Avatar billede Kolvig Nybegynder
30. juli 2009 - 14:28 Der er 10 kommentarer

Firewire standarder?

Hejsa...

Jeg sidder og prøver at sætte mit lydkort Terratec Phase 24FW til min nyligt samlede PC. Denne PC har ikke firewire onboard og derfor har jeg købt et PCI kort, hvor der er 3 UDB porte og 2 forewire.

Men når jeg prøver at sætte mit lydkort til firewire porten bliver det ganske enkelt ikke genkendt af softwaren?

Så synes jeg det kunne se ud til at PCI kortet ikke virkede som det skulle. Men når jeg sætter alt muligt andet til kortet. Her tænker jeg på CD og DVD drev, så bliver de fundet med det samme og tingene virker upåklageligt!?

Findes der simpelthen forskellige standarder for firewire, som gør at omtalte lydkort skal bruge en mere udviklet standard for firewire for at virke?....... Hvis det er tilfældet, hvad skal jeg så kigge efter, hvis jeg vil købe et andet PCI firewire kort?

Det skal lige nævnes at lydkortet virker fint på flere PC'er med onboard firewire.

Mvh.
Avatar billede justrace Novice
30. juli 2009 - 17:28 #1
IEEE1394b

Der findes 1394, 1394a (400) og 1394b (800)

http://www.shg.dk/p/1330008

De fleste enheder burde kunne klare det, men ikke alle.

Jeg har eks. en CF-card reader, og er til 1394b, men vil godt køre 1394a.
Men hvis jeg sætter det til en bærbar med 1394 ministik, virker det ikke.
Avatar billede Kolvig Nybegynder
30. juli 2009 - 22:34 #2
Hej...

Mange tak for forklaringen...... Det må simpelthen være en firewire 1394b jeg har brug for til lydkortet. Ved dog ikke hvad det firewire PCI kort jeg forsøger med, men kan næsten ikke tro andet end at mit firewire PCI kort kun kører med 1394a

Mvh.
Avatar billede justrace Novice
30. juli 2009 - 22:42 #3
Sev tak. :)

Prøv at kig på shg.dk og >Kabler >Firewire.

Der kan di se 6 og 9 polede stik. De 9 polede er til 1394b.

Men jeg er sikker på det står et eller andet sted på kortet.
Avatar billede Kolvig Nybegynder
31. juli 2009 - 00:43 #4
Hej igen...

Jeg kan ikke umiddelbart se noget på mit PCI kort. Men jeg er også næsten sikker på at det PCI kort jeg har, kun er et 1394a kort.

For at være sikker, så vil dette kort vel kunne bruges?

http://www.bj-trading.dk/shop1/default.asp?side=info.asp&f=edbp&vare=303740

Hvis jeg har forstået det hele ret, så er 1394a 6 pins og 1394b 9 pins?..... Så det jeg mener, er at en 1394b kan ikke være med 6 pins - det vil vel altid være 9 pins?

Mvh.
Avatar billede justrace Novice
31. juli 2009 - 01:06 #5
Jeps, helt rigtigt. Hvis du kigger på det kort du linker til, er der 1 A og 2 B. De 2 B er de 2 der vil komme til at sidde tættest bundkortet. Du kan se forskellen på dem hvis du kigger godt efter. :)

Kiggede lige lidt på dit lydkort, og det ser ud til at kunne køre 4/6/9 pins stik, så det må være noget andet.

Der skal vel installeres noget software eller drivere?
Avatar billede justrace Novice
31. juli 2009 - 01:07 #6
Avatar billede Kolvig Nybegynder
31. juli 2009 - 04:34 #7
Igen mange tak for din hjælp....

Nu er jeg ved at været godt rundtosset...:-)

Nu tager jeg den lige helt fra starten....

Mit eget PCI USB/firewire kort fungerer helt fint med alt andet end mit lydkort.
Mit lydkort fungerer helt fint med PC'er med onboard firewire.

Diagnosen er at når jeg installerer driverne fra Terratec's egen hjemmeside. Så må lydkortet ikke være sat til, førend man får beskeden "please connect your Phase 24FW now" og efter jeg har tilsluttet lydkortet og siger ok til meddelelsen, så vil installationen ikke godkende at lydkortet er sat til - det eneste jeg kan gøre for at komme videre er at trykke på annuller installationen.

Når du nu så siger at lykkortet egentlig skulle kunne med alle standarderne, så er jeg lost!?

Mvh.
Avatar billede Kolvig Nybegynder
31. juli 2009 - 05:07 #8
UPS!!!

Nu har jeg lige prøvet at sætte kortet på en maskine med onboard firewire og en maskine, der har kørt med lydkortet før - og fandme om ikke det samme problem gentager sig???

Så nu må det jo være lydkortet der har problemet og nu er det meget lettere at lokalisere problemet. Men nu er jeg tilgengæld bange for at jeg har ødelagt kortet...... Det er nemlig sådan at før jeg prøvede at sætte det til min nye PC, valgte jeg at lave en firmware opgradering - det har jeg iøvrigt lige prøvet igen, på den anden PC.
Der bliver sagt at firmwaren er "succesfully installed" og det er bleve skrevet begge gange.

Det er som sagt efter den firmware opdatering at jeg tilsyneladende ikke kan få installeret lydkoret mere, hvad enten det er onboard eller PCI firewire og der har som sagt aldrig været problmer på onboard firewire før??

Uff, jeg har lyst til at høre noget positivt...:-)

Mvh.
Avatar billede Kolvig Nybegynder
31. juli 2009 - 05:30 #9
Double UPS!!

Dette er så flovt - det er lige gået op for mig at jeg har forsøgt at indstallere driver til Phase X24 FW og ikke Phase 24 FW.

Så det var her hurdlen var og det virker fint nu - jeg undskylder mange gange og glæder mig over at det virker nu og at der er mulighed for at få en så god hjælp, som det jo trods alt er blevet givet.... Sorry!

Mvh.
Avatar billede justrace Novice
31. juli 2009 - 11:04 #10
Helt ok, den fejl er du nok ikke den første der har prøvet. :) ... eller den sidste.

Men godt det virker, og du fik også lært lidt om firewire, som iøvrigt er et Apple-produkt, som bliver meget brugt til Video-overførsel da den er ret hurtig.