Avatar billede kimleijensen Nybegynder
08. august 2009 - 21:00 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

10 px mellem div's i dreamweaver template, hvorfor ?

http://www.gastronaut.dk

Kan simpelthen ikke gennemskue hvorfor der hele tiden er 10px luft mellem header, main og footer ...

Har forsøgt at finde svaret herinde hvis der nu var andre der var lige så meget amatør som mig :) , men er ikke lykkedes.

Hvem kan hjælpe ?

kim
Avatar billede mall Nybegynder
08. august 2009 - 21:54 #1
Sæt float:left; på alle divs.
Avatar billede kimleijensen Nybegynder
08. august 2009 - 22:09 #2
Løste fint nok problemet nogle steder men skabte også nye problemer. Nu er de tre div ikke samme bredde, har så forsøgt at satte width på dem men de er stadig forskellige.
Avatar billede mall Nybegynder
08. august 2009 - 22:13 #3
Jeg kan ikke se en ændring på adressen?
Avatar billede kimleijensen Nybegynder
08. august 2009 - 22:14 #4
så er det uploadet :)
Avatar billede mall Nybegynder
08. august 2009 - 22:25 #5
Kan stadig ikke se det.. Har trykket opdater flere gange nu :)
Avatar billede kimleijensen Nybegynder
08. august 2009 - 22:47 #6
sådan går det når jeg arbejder på to sites samtidig ... rettede i den forkerte ... virkede ved at sætte det ind i main, men virker som om footer opfører sig anderledes, men er ikke helt færdig med den så må kigge på det imorgen. Tak indtil nu.
Avatar billede mall Nybegynder
08. august 2009 - 22:49 #7
Ok. Så lidt da :P
Avatar billede roenving Novice
09. august 2009 - 00:28 #8
Problemet kan godt skyldes, at du har afslutningstags på selvstændige linjer, altså:

<div>
...
  Slut på indhold.
</div>

-- vil give et mellemrum under teksten, det rigtige at gøre er f.eks.

<div>
...
  Slut på indhold.</div>
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2009 - 14:18 #9
<ole>

Én ting er helt sikkert: Det er en forkert løsning at bruge float på indholds containeren i denne situation. Det bruges jo netop som ganske alm. ikke-floated block element.

Årsagen er lige præcis den, roenving viser - og så er det bedre at rette din fejl fra:

  <div id="header">
  <!-- end #header --></div>

- til:

  <div id="header"><!-- end #header --></div>

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2009 - 14:20 #10
- og så slette din float:

.oneColFixCtrHdr #mainContent {
    float: left;  /* <-- her */
    padding: 0 50px;
    background-image: url(../images/indhold_bg.gif);
    background-color: #FFFFFF;
    background-repeat: repeat-y;
}
Avatar billede mall Nybegynder
09. august 2009 - 16:54 #11
Hmm.. Hvad er der galt med at bruge float i den situation?
Det løser problemet, og burde det ikke være ligegyldigt om der er mellemrum i ens html? Browseren registrerer kun tegn?
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2009 - 19:01 #12
Hvis det ikke betyder noget for dig, om koden giver mening, kan det være rystende ligemeget  =)

Der er intet i den måde, du bruger divet på, der begrunder float ... tværtimod. Du bruger jo netop divet som et ikke-floated block element. Meningen med float er, at block elementer skal lægge sig ved siden af hinanden. Det er det modsatte, du ønsker.

Jo, det burde være ligemeget, om der er mellemrum i koden - men sådan ser virkeligheden ikke ud.
Avatar billede kimleijensen Nybegynder
09. august 2009 - 21:45 #13
Med float kunne jeg i det mindste få det irriterende mellemrum væk, det kommer bare igen hvis jeg fjerner float og bare nøjes med at samle linierne ?

-kim
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2009 - 22:16 #14
Nej
Avatar billede kimleijensen Nybegynder
23. oktober 2009 - 11:15 #15
lukker