Avatar billede themepark Nybegynder
13. august 2009 - 22:49 Der er 3 kommentarer

Invalid boot.ini

For nogle måneder siden installerede jeg Windows 7 RC på en laptop hvor jeg i forvejen havde installeret Windows XP SP3. Windows 7 fandt selv min XP installation og tilføjede den til boot menuen, så jeg kunne logge ind i dem begge fra Windows 7 menuen.

Så fik jeg en del problemer med min laptop som jeg så fik ordnet, og undervejs må der være gået noget galt med boot menuen. Hvis jeg sætter Windows 7 partitionen som active, kan jeg sagtens boote Windows 7 men når jeg vil boote Windows XP får jeg fejlbeskeden "Invalid BOOT.INI file.
Booting from C:\Windows"

C:\Windows er i dette tilfælde så min Windows 7 partition, hvorfor min computer så går i stå og ikke loader noget. Efter at have søgt på nettet skulle man jo tro at det var min Windows XP boot.ini den var gal med, men nej. Hvis jeg sætter min Windows XP partition som active, så kan jeg sagtens boote ind i Windows XP med selvsamme boot.ini fil.

Min boot.ini ser sådan ud:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Og BCD indeholder dette punkt for Windows XP:
Windows Legacy OS Loader
identifier              {ntldr}
device                  partition=E:
path                    \ntldr
description            Windows XP

Jeg har Windows 7 installeret på den første partition, og Windows XP på den tredje partition, og når jeg er logget ind under Windows 7, har min Windows XP partition ganske rigtigt bogstavet E. Hvis jeg booter op med Ultimate Boot CD, skifter partitions bogstavet i BCD også til det bogstav partitionen rent faktisk har.

Så jeg har meget svært ved at se hvad der skulle være galt. Jeg kan kun formode at når jeg vælger Windows XP i boot menu, kigger den efter boot.ini på den forkerte partition, selvom drev bogstavet burde stemme overens med den rigtige partition.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. august 2009 - 23:01 #1
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. august 2009 - 23:03 #2
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. august 2009 - 23:04 #3
P.s. 1035 point ude?
http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/themepark

Gider du lige rende dem igennem og lukke, give feedback m.m.?