Avatar billede Kolvig Nybegynder
02. august 2009 - 14:05 Der er 8 kommentarer

Gør jeg det rigtigt?

Hejsa

Jeg sidder her og fumler med windows eget Backup NT....

Min plan er følgende - jeg har en række mapper spredt rundt omkring på computeren. Disse mapper ligger på forskellige drev/partitioner og det er min hensigt at 3 drev/partitioner skal benyttes til alle disse mapper jeg har valgt at tage backup af.

Det er også min hensigt at Backup NT fremover skal schedules til at tage et ugentlig check for ændringer af alle mapper..... Det vil sige at min backup type, skal være sådan at backup programmet, kun laver ændringer i backup filen, hvis der er sket ændringer (tilføjet, fjernet eller ændret) siden sidste scanning af backup'en...... Denne type vælges, da det må begrænse backup tiden væsentligt at der ikke skal tages en fuld kopi af de valgte mapper - det drejer sig nemlig om en hel del data.

Jeg har læst den fine vejledning her:
http://www.wintip.dk/xp/tools/ntbackup.htm
Men jeg bliver alligevel bange for at gøre noget forkert og derfor spørger jeg jer eksperter til råds.

Jeg har nu valgt at lave en prøve backup af en mappe, på ca. 100gb. her har jeg brugt "trinvis" backup, da jeg umiddelbart mener at det er denne form jeg skal bruge, hvis jeg gerne vil lave backup som beskrevet ovenfor. Men det er ikke noget jeg overhovedet er sikker på, da guiden ikke forklarer det særlig godt for mit hoved..:-)
Det undrer mig også at der står i guiden at backup filen komprimeres, så den ikke fylder så meget. Men det er jo ikke noget programmet gør automatisk, da jeg kan se at man skal sætte et flueben, hvis man vil have hardware komprinering. Men jeg kan se at denne mulighed er nedtonet, så man ikke kan vælge den - hvorfor er det sådan?

Jeg håber at det er let nok at trække min spørgsmål ud af det skrevne og jeg håber derved også at jeg kan få en lidt mere fokuseret vejledning i den backup type jeg gerne vil bruge.

PS. Jeg har fået en masse super hjælp herinde på det seneste, men hvordan virker dette point system, så jeg kan kaste dem efter de hjælpsomme personer?

Mvh.
Avatar billede Kolvig Nybegynder
02. august 2009 - 19:57 #1
Hej igen....

Der var ikke meget hjælp at hente første gang...:-)

Nu er jeg blevet overbevist om at det er trinvis backup jeg har brug for - det var da en start...:-)... Så nu har jeg bare 2 enkle spørgsmål jeg gerne vil bede om hjælp til.

1. Det er min plan at en gang om ugen, skal der laves en trinvis backup af mine valgte filer. Men hvordan skal jeg opsætte det første gang? - skal jeg starte med at vælge trinvis backup eller skal jeg vælge normal og derefter ændre det til trinvis?

2. Der står flere steder at NTBackup komprimerer backup'en, så den ikke fylder så meget. Men hvordan får man programmet til at gøre dette? - Der hvor jeg har muligheden for at sætte flueben ved hardware komprimering, der er boksen nedtonet..... Så jeg tænkte at det var nok noget der skete helt automatisk, men jeg kan se på et par prøver jeg har lavet at backup filen fylder akkurat det samme som original filerne?

Håber nu at det er lettere at gå til...:-)

Mvh.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2009 - 18:46 #2
Ikke fordi jeg ved synderligt meget om backup. De fleste laver vel en simpel kopi, på en anden HD, efterhånden. nu da HD er blevet så store og billige og de vigtige data ikke fylder så meget.

Men jo Backup er vigtigt ;-)

En trinvis/incremental backup tager en fuld kopi første gang og næste gang tager den kun en backup af de filer som er blevet ændret (ved brug af dato/tid) siden sidste schedule.

Backup-programmer kan alle komprimere, det tager så længere tid men fylder mindre. Det må du læse i manualen/help.

Underligt nok kan ikke noget om NT Backup på denne Box, Men jeg brugte den engang på mit arbejde, til at tage backups af mine kollegaers computere dagligt og det virkede fint.

Men regn med at det program som tager backupen og skal bruges hvis du skal gendanne.

Dette er ikke det bedste svar, men jeg syntes du skulle have et eller andet. Måske er der nu nogle andre som kan træde til?
Avatar billede Kolvig Nybegynder
03. august 2009 - 20:03 #3
Jeg takker i hvert fald for dit svar og håber der er en som kan træde til med lidt info omkring komprimering af backup'en. Da jeg ikke kan se hvordan det er muligt på NT Backup.

Mvh.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2009 - 20:11 #4
For mig ser ud som om at den komprimere som standard :http://www.wintip.dk/xp/tools/ntbackup.htm
Avatar billede Kolvig Nybegynder
03. august 2009 - 20:54 #5
Ja, det kunne nemlig godt lyde sådan. Men det er sikkert at den ikke gør det hos mig..... Jeg har prøvet at lave en backup af en mappe indeholdende 87gb og backup filen fylder akkurat det samme?

Mvh.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2009 - 21:14 #6
Hvad er det du tager backup af?
Avatar billede Kolvig Nybegynder
04. august 2009 - 04:41 #7
Den omtalte mappe på 87gb indeholder flere undermapper, hvor der er billeder i en og video i en anden og nogle programmer i en tredie mappe...

Har lige et spørgsmål mere.....

Når man som mig, har valgt at lave trinvis/incremental ugentlig backup. Så kunne jeg forestille mig at det var en god ide at lave en normal backup ca. hver anden måned, for at få renset ud i den trinvise/incrementale backup?.... hvis ovenstående er en god ide - kan jeg så bede backup programmet om at planlægge, først 8 trinvis backup for derefter at tage en enkelt normal og så igen tilbage til 8 trinvis osv osv....?

Mvh.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2009 - 07:26 #8
Billeder og video er fortrinsvis komprimeret allerede, derfor ser du ikke den store forskel med backup-komprimeringen.

Programmer kan med fordel komprimeres, men er ikke til megen nytte i denne tilstand. Fordi - hvis uheldet er ude - skal du alligevel installere dem på ny fra en i forvejen komprimeret installations CD eller *.exe fil.

Arbejdsdokumenter som dem fra, officepakken og lign. kan med stor fordel komprimeres.

Et af de vigtigste foldere der bør tages backup af, er C:/documents and settings.

Jeg mener at du kan vælge en anden/ny destinations folder eller drev, med NT backup hvor den så starter forfra. Men NT backup har så en index fil, så den selv kan styre hvad der skal tages backup af. Og her kan jeg ikke hjælpe, da jeg ikke aner hvad den heder elle hvor den ligger, men den er ret vigtig og ligger sikkert i destinations folderen.

Hvis du tager backup på en CD R/RW - får du fra start en fuld backup og kan løbende fortsætte med den incrementelle indtil CDén er fuld og du må starte forfra på en ny CD.