Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
08. august 2009 - 22:11 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Prisen på at få lagt el ind?

Hej

Jeg har købt en grund hvorpå der står en træhytte. Der er ikke lagt el ind, og jeg kan simpelthen ikke finde noget der vedrører mit spørgsmål på google.
1) Hvordan finder man frem til prisen på at få lagt el ind?
2) Vil gerne se eksempler på hvad det har kostet andre at få lagt el ind til deres hus/hytte.

På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede stagedk Nybegynder
08. august 2009 - 22:29 #1
Nu er jeg uddannet elektriker / lærling.
Kontakt en 4 forskellige elektrikere, og få dem til at komme og vurdere en pris, den største betydning er hvor langt der er til nærmeste mast/fase.
skal du have trukket en 3 fase / 400 volt (komfur/ovn) eller om du bare skal have en 2 faset/230 volt (alm elektronik),

der skal nok trækkes en 16" faseledning ude fra vejen/masten
som vidst nok koster en 2-400 kr meteren (afhænger af type osv),
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
08. august 2009 - 22:56 #2
Skal bare have 230 volt. Der er nok 60-70 m. fra masten til hytten. Hvis dine priser stemmer, så koster det mellem 20 og 25 tusinde.
Men der skal vel også graves en rende, eller hvad? Hvis ja, gør man det selv? Og hvor dybt skal stikledningen ligge?
Avatar billede stagedk Nybegynder
08. august 2009 - 23:45 #3
hvis det bare er 230 volt er prisen ikke de 2-400 kr.
altså du kan vel godt selv grave renden så elektrikeren ikke behøver men, før du gør det så hør lige hvilket kabel han vil bruge / hvor dyb den skal være, da stærkstrømsbekendtgørelsen angiver alt efter kvadrat og modstand osv hvor dyb renden skal være, men hvad præcis pris på det er skal jeg ikke kunne sige. Hvor henne i landet er denne hytte :) ?.
så kan jeg jo evt lige kigge på det :)
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
08. august 2009 - 23:50 #4
Selvfølgelig kan jeg grave renden, hvis man selv må det.
Hytten/grunden ligger mellem Vejle og Fredericia.
Er sgu meget taknemmelig for din hjælp!
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
09. august 2009 - 00:00 #5
Har lige fundet et sted hvor der står man skal betale et tilslutningsbidrag ... hmm.
Avatar billede stagedk Nybegynder
09. august 2009 - 01:10 #6
altså hvis tilslutningsbidraget skal gå til boligforeningen ved din hytte så er der jo ikke så meget at gøre, og de kunne sikkert finde på at sige du skal bruge "deres" elektriker,
fx er der mange lejligheds blokke hvori kun et firma (for det meste dem der har lagt ellen ind), kan få lov til at operere, men kig på sagerne :) !
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
09. august 2009 - 01:47 #7
Tilslutningsbidrag betales til det lokale elselskab  i forbindelse med nyetablering af stikledning, og har nu fundet frem til at tilslutningsbidraget er 14300,- kr. i mit område. Dertil kommer så elinstalatørens pris + materialer + et stort arbejde, da jeg skal grave en rende på min. 0,5 meters dybde, og som tidligere nævnt på en strækning af 60-70 m.
Tror jeg undværer el i første omgang ... øv øv.
Avatar billede stagedk Nybegynder
09. august 2009 - 03:04 #8
må jeg spørge hvor stor hytten er og hvor meget du har måttet smide efter den :) ?
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
09. august 2009 - 13:16 #9
Faktisk er der flere hytter, og det er som sådan ikke dem der har kostet noget, men derimod den store grund.

Da jeg jo endte med at finde frem til det meste selv, men inspireret af din deltagelse, har jeg valgt at vi splitter pointene ... håber det er ok med dig?
Tak for hjælpen.
Avatar billede stagedk Nybegynder
09. august 2009 - 13:43 #10
Points siger mig ikke rigtigt noget, så det helt i orden :)