Avatar billede spm Nybegynder
11. juni 2009 - 14:54 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

problem med onmouseover

Jeg har lavet en vagtplan.
Størstedelen forgår i php, men jeg har også en del javascript med i.
Vagtplanen er opbygget således at når man holder musen hen over datoen, så kan man se hvem man ellers skal på arbejde med. Og her kommer problemet.
Jeg har taget udsnittet fra "vis kildekoden" da det er mest overskueligt.

<script type="text/javascript">
var andreons="Tommy - 22:30(A) | ";
var andretors="Søren - 22:30(A) | Stefan - 22:30(&Aring;) | Anna - 00:30(S) | Michael J - 00:00(D) | Anne-D - 00:00(TK) | Søren D - 00:00(G) | Nikoline - 00:00(G) | Michelle - 00:00(GG) | ";
var andrefre="Søren - 22:30(A) | Kenneth - 22:30(&Aring;) | Jannik - 00:30(S) | Stefan - 00:30(S) | Tommy - 00:00(D) | Anne-D - 01:00(G) | Martin - 00:00(AF) | Morten S - 00:00(TK) | Sofie - 00:00(AF) | Nikoline - 00:00(G) | Simone - 00:00(D) | Anna - 00:00(GG) | ";
var andresat="Tommy - 22:30(A) | Søren - 22:30(&Aring;) | Stefan - 00:30(S) | Anna - 00:30(S) | Malene - 00:30(S) | Jim - 22:30(T) | Camilla - 00:00(D) | Anne-D - 00:00(G) | Martin - 00:00(TK) | Morten S - 00:00(AF) | Sóleyg - 01:00(G) | Sofie - 00:30(AS) | Katrine J - 00:00(D) | Jannik - 00:00(GG) | ";
var andresun="";
</script>
<tr><td class="uge">27</td>
<td class="skjul">29</td>

<td class="skjul">30</td>
<td class="dag"><a href="java script:newwindow('1246399200','soren')" onmouseover="showDescription(andreons)"><b>01</b><br> </a></td>
<td class="dag"><a href="java script:newwindow('1246485600','soren')" onmouseover="showDescription(andretors)"><b>02</b><br> </a></td>
<td class="dag"><a href="java script:newwindow('1246572000','soren')" onmouseover="showDescription(andrefre)"><b>03</b><br> </a></td>
<td class="dag"><a href="java script:newwindow('1246658400','soren')" onmouseover="showDescription(andresat)"><b>04</b><br> </a></td>
<td class="sondag"><a href="java script:newwindow('1246744800','soren')" onmouseover="showDescription(andresun)"><b>05</b><br> </a></td>

</tr><tr>

Som det ses er javascript variablerne " andreons, andretors, andrefre, andresat " definieret.
For alle onmouseover henviser den til funktionen showDescription.
Problemet er at når musen holdes hen over 01, 02 og 03 så vises der intet, men når musen holdes hen over 04, så virker det fint, altså variablen andresat vises..

Nogen som kan se hvad der er galt??????????????????????
hehe forstår i mig overhoved?
Avatar billede majbom Novice
11. juni 2009 - 15:46 #1
har du prøvet nogle simplere strenge som test?

hvordan ser din showDescription ud?
Avatar billede roenving Novice
11. juni 2009 - 15:49 #2
Ja, det lyder som linjeskift e.l. i værdierne ...
Avatar billede spm Nybegynder
11. juni 2009 - 16:52 #3
Det mystiske er at det virker for ALLE dagene, pånær 01-03.

Jeg har lige prøvet med en simpler streng, men der virker det hellere ikke.

<script type="text/javascript">
function showDescription(text){
  document.getElementById('information').innerHTML = text;
}
</script>

Selve koden for den første uge i juli:

<script type="text/javascript">
var andreons="<? findvagtandre($wedstamp,$navn);?>";
var andretors="<? findvagtandre($thustamp,$navn);?>";
var andrefre="<? findvagtandre($fristamp,$navn);?>";
var andresat="<? findvagtandre($satstamp,$navn);?>";
var andresun="<? findvagtandre($sunstamp,$navn);?>";
</script>

<?

$week = "<tr><td class=uge>".round($uge,0)."</td>
<td class=skjul>$mon</td>
<td class=skjul>$tue</td>
<td class=dag><a HREF=java script:newwindow('$wedstamp','$navn')  onMouseOver=showDescription(andreons)><b>$wed</b><br> $wedvagt</a></td>
<td class=dag><a HREF=java script:newwindow('$thustamp','$navn')  onMouseOver=showDescription(andretors)><b>$thu</b><br> $thuvagt</a></td>
<td class=dag><a HREF=java script:newwindow('$fristamp','$navn') onMouseOver=showDescription(andrefre)><b>$fri</b><br> $frivagt</a></td>
<td class=dag><a HREF=java script:newwindow('$satstamp','$navn')  onMouseOver=showDescription(andresat)><b>$sat</b><br> $satvagt</a></td>
<td class=sondag><a HREF=java script:newwindow('$sunstamp','$navn')  onMouseOver=showDescription(andresun)><b>$sun</b><br> $sunvagt</a></td>

</tr>";

som det kan ses i selve spørgsmålet kan det ses at alle phpvariablerne fint bliver defineret. Men altså for onsdag, torsdag og fredag virker onmouseover bare ikke. Lørdag virker det fint.
Avatar billede spm Nybegynder
11. juni 2009 - 16:53 #4
til roenving: Jeg har prøvet at ændre |  til noget andet. Det hjalp hellere ikke.
Avatar billede majbom Novice
11. juni 2009 - 19:48 #5
jeg har prøvet konstruere lidt ud fra den kode du har smidt her, og det virker fint nok:

http://majbom.com/testarea/exp/877889/
Avatar billede spm Nybegynder
11. juni 2009 - 20:18 #6
splazz ->
Ja, jeg kan godt se det virker hos dig.
Jeg har selv lige prøvet at inkludere funktionen showDescription direkte på stedet, men stadig uden held :(
tjek lige din interne post
Avatar billede majbom Novice
11. juni 2009 - 20:34 #7
nogle steder skriver du <script languae="javascript"> andre steder <script type="text/javascript">

din kode virker meget rodet, prøv at få styr på den del først, og se om det ikke hjælper :)
Avatar billede spm Nybegynder
11. juni 2009 - 21:00 #8
Jeg har fundet fejlen. :)
Senere i koden, når den sidste uge skulle defineres, havde jeg brugt navnet på variablerne 2 gang, og der var der der opstod fejl.

Splazz -> Jeg havde ikke fundet fejlen hvis ikke du havde sparket mig igang med at "rydde" op i koden :) du fortjener points.
Avatar billede majbom Novice
11. juni 2009 - 21:14 #9
jamen så lad os dele puljen :)

det er vigtigt med god kodestil, omend der er mange definitioner, men det mindste man kan gøre er at overholde standarderne så vidt muligt :)

selv tak
Avatar billede spm Nybegynder
11. juni 2009 - 21:19 #10
Ja, det har du ret i. Jeg synes bare ofte at det tit kan komme til at løbe løbsk ved større projekter hvor flere sprog indblandes :)
endnu engang tak..
Avatar billede majbom Novice
11. juni 2009 - 21:25 #11
tak for point