Avatar billede spm Nybegynder
29. juni 2009 - 19:48 Der er 8 kommentarer

internet går mystiskvis ned. Genstart og det hele virker

Hej.
Jeg har over en periode haft problemer med mit internet.
Jeg fik tdc sat på sagen og de fortalte at der var støj i huset og de satte uploaden ned og så virkede det fint i en periode.

computeren agere server og står forholds tæt på tdc's adslbox. Fra ledningen ved husmuren til selve adslmodemet er blot 50cm.

Samme fejl er nu begyndt at komme, og jeg fatter det ikke. Jeg tvivler på at der er støj på linjen, så jeg begyndt at gå logfilerne igennem (gab)

DHCP stopper med at finde tdc-ip omkring midnat, og det er altid deromkring, altså det er aldrig sket kl 15, men kl 23-24 og frem efter sker det.

En ting jeg ser ofte i mine logfiler er
:/USR/SBIN/CRON[23101]: (peter) CMD (/tmp/ebola/update >/dev/null 2>&1)
Hvad er det?? ebola? - er det ik en skidt sygdom? i natten opdatere den sig selv op til en gang i minuttet
un 29 01:45:01 server-desktop /USR/SBIN/CRON[18074]: (peter) CMD (/tmp/ebola/update >/dev/null 2>&1)
Jun 29 01:46:01 server-desktop /USR/SBIN/CRON[18077]: (peter) CMD (/tmp/ebola/update >/dev/null 2>&1)
og forsatte sådan hele natten igennem

nogen som har nogen bud
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. juni 2009 - 08:55 #1
Der virker som om du mister DHCP leasing fra TDC og dermed ikke kan forny den.

Hvordan ser din opsætning mere præcis ud? <-modem-router-switch f.eks. ?

Er det den eneste maskine der mister forbindelsen til nettet? Forudsat du ikke kører iptables til at dele nettet ud på andre klienter selvfølgelig.

Mere om ebola her:
http://www.pldaniels.com/ebola/
Avatar billede spm Nybegynder
30. juni 2009 - 13:22 #2
Min internet opsætning ser sådan her ud:

TDC -> Server(mail,web osv,IPTABLES) ->Router ->computer1,2,3 osv

Det at jeg mister DHCP leasingen fra TDC, så ligger fejlen stadig hos dem eller?
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. juni 2009 - 14:23 #3
Jeg havde lignende opsætning, om omgik det ved at sætte fast ip, gateway, subnet og dns direkte på serveren der kørte iptables på WAN NIC'et. Måske ikke en "pæn" måde at gøre det på, men det virkede.

Det kan også tænkes at iptables blokere for dhcp requests fra TDC ?
Avatar billede spm Nybegynder
30. juni 2009 - 16:16 #4
i min iptables der har jeg sat fast ip på..

men selve netkortet, altså under boot f.eks den søger jo ip fra tdc-centralen via dhcp.
Jeg har fast ip hos TDC, men jeg har fået at vide fra dem at jeg stadig skulle søge ip'en vhj. af dhcp.

Skal jeg ændre det så den i opstart ikke søger via dhcp?
Avatar billede justrace Novice
30. juni 2009 - 21:43 #5
Hvis du gør det, vil du ikke kunne få en IP tildelt. Det er i virkeligheden en DHCP-tildelt IP du får, men det er bare sat op så du altid vil blive tildelt den samme hver gang. :)

Hvad er det for et netkort?
Avatar billede lassebm Nybegynder
02. juli 2009 - 10:57 #6
Lad os antage det er fordi du mister din DHCP lease, og den skal fornys. Det kan du ikke fordi at iptables blokere.

Løsning. Åben for portene til DHCP til WAN NIC'et (kan ikke huske dem i hoved). Eller som nævnt tidligere så sæt fast IP på, så vil den ikke forsøge at forny IP'en fra DHCPen. Sidst nævnte er ikke "pænt" da din udbyder sikkert helst ser du ikke gør sådan. :)
Avatar billede spm Nybegynder
01. december 2009 - 19:42 #7
Efter lang tid fandt jeg fejlen. Undskyld fraværet.
Problemet var simpelthen telefonledningen. Nu står serveren 1 meter fra telefon"dåsen" på" muren og der har intet problem været.
Nogen som vil ha points for gode bud?
Avatar billede lassebm Nybegynder
02. december 2009 - 08:25 #8
Behøver ikke point hvis ikke jeg er kommet med en løsning.