Avatar billede klgn Nybegynder
13. august 2009 - 09:01 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan opnås optimal batterlievetid?

Kort og simpelt. Hvordan skal man behandle sit batteri, for at maximere dets batterlevetid, og samtidig gør ens bærbare i stand til at køre længst mmuligt uden strøm?
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2009 - 12:07 #1
køligt og tag det ud når den er tilsluttet 230V
Avatar billede klgn Nybegynder
13. august 2009 - 12:39 #2
Ja ok, jeg burde have været mere specifik. Hvordan skal jeg lade det op og af? Skal jeg lade det helt af og så lade det op, eller hvordan?
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
13. august 2009 - 13:03 #3
det ville være en god ide at lade det helt af og lade det op igen - det gjorde de helt gamle nokia ladere også til mobil telefoner, de afladte deres batteri helt, og ladte det op igen, det er bare ikke så effektivt hvis man skulle ud af døren og have strøm på telefonen ^^
Avatar billede haverslev Novice
13. august 2009 - 14:34 #4
Et Lithium batteri, der anvendes i de fleste bærebare pc`ere, har ca. en samlet levetid på 1½ år, fra det samles
på fabrikken til det har nedbrudt sig selv.

Prøv f.eks at læses Zeptos Batterivejledning - side 10 af 10
ftp://ftp.zepto.dk/UserGuides/Discontinued_Models/Znote6015WD/6x15WD_UserGuide_DK.pdf
Avatar billede klgn Nybegynder
13. august 2009 - 21:22 #5
Så er det da meget imponerende, at mit nuværende batteri på min IBM har holdt i mere end 1,5 år.

Jeg har hidtil ladet helt adf og så op igen, men jeg hørte forleden en fortælle, at det skal man ikke, man skal bare sørge for at lade batteriet op jævnligt uanset hvor meget, det stod på. Og det gjorde ingen forskel, om det står til strøm hele tiden (hvilket strider mod min erfaring).
Avatar billede haverslev Novice
14. august 2009 - 07:50 #6
De "gamle" typer batterier, skulle helst lades helt af og derefter lades op for at beholde en lang levetid.
Mange Bærebare og mobiltelefon batterier gik til på den konto, da folk blot "sjat" ladede på dem og battereiet holdt max. ½ -3/4 år
Avatar billede klgn Nybegynder
16. august 2009 - 12:39 #7
Ok, så hvis jeg læser Jeres kommentarer korrekt, skal jeg blot fortsætte med at lade helt af og så lade det op igen.

Jeg takker. Såfrem andre end haverslev ønsker points, så smid et svar, og jeg fordeler dem ligeligt.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
16. august 2009 - 16:50 #8
svar her ^^