Avatar billede ini Nybegynder
03. juni 2009 - 23:53 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Underlig hylelyd fra PSU, ingenting starter op

Hej.
Sidder her med et problem. Har lige samlet en ny computer:
Asus P6T
psu: Chill (CP-700M)
intel i 920
Ram: 2 x kingston (4GB i alt DDR3 10600Mhz(1,5V))
Inno 3d GTX 295

Nogle gange kører den perfekt. Uden problemer, andre gange lukker den ned, og kan ikke startes igen. Når man trykker på start tænder lyset i bundkortet etc. Men intet andet sker, og PSUén begynder at sige en lav højfrekvent lyd, som om det var en alarm. Lyden kører op og ned.

Jeg har ingen ide om hvad dette kan være eller skyldes.. Nogen der kan hjælpe ??

Mvh. Anders
Avatar billede off-line Nybegynder
04. juni 2009 - 01:30 #1
Hvis PCUén hyler må den være syg, du må prøve med en anden.
Avatar billede justrace Novice
04. juni 2009 - 07:50 #2
Sidder der ret meget andet i det kabinet, er den måske lige i underkanten til et opsæt med det grafikkort. :)
Mener grafikkortet under load sluger op mod 400W. :)
Og i idle bruger det "kun" 220W. :)

Prøv at se om du kan få regnet det samlede strømforbrug ud.

GTX295 er nok et grafikkort som din bankrådgiver ikke vil syntes om. :)
Vil i hvert fald bede banken sætte betalingsservicen lidt (Et pænt beløb) op, så man ikke pludselig står og mangler en snes tusind ved årets slutning.
Avatar billede justrace Novice
04. juni 2009 - 08:03 #3
Avatar billede P4N Nybegynder
04. juni 2009 - 08:27 #4
Mangel på strøm vil ofte få din computer til at gå ned.
Avatar billede ini Nybegynder
04. juni 2009 - 12:01 #5
Uha :/ det var ikke så godt. Havde ellers brugt PSU calculators etc. hvor jeg så fandt frem til den 700W's plus jeg fandt den anbefalet på et forum, og tweak tror jeg :S Men kan godt se at det nok kan være derfor :/ tror jeg må op i en 1000W's i stedet så. Har også lige brugt Asus's PSU calculator. Den siger 750W som minimum.

Det underlige er bare at jeg havde den til at stå og opdatere i nogle timer, hvor jeg var væk. Den stod altså bare mere eller mindre idle. Men på et eller andet tidspunkt lukkede den bare ned. Kan være den lige ville peake lidt :p

Nåh ja.. btw. Der sidder ikke andet end jeg skrev i indlæget, andet end en hdd (sata et eller andet ;)og et dvd drev.
Avatar billede off-line Nybegynder
04. juni 2009 - 13:00 #6
Hvis 700W ikke er tilstrækkelig, så det fanme uhyggelig du!
Hvem betaler for strømmen hjemme hos jer *g*
Avatar billede justrace Novice
04. juni 2009 - 14:11 #7
Altså når jeg roder lidt med photoshop, så kan jeg NEMT se det på elmåleren. :)

Det er IKKE skægt.

Ja, asus siger "som minimum".
Avatar billede ini Nybegynder
04. juni 2009 - 23:19 #8
ja .. det er jo lige det :p Jeg køber en wattmåler i morgen, og så skal der testes løs .. så får den hvad den kan holde, og hvis den ligger meget tæt på de 700W .. så har vi jo nok svaret :)
Avatar billede justrace Novice
04. juni 2009 - 23:44 #9
Pas nu på wattmålerenen ikke smelter. *GG*
Avatar billede P4N Nybegynder
09. juni 2009 - 08:15 #10
Men ahh for et grafikkort... haha.. Der kan man ingen klager sætte ;0)
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2009 - 12:00 #11
Næh, kun strømforbruget, men man sparer jo på varmen. :)
Avatar billede P4N Nybegynder
10. juni 2009 - 08:22 #12
Hahaha.. Den havde jeg slet ikke tænkt på.. Men tror nu alligevel aldrig jeg har haft tændt for mine radiatorer i min lejlighed formentlig grundet IT udstyr.. :0D
Avatar billede justrace Novice
10. juni 2009 - 08:29 #13
Det ku' sagtens være derfor. *GG*

Tror du spørger er kommet i stødet med den watmåler, siden vi ikke rigtig har hørt noget siden?
Avatar billede P4N Nybegynder
10. juni 2009 - 13:56 #14
Kunne man da forvente :0) og håbe :-D
Avatar billede ini Nybegynder
13. juni 2009 - 00:40 #15
hej igen.. undskyld jeg ikke lige har svaret det sidste stykke tid :/ har haft travlt med arbejde.

Men det ser sådan her ud.. har endelig fået den wattmåler, og det viser sig at den ikke bruger i nærheden af grænsen for hvad PSU'en kan levere, under fuld load. Har ikke haft problemet godt siden jeg flashede bundkortet. Men så kom jeg lige hjem her den anden aften, og tænkte "hey, mon fejlen er der nu" og det var den så.

Hylelyd (den der alarm agtige melodi, op og ned)og ingensom helst opstart af noget. Dette undrer mig meget, har aldrig været ude for noget lignende. Da det ikke er kapaciteten, der er for lille, må det jo så være PSU'en der er lidt defekt .. Er der nogen, der har en anden teori ?? Ville gerne høre :)

Og endnu en gang sry for at jeg har været lidt inaktiv :p
Avatar billede ini Nybegynder
13. juni 2009 - 00:43 #16
Og ja :p man sparer på varmen må man sige ^^ men ikke på strømmen :s den bruger mellem 300-400 watt under load. og 100-150 watt idle.
Avatar billede justrace Novice
13. juni 2009 - 00:53 #17
Tror bare den har lyst til at sige sådan, men den kan jo være blevet træt så den bare piver lidt i de gamle gigtramte kabler. :)

Årh, herregud, så kan du jo næsten blive æresmedlem i CO2-sparernes klub. Tænk på der findes pc'ere derude der lige kan klare det med en lille 1000W. :)
Avatar billede ini Nybegynder
13. juni 2009 - 07:03 #18
^^ hehe. Ja det er jo rigtigt :p Har siddet og kigget på den. Hylelyden kommer lidt af at den er tændt.. bruger ca. 5 W, derefter går den ned på 0,5 W, hvor hylelyden slukker ned, og så starter den forefra. Så den vil ikke rigtigt starte, men prøver åbenbart hele tiden. Har prøvet at tage rammene ud, en ad gangen, og tænde. Samme fejl. Derefter prøve jeg at tage grafikkortet ud, og tænde .. samme fejl. Vil ikke prøve at tage processoren ud, da den så nok skal have noget nyt pasta -.-
Men det ser ud til at fejlen ligger hos PSU'en, den må have en fejl.
Avatar billede ini Nybegynder
13. juni 2009 - 07:20 #19
Nåh ja .. lige når man tænder, går den op på ca. 20 watt et kort krøllebølle sekund, hvorefter den går ned på de skiftesvis ca. 0,5 watt og 5 watt.
Avatar billede justrace Novice
13. juni 2009 - 09:46 #20
Tror du har indstillet noget på den måler forkert, for der skal helt sikkert ganges med 10 for at det kan passe. Ellers bruger den jo mindre end en netbook.

Du bliver nok nødt til at få fat på en ny, og gerne lidt større. Men der er vel garanti på sådan en?

shg.dk har en DeZen 850w til under 700,-
Avatar billede ini Nybegynder
13. juni 2009 - 14:07 #21
Tror ikke jeg har indstillet noget forkert på måleren .. det er nok det der er problemet :p Den skulle meget gerne ligge højere, når PSU'en ellers gider tænde. Nu har jeg mailet til support både hos forhanlder og producent, så må vi se hvad de siger til det. Måske bliver det noget RMA på PSU'en.
Avatar billede justrace Novice
13. juni 2009 - 14:24 #22
Hvor har du købt den?
Avatar billede ini Nybegynder
13. juni 2009 - 14:29 #23
Et sted jeg ikke har prøvet før :p

Computersalg.dk
Avatar billede justrace Novice
13. juni 2009 - 14:37 #24
Dem kender jeg ikke selv, men har ikke hørt noget skidt, så der er ingen problemer. :)

Skulle du ikke bare onlie-udfylde en RMA-seddel, og så sende den til dem?
Avatar billede ini Nybegynder
13. juni 2009 - 14:43 #25
Jo. Kan man godt :p men læste på deres hjemmeside at man også kunne få support direkte fra producenten, så har lige prøvet at maile til dem, hvis de så gerne vil kigge på banditten, må jeg jo lige lave RMA :) og nej .. har heller ikke hørt noget negativt, men deres anmeldelser ser fine ud på trustpilot http://www.trustpilot.dk/review/www.computersalg.dk
Avatar billede ini Nybegynder
08. august 2009 - 16:02 #26
Ikke løst. Måske med en senere opdatering af bios. Who knows !?