Avatar billede den-evil Nybegynder
31. juli 2009 - 12:39 Der er 7 kommentarer

Opacity og divs

Hey alle...

Undrer mig lidt over en ting - Har en div med noget opacity på, denne ser sådanne ud:

#header {
    height: 191px;
    background-color: #2f3338;
    opacity:0.4;
    filter:alpha(opacity=40);
    border-bottom: 3px solid #72333d;
}

Inde i den div, har jeg et billede - Problemet er at billedet nedarver opacityen, så billedet også bliver gennemsigtigt - Dette skal ikke ske, hvordan undgår jeg lige det?
Avatar billede olebole Juniormester
31. juli 2009 - 13:17 #1
<ole>

Når elementet gøres gennemskinneligt, bliver dets indhold det også. Det undgår du ikke. Ellers må du lægge nogle elementer ovenpå hinanden - ikke inde i hinanden

/mvh
</bole>
Avatar billede smogle Nybegynder
31. juli 2009 - 13:26 #2
skriv din opacity ud af #header og lav et nyt div-tag der ligger inden i headeren der indeholder din opacity. Derefter kan du lægge dine billeder ind under din #header og samtidig beholde din opacity.
Du kan eventuelt arbejde lidt med z-index i den forbindelse.
Avatar billede den-evil Nybegynder
31. juli 2009 - 14:21 #3
<ole> : Ovenpå ? Altså en div inde i den div med opacity, også meget noget position: absolute; z-index eller hvordan og hvorledes??

Smogle: Har prøvet lidt med z-index, men det vil sq ik helt virke...
Avatar billede smogle Nybegynder
31. juli 2009 - 15:22 #4
<ole> har ret i at div tags nedarver efter hinanden. Det er derfor at du skal fjerne opacity fra #header og evt sætte det ind i et nyt div tag der eks. hedder opacity
ex
<div class="header">
  <div class="opacity"></div>
  <!--indsæt billedet her-->
</div>

Det behøves ikke se sådan her ud, det kommer lidt an på resten af din kode, men både opacity og billedet nedarver resten af headers funktioner.
Avatar billede zuran Nybegynder
31. juli 2009 - 16:25 #5
Har du prøvet at overskrive opacity indstillingen på billedet? Således at du angiver opacity til 100% på billedet.
Avatar billede roenving Novice
31. juli 2009 - 17:45 #6
-- så bliver det 100% af det omgivende elements opacitet !-)
Avatar billede den-evil Nybegynder
07. juli 2010 - 15:26 #7
Smider du et svar?