Avatar billede sirene52 Praktikant
24. juni 2009 - 19:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Forskel på farver i gif-filer "saved for web" i Illustrator og Photoshop CS4 (og tidligere)

Har 2 corporate logofarver #CE1017 og #861013, som falder forskelligt ud gemt til web i Photoshop og i Illustrator. Indstillinger for gif-filen i begge programmer er:

"Format: GIF
Dimensions: 90w x 59h
Size: 1,018K
Settings: Adaptive, 32 Colors, No Dither, Transparency on, No Transparency Dither, Non-Interlaced, 0% Web Snap"

Selv om de har 0% web snap ser det ud som om at begge programmer laver web snap, men de gør det til forskellige farver. Lyder det helt tåbeligt eller er der nogen, der har en god forklaring?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
24. juni 2009 - 19:45 #1
Da GIF kun består af 256 farver, kan du ikke forvente den farvelighed du ønsker - prøv at gemme i PNG i stedet!
Avatar billede sirene52 Praktikant
24. juni 2009 - 20:16 #2
Tak, fotograf, det ved jeg - det er derfor jeg taler om web-snap. Jeg har checket de web-værdier, som de 2 programmer tilpasser sig til - de er de samme, men de ser forskellige ud på skærmen, når de er gemt som gif med helt identiske indstillinger.

PNG har jeg fået at vide ikke altid falder lige godt ud i alle browsere, så det frarådes i koncernen indtil videre.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
24. juni 2009 - 20:40 #3
Nej PNG virker ikke i gamle browsere ... IE6 og ældre ... men helt ærligt de fleste bruger IE8 er FireFox 3 !

Vi har jo også benzonstationer - vi sælger ikke hø på disse! - pjat - en koncern der vælger at se bagud istedet for fremad ...uha, uha!

Noget helt andet - er det en kalibreret skærm du tester på, for der er masser af skærmindstillinger.

Du kan mærke, mit bud går stadig på PNG ... drop det gamle GIF!
Avatar billede prodic Mester
24. juni 2009 - 21:38 #4
Indeholder gif-filerne fra de 2 forskellige programmer de samme farveprofiler efter de er gemt?
Det kunne vel tænkes, at et af programmerne ikke konverterer til sRGB under Save for web-dialogboksen og den anden gør?
Det kan give en forskel.

I begge tilfælde skulle du gerne ende ud med 206, 16, 23 som RGB-værdier for #ce1017.
Hvor markante er den forskel du oplever, og er slutresultatet mere lig med sætte Photoshop's Save for web-preview til Windows(No Color Mangement)?
Avatar billede sirene52 Praktikant
24. juni 2009 - 22:48 #5
Hej igen, fotograf
Tja, nu har jeg lavet samme test på min laptop hjemme, og her er ingen forskel at se på gif-filerne!? Så måske har det noget med skærmkalibrering at gøre. Jeg ved ikke så meget om det, kun at min arbejds-pc er kalibreret op imod vores Canon-printer. Men der kalibreres vel ikke forskelligt fra program til program eller? Jeg må lige prøve med png-24 i morgen. Så vender jeg tilbage. Foreløbig tak.

Og til dig, prodic
Jeg checker lige i morgen - det lyder som om, du er inde på noget af det rigtige, idet jeg får samme resultat af de 2 filer herhjemme.
Tak - jeg vender tilbage.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
25. juni 2009 - 07:33 #6
Det er ikke nødvendig med den "store" PNG-24 - prøv "blot" med en PNG-8!
Avatar billede sirene52 Praktikant
25. juni 2009 - 20:49 #7
Nu har jeg løst problemet ved at indstille Suite Color Settings, så begge programmer bruger samme farveprofil med sRGB til web. Der har været nogen forvirring med forskellige indstillinger, som løses på denne måde. Og vi holder fast i gif-formatet, der ellers fungerer fint - det gør det også nu, og alt ser perfekt ud.

Tak for forsøg på at hjælpe, begge to. Jeg tror, det er prodic, der skal have de 60 point. Du ledte mig på sporet af farveprofilproblemet.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
25. juni 2009 - 21:12 #8
Ja, det er rigtig at det betyder meget - jeg gik bare udfra at det var samme profil - godt at prodic fangede den.

Se en test her: http://www.prolight.dk/I2u-farvetest/
Avatar billede prodic Mester
25. juni 2009 - 21:33 #9
Hvis du indstiller dine Color Settings i Adobe Bridge, så vil Bridge synkronisere dine farvesettings til alle Adobe-programmer.
Men det skader aldrig at tjekke det individuelle program fra tid til anden. De har det med at "glemme" hvad de får besked på.

For min skyld må du gerne nappe pointene selv - eller give dem til den altid venlige fotograf.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
25. juni 2009 - 21:37 #10
...og jeg foreslår at du beholder pointene selv - vi andre har nok!

Tak for de pæne ord prodic!
Avatar billede sirene52 Praktikant
25. juni 2009 - 22:31 #11
Ja men så beholder jeg dem selv. Og i øvrigt har jeg selvfølgelig brugt Bridge, så programmerne er synkroniserede - det var lidt hele ideen i det. Det fremgik nok ikke helt klart af det jeg skrev, bortset fra at <b>Suite</b> color settings kun kan sættes i Bridge :-)
Tak, begge to.