Avatar billede mikedk2100 Juniormester
24. juli 2009 - 15:14 Der er 8 kommentarer

Computer vil ikke starte mere

Min computer vil pludselig ikke starte. Nu har jeg endelig fået den til at vise noget på skærmen (i det mindste), men når jeg tænder viser den kun:

CLUB 3D GRAPHICS
Version 5.43.02.46.C3
Copyright (c) 1996-2004 NVIDIA Corp.
256.0MB RAM

og så sker der ikke en dyt mere. Har I noget bud på, hvad det er, der er crashet? Det kan næppe være skærmkortet, og vel næppe heller harddiskene som ikke vil mere?

Med venlig hilsen
Michael
24. juli 2009 - 15:30 #1
Fortæl lidt mere om systemet ?

Afmontér / udtag alt extra hardware.
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. juli 2009 - 15:32 #2
Jeg går ud fra at det er en stationær PC.

Sluk for computeren, og fjern de 220 volt. Tryk en gang på startknappen for at dræne den sidste strøm.
Fjern det lille knapbatteri der sidder på bundkortet. Husk hvordan det sidder. Tag 3 dybe indåndinger, og sæt batteriet i igen, tilslut de 220 volt og tryk på start knappen. Du går direkte ind i BIOS opsætningen. Den skriver på skærmen hvilken knap du skal trykke på, for at komme derind. Der loader du factory/default values, saver og exiter.
Avatar billede mikedk2100 Juniormester
25. juli 2009 - 11:27 #3
Hej igen. Det virkede desværre ikke med at tage batteriet ud. Og ja det er en stationær :o)

Nu har jeg så taget alt andet fra end mus, tastatur og skærm, og nu vil den desværre ikke engang vise noget på skærmen (skærmen funker med en anden computer).

Jeg ved desværre ikke helt, hvad det er for en computer. Jeg er knap så god til det, og fik en forhandler til at samle en maskine ud fra de krav jeg havde til den. Kvittering og oplysninger om det ligger selvfølgelig på den maskine, der ikke vil starte.

Men kan man se nogle brugbare oplysninger på selve hardwaren, der er inde i maskinen?
25. juli 2009 - 11:46 #4
... Hvis du (også) tager Harddisk fra - kan du så komme i BIOS ?
Avatar billede mikedk2100 Juniormester
25. juli 2009 - 11:59 #5
Nej desværre - selv med harddiskene taget fra (både strøm og datakabel), så vil den ikke vise noget på skærmen.

Skal jeg prøve at grave et gammelt grafikkort frem, for at udelukke, at det er det, der er u-samarbejdsvillig
25. juli 2009 - 12:10 #6
Virker mere til at være en bundkorts' ting - ØV ...
Avatar billede mikedk2100 Juniormester
25. juli 2009 - 12:13 #7
og det betyder, at det nemmeste er at anskaffe en helt ny maskine? Den er jo også 4 år den jeg har, så det er måske på tide :o)
Avatar billede janos Nybegynder
25. juli 2009 - 20:48 #8
Inden du farer ud og køber en ny computer kunne du da - hvis ikke du allerede har gjort det - prøve at skifte grafikkort, evt. også skærmen.

Hvis intet af dette virker kunne du benytte lejligheden til at opgradere din nuværende computer med et nyt bundkort, processor, grafikkort og nye ram. Det behøver faktisk ikke at være så dyrt, har lige opgraderet mine forældres med førnævnte, hvilket kunne gøres til ca. 1200 kr. Nu har de en rimelig hurtig computer, som er fin til alm. brug.