Avatar billede rips Nybegynder
12. juni 2009 - 22:01 Der er 10 kommentarer

Nybegynder med tasterne

Hej..

Jeg er den nye kære ejer af en macbook Pro.. Nu ville jeg rigtig gerne vide om sådan en mac ikke har genvejstaster som minder om microsofts produkter..

f.eks. alt+f4 - lukker et vindue ned
f.eks. ctrl+backspace - sletter et helt ord
f.eks. ctrl+c eller v, eller x

Kan man ikke få touchpad til at forstå at man når man trykker en gang på det, så fungerer det ligesom at bruge knappen for at lukke ned

God hjemmeside med hints og tips til mac??
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
12. juni 2009 - 22:10 #1
Avatar billede rips Nybegynder
12. juni 2009 - 22:19 #2
Lækkerier...

Men så er det næste blot.. Hvad med musen? Er træt af at trykke på knappen. Kan man ikke få musen til at forstå at man trykker på touchpad
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
12. juni 2009 - 22:29 #3
Avatar billede ejldk Nybegynder
13. juni 2009 - 00:24 #4
Det kan du slå til ved at gå op i "Æble-ikonet" øverst i højre hjørne -> Systeminstillinger. Her er der en der hedder noget med "Pegeredskab" og derinde kan du slå det til. Sidder ikke lige med min mac nu, så kan ikke huske hvad det hedder helt præcist...
Avatar billede egonspock Seniormester
13. juni 2009 - 00:38 #5
Jeg tror at det du leder efter hedder i Systemindstillinger hedder Pegefelt. En anden ting, du sikkert vil have glæde af, er i Systemindstillinger->Tastatur og Mus-> (fane) Tastaturgenveje, nederst at slå "alle kontrolmuligheder" til. Det er også her at du kan finde alle genvejene og lave alle dem du gerne vil have. At lukke et vindue(eller et faneblad i en browser) kræver ikke så fjollet genvej som i Windows, men er blot cmd-w. (og vil du lukke alle vinduer i et program er det cmd-alt-w).
Avatar billede egonspock Seniormester
13. juni 2009 - 00:39 #6
Når du i øvrigt skriver:
"Kan man ikke få touchpad til at forstå at man når man trykker en gang på det, så fungerer det ligesom at bruge knappen for at lukke ned"
Er det så en slet hentydning til joken med "You moved your mouse, Windows has to restart"? ;-)
Avatar billede egonspock Seniormester
13. juni 2009 - 00:41 #7
Lige to hjemmesider:

http://usingmac.com - rigtigt mange småtricks
http://tuaw.com - Macnyheder døgnet rundt.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
13. juni 2009 - 01:32 #8
kunne du bruge noget af dette ?
Avatar billede rips Nybegynder
13. juni 2009 - 17:19 #9
Rigtig mange tak.. Det er lidt svært lige at give point til den person som gav det korrekte svar da i alle er kommet med det rigtige jo.

hvordan skal vi dele det op?

Er der ikke sådan en nybegynder manual til mac, mht. styresystem osv.. f.eks.. hedder det operativsystem som følger med på en mac leopard?:)

FØLER MIG SIMPELTHEN SÅ DUM NÅR JEG SIDDER MED EN MAC... Det er nu meget fedt at prøve ikke at forstå computeren :).
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
13. juni 2009 - 17:32 #10
Prøv at kigge her..

LINK http://www.knowware.dk/download/macos.pdf

(Den er dog fra 1998)..