Avatar billede sneumann Novice
14. juli 2009 - 18:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Dreamweaver CS4

Jeg er ret nybegynder med Dreamweaver, og i den forbindelse håber jeg, at nogle kan hjælpe mig.

Jeg bruger Dreamweaver CS4, og har lavet menuer ude i venstre side, ved at bruge det layout som hedder 2 column elastic, left sidebar, header and footer og så lavede jeg vertical menu.

Mine menu punkter har jeg lavet, men mit problem er at når jeg klikker på et menu punkt, kommer det ikke frem i "højre side", som planen jo er, men det kommer frem på en hel ny side.

Håber nogle kan fortælle mig hvad jeg skal gøre.

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2009 - 01:31 #1
Jeg kan forestille mig at du før har brugt et program som arbejder med frames. Hver frame er et html-dokument, og man er derfor i stand til at ændre hver frame seperat. Frames er en meget gamel standart, og de fleste er enige om at man ikke bør bruge dem mere.

Dreamweaver arbejder med divs og css. Det betyder at siden er et enkelt html-dokument, men at de forskellige dele af siden er adskilt i bokse, divs.
Du skal derfor, for at opnå det ønskede resultat have flere versioner af siden liggende, alle med menu, overskrift osv., men med forskelligt indhold i indholdsboksen.

For at gøre dette lettere er der i Dreamweaver et system kaldet "Templates". Det gør dig i stand til at lave en færdig side med menu osv., men uden indhold. Derefter kan du oprette flere sider efter denne skabelon, og selv rette indholdet til, men uden at kunne røre ved de faste dele, som er låste.
Hvis du så senere beslutter dig for at ændre i menuen, lave et nyt banner eller lign. kan dette gøres centralt i skabelonen, og så vil ændringen blive spejlet i alle sider lavet ud fra skabelonen.

TheSiteWizard.com har lavet en guide for nybegyndere til Dreamweaver som kan ses her:
http://www.thesitewizard.com/gettingstarted/dreamweaver1.shtml
Jeg har dog ikke selv læst den, og kan ikke stå inde for dens kvalitet.

Derimod kan jeg stå inde for Total Trainings guide "Adobe Dreamweaver CS4 Essensials", men den koster penge, 90$ - ca. 475 kr. Den var et rigtigt godt startsted da jeg skulle lære Dreamweaver at kende. Den kan købes fra deres hjemmeside:
http://www.totaltraining.com/prod/adobe/dreamweavercs4_ess.asp
Men da siden var nede da jeg prøvede at komme ind på den kommer her to salgslinks mere:
http://www.coop-bookshop.com.au/bookshop/show/9789993295310
http://www.amazon.com/Total-Training-Dreamweaver-CS4-Essentials/dp/B001IEETRC (100$ i stedet).

Håber det kan bruges, og held og lykke med din projekt :)

PS: Hvis du virkelig gerne vil bruge frames kan Dreamweaver også finde ud af det. Kig under Page from Sample -> Frameset.
Avatar billede TheBonden Novice
24. september 2009 - 02:47 #2
jeg leder efter en god bog som omhanler PHP og mysql i Adobe Dreamweaver CS4 gærne med video cd til eller nogle guide jeg kan ikke se nogle stæder at den bog inholder dette kun an den css og linden ting
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2009 - 09:17 #3
Så må du hellere oprette et nyt spørgsmål.
Det kan gøres her:
http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/Script/PHP/opret
Avatar billede sneumann Novice
18. august 2010 - 16:49 #4
LUKKET