Avatar billede Vase Praktikant
02. august 2009 - 17:48 Der er 10 kommentarer

Hvordan redder jeg data fra min harddisk?

Hej eksperter!

Min Toshiba Equium L40 er gået ned med en "Bootmgr is missing"-fejl, og jeg har ikke haft held med Vista-reparations-cd og lignende manøvrer (se evt. denne tråd: http://www.eksperten.dk/spm/880030#reply_7420721).

Mit spørgsmål lyder derfor nu:

Hvordan kan jeg redde data fra min harddisk?
Avatar billede newcommer Nybegynder
02. august 2009 - 19:34 #1
Avatar billede Vase Praktikant
02. august 2009 - 19:51 #2
Newcommer-> Alt det der har jeg været igennem. Det hjalp ikke.

Det er nu nærmere et spørgsmål, hvordan jeg redder data inden jeg formaterer?
Jeg kan vel hive harddisken ud og koble den til en anden computer. Spørgmålet er bare, hvordan jeg konkret gør det?
Kan man fx. bruge en usb til sata/ide adapter?
Eller er der nogen der har bedre ideer?
Avatar billede newcommer Nybegynder
02. august 2009 - 20:00 #3
Du kan enten koble den direkte til som slave, til en stationær,
eller du kan bruge en passende USB adabter .
Avatar billede Vase Praktikant
02. august 2009 - 20:43 #4
Newcomer-> Ja, det er jeg klar over. Men ved ikke hvordan tingene gøres i praksis!?

Så helt lav-praktiske instruktioner savnes! :)
02. august 2009 - 20:54 #5
Med sådan en 'dims' -> http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp

Harddisken + powerstik (medfølger pakken) til 'dimsen' og 'dimsens' USB stik til en anden PC...
Så dukker den op (forhåbentlig) som en "drev" i Stifinder/"Denne Computer"..

Derfra ka' du så manuelt selv copy diverse elementer over på den anden PC i 'sikre' hænder...
Avatar billede newcommer Nybegynder
02. august 2009 - 21:21 #6
Ja ovenstående er fint til USB.
Hvis du vil sætte disken direkte til en stationær, bruges de smalle
kabler, som du ser på billede 6, som så sættes til henholdsvis
strømforsyningen og bundkortet.
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede Vase Praktikant
07. august 2009 - 17:58 #7
Hej!

Tak for jeres svar! :)
Har købt usb 2.0 til sata/ide-adapteren.

Noget specielt jeg skal være opmærksom på, når fisker harddisken ud osv?
Avatar billede Vase Praktikant
07. august 2009 - 19:55 #8
Nyt problem:

Kan ikke finde harddisken! Når jeg åbner den bærbare ligner det ligesom bare overhovedet ikke de stationære pc'ere :p
Har søgt nettet men syntes ikke lige jeg kunne finde noget.
Det er en Toshiba Equium L40-17M.

Nogen der kan hjælpe?
08. august 2009 - 09:34 #9
Det er rent fysisk du ikke kan finde HD'en i PC'en ???

Vi snakker om denne sag -> http://reviews.cnet.co.uk/laptops/0,39030092,49295787,00.htm ?

Der må være en eller flere skruekombinationer som åbner et eller andent. Nogle skal overside tastaturet skrues/klikkes af og derunder...
Avatar billede Vase Praktikant
08. august 2009 - 11:14 #10
Ja, helt basalt, kan ikke finde den(!) og er bange for at ødelægge noget, hvis jeg roder for meget rundt :p

Ja, det er den bærbare fra linket.