Avatar billede manse999 Nybegynder
07. juli 2009 - 07:44 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Glidende kant på billede

Hej med jer.
Jeg vil gerne lave et billede a la det øverste billede af børnehaven der ligger her:
www.bhvdollerupgaard.dk
Baggrunden billedet skal lægges over på er næsten sort (men ikke helt sort), og jeg vil gerne have billede/baggrund til at "gå ud i et".
Jeg er i tvivl om hvordan man gør. Skal kanten "gå imod" en farve, eller skal kanten gøres mere og mere gennemsigtig?

Jeg har fotoshop CS2 dansk version.
Skriv endelig hvis i har spørgsmål, eller jeg skal forklare mig nærmere.
Håber der er nogen der kan hjælpe mig.
På forhånd tak
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
07. juli 2009 - 08:24 #1
Avatar billede manse999 Nybegynder
07. juli 2009 - 10:27 #2
vil du ikke smide et svar så vi kan få denne lukket?
Avatar billede manse999 Nybegynder
07. juli 2009 - 10:28 #3
Sorry. Ovenstående var ikke tiltænkt denne tråd. Det jeg ville skrive i denne var:

Tak for dit svar.
Jeg synes det er en bøvlet løsning.
Det er faktisk mig der har lavet hjemmesiden jeg linker til. Jeg har haft billederne i fotoshop og redigeret dem der. Jeg kan bare ikke huske hvordan jeg gjorde.
Det var noget med at markere lidt inden for rammen. Invertere det markerede, og så kan jeg ikke huske mere...
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
07. juli 2009 - 14:52 #4
Hmm, bøvlet vil jeg nu ikke mene, for mig tager ca. 5-10 minutter at lave et billede... :-)

Har også prøvet nogle andre metoder, som jeg dog ikke syntes gav lige så godt et resultat.
Avatar billede jernrosen Nybegynder
08. juli 2009 - 07:12 #5
Tror det er denne nemme løsning der tænkes på :

Baggrundsfarve sættes til hvid.

Markeringsværktøj firkant vælges - ctrl m

Fjer / Feather sættes til f.eks 20 px

Der markeres til et par milimeter fra kanten ( eller det ønskede udsnit af billedet )

Markeringen inverteres - ctrl i

Tryk "delete" på tastatur
Avatar billede uap Nybegynder
16. juli 2009 - 10:17 #6
Du kan også bare bruge "Inner Glow" i Blending Options. Det er i hvert fald en nem løsning.

Lægge billedet på en sort baggrund (eller den farve som din baggrund nu har), vælge inner glow og justere så det fader, som du vil.