Avatar billede rangerbs Nybegynder
12. juni 2009 - 11:42 Der er 10 kommentarer

Kan jeg nemt oprette en server der køre JSP sider?

hey..

Kan jeg nemt og hurtigt oprette mit eget webhotel, hvor det er muligt at køre JSP sider, samt en MySQL database?

(databasen er ikke det vigtigste)
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2009 - 12:52 #1
Du kunne prøve Sun Java Systems Web Server.
http://www.sun.com/software/products/web_srvr/get_it.jsp
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2009 - 12:53 #2
Eller, for en gratis løsning, Apache Tomcat
http://tomcat.apache.org/
Avatar billede rangerbs Nybegynder
12. juni 2009 - 13:04 #3
tak for svar :)

Kan i evt. skrive en hurtig guide i hvordan jeg får sat den op således, at min egen stationære computer står og er server.. og fungere som et 'Webhotel'..

Sådan at min side ligger på nettet uden at jeg behøver at købe et webhotel..

Gider ikke at give en formue for at lege med nogle JSP sider nemlig :)
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2009 - 13:19 #4
Hvis du har tænkt dig at køre din egen webserver er der et par ting du skal vide.

Først og fremmest bruger din egen computer mange flere penge på strøm end de ca. 10 kroner et billigt webhotel koster om måneden. (Bruger selv web10 til 11,25 om måneden.)
Desuden skal du selv stå for vedligeholdelse og opdatering af software og eventuelt hardware. Hvis din computer går ned mens du er ude i verden kan der være lange nedetider hvor folk ikke kan se din side. Desuden kan du blive angrebet, både ved at nogle udnytter sikkerhedshuller i software eller JSP sider, eller ved at du bliver offer for et DoS-angreb.
Og så skal du selvfølgelig først lige sikre dig at du overhovedet hoste en webserver, da mange internetudbydere ikke tillader det.

Pointe: Lej en server ude i verden. Det er billigere og du sparer alt besværet.
Avatar billede rangerbs Nybegynder
12. juni 2009 - 13:36 #5
Har tænkt på alle disse ting..

Men det er altså meget dyrer end 10kr/mdr for et webhotel, hvor det er muligt at have JSP kørende.

DoS-angreb frygter jeg ikke og siden skal ikke køre så lang tid..
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2009 - 13:42 #6
Hvis det kun er for at teste ting lokalt, og du altså ikke vil have folk ind fra nettet er det ikke så svært, men ellers skal du også port forwarde og måske købe dig et domæne.

Sidder desværre ikke ved en computer hvor jeg kan installere Apache og dokumentere forløbet, men har fundet en guide der ser ud til at være okay.
http://www.devx.com/webdev/Article/16416
Avatar billede rangerbs Nybegynder
12. juni 2009 - 13:53 #7
Jeg vil netop offentlig gøre mine JSP sider.. derfor jeg siger at det skal fungere som et 'webhotel'? altså hoste min egen hjemmeside..

Jeg har både webhotel samt mit eget domæne ved siden af, men det er slet ikk det jeg er interesseret i lige nu..

mht. at køre det lokalt på maskinen er der ingen problemer. der køre jeg det bare med eclipse, hvori jeg har installeret tomcat..

Vil bare gerne vide hvad jeg skal gøre for at hoste min hjemmeside fra min egen PC, så folk udefra kan søge på min IP og derved få hjemmesiden frem..

Håber at jeg har forklaret min hensigt tydeligt nok :) mvh
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2009 - 14:06 #8
Ahh... Undskyld, jeg misforstod dig.

Først og fremmest skal du forwarde de porte din webserver bruger. HTTP trafik ligger som standart på port 80. http://portforward.com/ har guides til mange forskellige routere.
Gå ind på siden, scrool ned og vælg router. Klik på "Click here to ship this advertisement" i øverste højre hjørne. Scrool ned og vælg HTTP på listen. Følg derefter guiden. Hvis ikke din computer har en statisk ip-adresse kan du følge linket "Static IP Address" øverst på siden for at få en.

Derefter skal du bruge din ip-adresse. Siden http://myip.dk/ er let at bruge, og fungerer helt efter hensigten. Alle brugere der ønsker adgang til din server skal indtaste den ip-adresse du finder på siden. Bemærk at du internetudbyder måske har tildelt dig en dynamisk ip-adresse og at din ip-adresse derfor godt kan skifte.

Jeg har selv gjort det, at jeg har bedt min internetudbyder om at tildele mig en fast ip-adresse (koster en 10'er om måneden, men det er til at overleve) og har derefter DSN-omstilt et underdomæne på min hjemmeside til min egen server. Derver kan folk komme ind på min side ved at skrive xxx.example.com i stedet for min ip-adresse. Det må du tale med udbyderen af dit web-hotel om.

Bemærk også at du måske skal åbne nogle porte i firewall'en på den computer hvor serveren kører. Der må du konfrontere manualen for at se hvordan.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2009 - 14:51 #9
Vil du gerne have at andre skal kunne bruge dine sider, så har du flere muligheder:

A)  Lukke op i firewall/router så din Tomcat server kan tilgåes udefra.

    Det kræver lidt konfiguration at få det hele sat op så det er sikkert.

B)  Købe en service:
      - dansk web hotel med JSP som koster nogle hundrede kroner om måneden
      - udenlandsk web hotel med JSP som vel kan fåes ned til 50 kroner om måneden
      - virtual private server

C)  Hoste gratis hos Google.

    http://code.google.com/appengine/docs/java/overview.html
    http://code.google.com/appengine/docs/quotas.html
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2009 - 22:13 #10
Hvordan går det med at få sat din JSP-server op?