Avatar billede newbie_s Nybegynder
12. august 2009 - 00:07 Der er 3 kommentarer

230V fra en 5 leder

Hej eksperter

Jeg ved ikke om dette er stedet at spørge, men jeg forsøger.

Jeg har i et skur et 5 leder kabel trukket ind til lys. Det skal lige siges at det ikke er noget jeg selv har lavet men er eksisterende. Der er naturligvis trukket 230V ml. L1 og nul.

Der sidder selvfølgelig en afbryder til lyset. Kan jeg trække 230 fra samme ledning til en stikkontakt? Det skal lige siges at det skal trækkes ud efter afbryderen hvis det er....

Spørgsmåler er altså om jeg kan trække 2x230V fra et 5 leder kabel (L1, L2, L3, nul, jord). Dvs 230V ml L1+nul og 230V ml L2+nul......og er det noget man selv må rode med
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. august 2009 - 00:21 #1
Sidste spørgsmål først - NEJ, det må du ikke.

Det er utrolig sjælden jeg ser 3 leder kabel trukket i et tilfælde som dit. Det er altid 5 leders, og om det er fordi det er billigere ved jeg ikke.

For at du kan trække strøm på L2, så skal kablet i den anden ende være koblet til en sikringsgruppe på L2. Hvis der i enden med afbryderen sidder kronmuffer på de ikke brugte faser, taler sandsynligheden for at der er strøm i dem. Du kan verificere det med en polsøger.

Nu ved jeg ikke hvordan det er samlet, men normalt er der kun fase og tændledning mellem afbryder og lyskilden. Og normalt går fase og nulleder til lyskilden, hvor fasen går videre til afbryderen, og så en tændledning retur.
Du har altså normalt ingen 0 leder ved afbryderen. Selvfølgelig er der en 0 leder ved lyskilden, og du kan trække en leder (blå) fra lyskilden til afbryderen.
Ved en afbryder sammen med en stikkontakt har du alle 3. Fase, 0 leder og tændledning.

Så løsningen afhænger af hvad der er tættest på sikringsgruppen. Er der lyskilden eller afbryderen.
Avatar billede webweaver Praktikant
12. august 2009 - 00:35 #2
Du kan gå ud i din tavle og se, om du har 1 eller flere faser på din 5 leder. Hvis kablet er monteret på en 1P+N, (1 sikring i) så er der kun L1 med ude, men hvis der nu skulle side en 3P+N, (3 sikringer i) er der stor sandsyndlighed for at du har 3 faser ude.

Men det du efterspørger kan sagtens laves på 1 fase.
Som det nævnes, er det ikke sikkert at du har din nul-leder nede i afbryderen, i såfald skal du op og hente den ved nærmeste lampe eller samlingspunkt for din 5-leder. Check evt. snoren mellem afbr. og lampeudtag og se om du skulle have en leder til overs, som du kan bruge til at føre din nul ned med, så du ikke skal til at lægge et nyt kabel. Det er ikke et krav lederen er blå, selvom man holder sig til den farve-kombination i dag. Den må gerne være alle andre farver også, UNDTAGEN gul/grøn. Jord er den eneste som har et krav om fast farve. Jeg anbefaler dog kraftigt at man benytter en blå som nul for den næstes skyld :)
Avatar billede bof Praktikant
31. august 2017 - 18:07 #3
Hej Eksperten!

På min el-tavle er en sektion der hedder 16A. Der er ført et kabel herfra til en afdækket stikkontakt (noget den tidligere  ejer har brugt). Under afdækningen er 5 kabler, hvoraf min polsøger siger 3 med "strøm". Jeg  vil gerne forbinde denne med en "grisetryne", men den har jo 3x2 huller, så hvad skal i hvad - (Fase - nul - jord?)
På frohånd tak
Bo