Avatar billede Dreads Nybegynder
27. juli 2009 - 21:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problemer ang. Inkasso

Hey alle derude...

Ja vi sidder 2 her... Mig og min kæreste og hun har fået et inkassovarsel og en regning fra DSB på 2500kr ca... Den er så røget ind til inkasso og er steget med 600kr...

Hun er under 18 år... Nærmere 17 og har oplyst sin rette alder til DSB da det var et uddannelses kort hun sku ha lavet til sin skole... Hendes forældre har ingen underskrift eller andet givet og kunne i realiteten intet vide omkring at hun har fået det kort...

På hjemmesiden hvor man bestiller uddannelseskortet står der intet om hvornår man skal betale beløbet på kortet... Og da man regner med at det er en gang hver måned ligesom et andet kort har man self. ikk det fulde beløb (2500) på engang når man er i den alder...

Men spørgsmålet lyder så på at kan man som 17 årig komme i inkasso hvis man har oplyst sit rigtige navn, alder mm. ??
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. juli 2009 - 22:04 #1
Du er økonomisk ansvarlig som 14 årig, så jeg ser intet problem i det.

Se og få den betalt, for de 600 er ret billig, for det koster normalt 700. Betales ikke inden fristen, så koster det ydeligere en retsafgift på 700 plus omkostninger DSB har til advokat for at føre sagen, så det løber hurtig op.
Desuden bliver man registreret i Ribers.

Inden man får en inkassoadvarsel, skal der sendes mindst 1 rykker, som man har mindst 10 dage til at reagere på.
Avatar billede Dreads Nybegynder
27. juli 2009 - 22:14 #2
I en anden tråd jeg har læst står der at så længe man ikke er myndig kan man ikke ryge i inkasso??
Avatar billede djeclemen Nybegynder
27. juli 2009 - 22:37 #3
du kan ikke stifte gælde når du er under 18, så nej hun kan ikek ryge i RKI.

Send et skriftligt brev retur til inkassofirmaet om at hun ikke er myndig.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2009 - 00:35 #4
DSB er helt galt på den her. En 17 årig er ikke myndig og de kan ikke gøre noget økonomisk krav gældende udfra en aftale hun har indgået.

Eksempel:
  http://www.danskeinkassoadvokater.dk/Default.aspx?ID=15&M=News&PID=44&NewsID=269
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2009 - 01:33 #5
Hun skulle have haft et Skoleklassekort, så DSB bør ikke udstede et Uddannelseskort til én under 18

Snak med DSB og få klarhed.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2009 - 17:03 #6
Tud at få afsluttet her?
Avatar billede Dreads Nybegynder
01. juni 2011 - 18:10 #7
slut
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2011 - 18:15 #8
Og hvilken undskyldning har du saa for at loebe fra betalingen (point) her?
Avatar billede HornskovVindberg Nybegynder
21. juni 2011 - 10:23 #9
Jeg ville bare lige tilføje, at der ligger en hel masse godt artikler om både reglerne for inkasso, og hvordan man kan undgå inkasso osv. på http://www.hornskovvindberg.dk/inkasso.php

Håber det kan bruges :)