Avatar billede riis80 Praktikant
16. juli 2009 - 10:59 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Ny strømforsyning virker ikke

Hej

Jeg har købt en Corsair CX400W (CMPSU-400CXEU ) strømforsyning, den den gamle stod af. Jeg har sat den i computeren, men den virker ikke. I hvert fald ikke ordentligt. Den starter fint nok, men HD står bare og hakker i det. Jeg har prøvet med en anden gammel strømforsyning og der fungerer det hele fint nok.

Her er de stik der er i den nye:
1 x ATX 24 pin & 20 pin compatible
1 x EPS/ATX12V 8-4 pin
1 x PCI-E 6 pin
6 x SATA
6 x 4 pin Peripheral
2 x Floppy

Og så vidt jeg kan læse og forstå, så fungerer den også til ATX bundkort. Men måske har jeg misforstået noget.

Er der nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede Jensen DK Novice
16. juli 2009 - 13:48 #1
Er dit bundkort til et 20 pin stik eller et 24 pin stik? der er noget med at der skal bruges en adbter imellem strømforsyningen og bundkortet.
Avatar billede riis80 Praktikant
16. juli 2009 - 14:04 #2
Det er til 20 pin. Strømforsyningen har 24 pin stik, men de fire kan tages af. Umiddelbart er det ikke det stik problemet er med, men 4 pin ATX stikket, så vidt jeg kan regne ud. Inde på edbpriser under specifikationerne på den står der følgende om ATX stikket:

Strøm 8 pin EPS12V med udskiftelig 4 pin ATX12V sektion Antal konnektorer: 1, Strøm 8 pin EPS12V med udskiftelig 4 pin ATX12V sektion

Men så vidt jeg kan så er der to "løse" 4 pins stik og ikke en 8 pins, så der for regnede jeg med at det var ok.
Avatar billede Jensen DK Novice
16. juli 2009 - 14:09 #3
Du skal nok have ændret det 24 pin til et 20 pin via adabter.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. juli 2009 - 21:19 #4
Du skal ikke bruge nogen adapter.

Hvad sker der helt præcist, når du starter op?
Avatar billede riis80 Praktikant
16. juli 2009 - 21:47 #5
Nej det mente jeg nok.

Det der sker er at den umiddelbart starter fint nok op. Alle blæsere starte som normalt. Men skærmen starter ikke op, men HD lyset blinker skiftevis med en anden lampe foran på kabinettet. Og det er det. Den siger ingen bip lyd eller noget.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. juli 2009 - 22:00 #6
Du har sat strøm til CPU'en? (4/8 pins stik).

Har du sat ekstra strøm til dit gfx? (hvis nødvendigt).
Avatar billede riis80 Praktikant
16. juli 2009 - 22:08 #7
Ja jeg har sat det 4 pins stik i. Der er 2 med denne psu, og jeg har forsøgt med begge med samme resultat. Der skal ikke et strømstik til gfx. Men som nævnt så fungerer det bare når jeg sætter en anden psu i fra en anden computer.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
17. juli 2009 - 08:04 #8
Har du et multimeter, så du kan måle spændingerne?
Avatar billede riis80 Praktikant
17. juli 2009 - 08:23 #9
Ja det har jeg. Men jeg er nok ikke helt klar over hvilke pins jeg skal måle...
Avatar billede thesheriff Nybegynder
17. juli 2009 - 08:32 #10
Afmonter alle stik.

Kortslut grøn med en sort på dit ATX 20/24 pins stik fx med en papirclips.

Sæt spænding på psu'en, der nu burde starte op.

Sorte ledere er stel.

Orange 3,3V, rød 5V og gul 12V.
Avatar billede riis80 Praktikant
17. juli 2009 - 11:32 #11
Den starter ikke op. Kan det være en anden en den grønne?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
17. juli 2009 - 11:36 #12
Nej.

Lyder som om din psu er DOA
Avatar billede riis80 Praktikant
17. juli 2009 - 12:13 #13
Hvorfor starter den så op når den sidder på bundkortet?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
17. juli 2009 - 12:16 #14
Skal jeg ikke kunne sige.
Avatar billede riis80 Praktikant
17. juli 2009 - 12:54 #15
Okay tak for det! Jeg tager kontakt til sælger og får dem til at sende en ny!
Avatar billede thesheriff Nybegynder
17. juli 2009 - 12:56 #16
Velbekomme :)
Avatar billede riis80 Praktikant
17. juli 2009 - 13:39 #17
Nu ikke for at være besværlig, men du har altså desværre ikke ret. Jeg prøvede lige at smække den i en anden computer, og der kører den super fint. Og den computer der ikke ville starte op, kører fint med den andens psu. Men hvorfor vil den nye psu ikke starte på den første computer, det fatter jeg altså bare ikke.
Avatar billede riis80 Praktikant
17. juli 2009 - 13:45 #18
Når den kører på kan jeg måle de volt som du nævnte, men jeg kan bare ikke luse den så den går i gang.
Bundkortet er har et prod. nr.: 760GXK8MC.
Avatar billede Jensen DK Novice
17. juli 2009 - 13:57 #19
Prøv at kigge her, måske du kan bruge det.
http://www.dvhardware.net/articles5.html
Avatar billede riis80 Praktikant
17. juli 2009 - 14:27 #20
Jeg mener ikke at jeg har brug for at luse den, når jeg har konstateret at den virker og at jeg har målt at den afgiver de volt den skal. Den som spørgsmålet er, er hvorfor fungerer den ikke i den ene computer mens den virker i en anden? Det er virkeligt underligt. Det eneste jeg kan se jeg kan gøre er at bestille en anden. Og håbe på det bedste.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
17. juli 2009 - 14:56 #21
Hvis du har kortsluttet grøn leder med en af de sorte og din psu ikke starter op, så er den defekt. Punktum.

Det er muligt, at du ikke gør det korrekt - se #19.

Det er selvfølgelig også muligt, at andet hw er fejlbehæftet.
Avatar billede riis80 Praktikant
17. juli 2009 - 16:31 #22
Okay fair nok, men jeg gør det ikke forkert. jeg har startet to andre op på den måde I har fortalt. Jeg har bare ikke lyst til at betale for at få at vide at psu'en ikke fejler noget.
Avatar billede Jensen DK Novice
18. juli 2009 - 06:16 #23
Kan du ikke bare bytte med en af de andre,så skulle alt jo være ok.
Avatar billede riis80 Praktikant
18. juli 2009 - 08:20 #24
Jo det er osse det der blev enden på det.
Avatar billede Jensen DK Novice
18. juli 2009 - 08:48 #25
Hvis du vil dele point ud, så lægger jeg lige et svar.
Avatar billede riis80 Praktikant
22. juli 2009 - 08:23 #26
Tak for hjælpen!