du har dit eget navn markeret, og så oprette en ny bruger med samme opsætning som din egen.
Avatar billede kgm Praktikant
08. juni 2009 - 16:15 #8
Hej Allan..

Som NoGood skriver.. du skal sørge for at dine brugere er oprettet i C5 som <Domain>\<Bruger> korrekt

Husk at Sikkerhedsgrupperne "C5Administrators" og "C5Users" også skal være oprettet på AD'et

Hvis du skal være Supervisor skal du være medlem af "Adminstrator" gruppen !

En anden ting jeg ser du skriver... Det er at der er forskellige Default printere.. på PC'erne.. Det er vel ens for hver enkelt brugere...  ikk . ? Du skal huske på at C5 Gemmer den printer du sidst har brugt på rapporten du afvikler. Hvis du så skifter PC med anden Default Printer, Så får du den besked.. du er irreteret over.. ;O) Håber det lykkes for dig.. Ellers må du tage fat i din C5 forhandler, de SKAL kunne løse dette ! :)

/Kenneth
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester