Avatar billede rude Nybegynder
30. maj 2009 - 13:14 Der er 3 kommentarer

Create mode for lokal bruger

Hej.

Jeg har en Linux samba server, som udover at fungere som server også har tilsluttet en scanner.
Når der scannes bliver den scannede fil lagt i en delt samba mappe, med rettighederne 644.
Jeg vil gerne at alle filer som oprettes af den lokale bruger får rettighederne 666 automatisk, så de kan redigeres og slettes af andre.

Hvordan gør jeg det?

/Peter
Avatar billede lassebm Nybegynder
03. juni 2009 - 14:50 #1
Oprettes filerne via samba eller via brugeren direkte på systemet?
Hvis de oprettes af samba ville jeg tro du kan løse det ved hjælpe af create mask bl.a.
Avatar billede rude Nybegynder
03. juni 2009 - 16:07 #2
De oprettes af den lokale bruger.
Og jeg tror faktisk at jeg har fundet svaret:

I /home/%username/.profile indsættes:
umask 000

Så vil alle filer og mapper blive oprettet uden rettighedsbegrænsninger.
Der er selvfølgeligt et sikkerhedsspørgsmål der, men det er uden betydning i denne sag.
Avatar billede lassebm Nybegynder
04. juni 2009 - 12:31 #3
Hvis det virker, kan du også sætte det i /etc/profile ville jeg mene. Så er du fri for at skulle specificere det for hver enkelt privat profil fil.