Avatar billede dauer Nybegynder
04. juni 2009 - 19:26 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke slette mappe i c:\users

Hej,
Jeg har et meget mystisk problem som jeg ikke selv kan løse. Jeg har på et tidspunkt rodet med mapperne i users og lavet links fra nogle af mapperne til andre partitioner. Jeg har f.eks. en "Downloads" mappe som henviser til mit E-drev. Problemet er at systemet bliver ved med at oprettet en tilsvarende mappe der også hedder "Downloads" og som derudover også indeholder 2 større filer. Jeg kan slette denne mappe, men der går ikke ret lang tid så bliver den oprette igen MED indhold!

Hvad gør jeg lige for at slippe af med denne mappe permanent?
Avatar billede ndesoft Nybegynder
05. juni 2009 - 00:45 #1
I din brugermappe (C:\Users\dit brugernavn) ligger der mapper som systemet bruger til at finde forskellige informationer. Du kan ikke slette disse mapper som sådan, men du kan ændre deres placering.

Klik på windows-menu og klik på dit brugernavn.
Højreklik på Downloads eller "Hentede filer" mappen og vælg egenskaber.

Klik på fanen Placering og på knappen flyt. Vælg så den mappe/drev du vil bruge som downloads mappe og klik OK et par gange.
Nu skulle det virke.
Avatar billede dauer Nybegynder
08. juni 2009 - 21:05 #2
Hej, tak for dit svar. Det er lige præcis det jeg har gjort ved min downloads mappe. Den henviser til mit E-drev og det virker fint. Problemet er at der bliver oprettet endnu en downloads mappe! Denne mappe henviser til C:\users\foo\downloads og lige meget hvor mange gange jeg sletter denne mappe bliver den gendannet på et senere tidspunkt med indhold!
Avatar billede ndesoft Nybegynder
08. juni 2009 - 22:54 #3
Lyder meget mystisk... Jeg har selv flyttet mine mapper, men aldrig oplevet at den opretter en ny mappe...

Hvad er indholdet i mappen?
09. juni 2009 - 06:24 #4
... og du er helt sikker på at det ikke en GENVEJ du har fat i ?
Avatar billede dauer Nybegynder
09. juni 2009 - 20:52 #5
Indholdet er 2 spil patches jeg downloadede på et tidspunkt. De fylder ialt 610 Mb.

Det er ikke en genvej. Jeg har lavet et screen shot:

http://img193.imageshack.us/img193/8125/84113899.jpg
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
03. december 2009 - 15:45 #6
kan se det er ved at være en gammel post, men vil lige skrive noget hvis andre undrer sig.

Siden windows 2000 har microsoft haft noget de kaldte junction points, det kan forklares som mapper der henviser til en anden mappe uden at fungere som en egentlig genvej. Når du så angiver at du vil gemme filerne i "E:\johnny" så laver windows et junction point fra C:\users\johnny\downloads" til "E:\johnny\downloads". Selve filer fylder på e-drevet, men vha. af junction point kan du gemme filer på C-drevs mappen uden at de fylder på c-drevet, de gemmes i stedet på E-drevet.

Det har sine fordele f.eks. vil man i vista kunne åbne mappen "C:\Documents and Settings\johnny\desktop" og så få vist filerne i explore som er i "C:\users\<dit brugernavn>\desktop". uanset hvilken af mapperne du gemmer filer i vil det blive det samme resultat for begge mapper. Dette er en fordel for programmer kun lavet til XP de kan også fungere til vista da de bliver henvist til vista-strukturen.

Windows afhænger af systemmapperne i "C:\users\<dit brugernavn>", derfor tror jeg ikke det er muligt at fjerne dem, evt. hvis du ikke gider at se på den kan du prøve at vælge at skjule mappen: højreklik -> egenskaber -> attributer: skjult.

Evt. kan du kig på http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896768.aspx der er siden for et microsoft program der gør det muligt at oprette junction point og selv slette dem.

Da selve junction pointet ikke fylder mere end få kb at have kørende, ser jeg ikke nogen ide i at fjerne den. Men hvis du virkelig ønsker kan du jo prøve værktøjet på technet siden, er dog ikke sikker på at det vil virke, og slet ikke om det vil ødelægge din windows. hvis du vælger at skjule virker det kun hvis du har "vis skjulte filer og mapper" slået fra i mappeinstillinger (som er standard)

omkring "C:\Documents and Settings\" kan du selv se efter vha. følgende:

- starte kommando prompten op (søg på cmd i startmenuen og start cmd.exe)
- Derefter skriver du "cd C:\" og trykker enter
- derefter skriver du "dir" og trykker så enter
- så fremkommer der en liste med mapper på C-drevet. Her vil der også stå en linje med "<JUNCTION> Documents and Settings [C:\Users]" dette indikere at "c:\documents and settings" egentlig bare henviser til "C:\users"
Avatar billede dauer Nybegynder
03. december 2009 - 17:01 #7
Hej,
Tak for dit svar. Jeg er lidt usikker på om vi taler om det samme :)  Der ligger 2 filer i C:\users\johnny\Downloads der tilsammen fylder ca. 600 mb. Jeg sletter disse filer fra Downloads mappen, men kort efter er de tilbage igen. De genskaber altså sig selv. Det sker hvad enten jeg nøjes med at slette filerne eller sletter hele Downloads mappen. De 600 mb ligger altså stadig og fylder på mit C-drev.

Jeg har løst problemet ved at installere programmer Unlocker og slette hele mappen med det program og nu er jeg kommet af med den.

Så vidt jeg kan man i Vista nu lave Symbolic links med MKLINK kommandoen.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
03. december 2009 - 17:07 #8
vel så havde jeg lige misforstået dig, my bad

og i forhold til MKLINK så må jeg sige det er samme funktion de kan udføre så det har du ret i
Avatar billede dauer Nybegynder
03. december 2009 - 19:27 #9
Jeg var faktisk lidt for hurtig til at sige at filerne var væk...de er vendt tilbage fra det ukendte :|

Ud fra dit svar har jeg kigget lidt nærmere på størrelsen. Hvis jeg tager egenskaber for mappen så står der at size er 610 mb, men size on disk siger 12 kb ! Jeg kan heller ikke køre filerne. De eksisterer altså ikke.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
03. december 2009 - 19:39 #10
Træls og mærkeligt må jeg sige :(

Ligger de også på e-drevet?

Må sige jeg ikke har oplevet hvor Unlocker ikke har kunne fjerne en fil for bestandigt... :/
Avatar billede dauer Nybegynder
03. december 2009 - 19:44 #11
Lokation er c:\users\johnny\Downloads\foo
Avatar billede dauer Nybegynder
03. december 2009 - 19:45 #12
Jeg må nok bare leve med det. Det kan jeg nok også godt :)
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
03. december 2009 - 19:50 #13
Tja hvis det ikke fyldet noget kan det vel ikke gøre det store :)
Avatar billede dauer Nybegynder
06. maj 2014 - 14:32 #14
Luk