Avatar billede ibhe Novice
11. juli 2009 - 11:58 Der er 1 løsning

Flere LAN segmenter og Windows 2000 server

Hej alle,
Jeg har et stort problem som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Jeg har et lille LAN med een internetforbindelse, to routere  og to segmenter (se http://www.total-data.dk/lan.htm).

Jeg går ud fra at jeg skal have to segmenter fordi jeg er nødt til at have to routere (192.168.10.* og 192.168.1.*)??

Den ene router er en standard TDC bredbåndsrouter, mens den anden benyttes til sikker VPN forindelse til en ekstern site, som jeg bruger til at sende edi ud i verden over. Den edi jeg sender, kommer ind på mit net via email.

Da VPN routeren har det med at "stå af" ved stor belastning, fik jeg den lyse ide at sætte alt der ikke behøvede denne router direkte på TDC routeren, ellers kunne jeg jo bare sætte alle mine maskiner på denne router og nøjes med eet segment.

Derved opstod de to segmenter. I starten satte jeg to netkort i hver PC der var koblet på VPN routeren, således at de var koblet til begge segmenter. Men det betød at VPN forbindelsen fra den ene server kun virkede ind i mellem. Jeg fik så den lyse ide at der kun skulle være 1 netkort i denne server (så jeg var sikker på hvilken router den brugte) og så udnytte den anden servers routing faciliteter, men jeg kan ikke pinge fra den ene segment til det andet.

Mit spørgsmål er derfor. Hvordan sætter jeg min windows 2000 server op så den virker som en "bro" mellem de to segmenter - Altså så jeg kan pinge fra det ene segment til det andet og vica versa. Jeg har rodet meget rundt på internettet, så jeg har ikke behov for en overordnet beskrivelse af routing og remote faciliteten, men en step by step anvisning på hvordan man sætter det op.
Avatar billede ibhe Novice
13. juli 2009 - 18:39 #1
Problemet er løst. Jeg har sat det hele sammen på en anden måde