Avatar billede nicidem Nybegynder
22. august 2009 - 15:11 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

BIOS ROM checksum error

Min stationære computer, kan ikke starte op efter jeg installerede windows 7 64bit på den (jeg havde vista 64 før). Jeg ved ikke om dette er årsagen, eller det skyldes at jeg satte net-stik i under opstart, samtidigt med mit trådløse keyboard løb tør for strøm...

Beskeden jeg får er:

Award Bootblock BIOS v1.0
...
BIOS ROM checksum error

Detecting IDE ATAPI device ...
Found CDROM, try to boot from it ... Pass
Automatic load AWDFLASH.exe .....

!! ERROR -- AWDFLASH.exe not found with CDROM !!
Please insert the correct CD disk

Den sidste besked får jeg ikke, hvis jeg sætter en boot CD, med nyeste BIOS samt BIOS flashing utility (awdflash.exe), men der står den bare stille efter: Automatic load AWDFLASH.exe ....._

Derudover har jeg skiftet batteriet i motherboardet, hvilket ikke hjalp.

Håber virkelig i kan hjælpe mig, garantien er desværre lige udløbet, så jeg hænger selv på den.

- Min stætionære:
ASUS P5N-T Deluxe 780I SLI S-775
Intel Core 2 Duo E8500 3.16Ghz
2 x Geforce 8800GT (SLI)
2 x 320GB Samsung 7200rpm SATA2 (kører som samlet, mener det hedder RAID?)
Avatar billede nicidem Nybegynder
22. august 2009 - 15:12 #1
Og den har som de fleste nye computere intet floppy drev.
Avatar billede fromsej Praktikant
22. august 2009 - 16:05 #2
Har du prøvet at resette CMOS?
Tjek i manualen hvordan du gør.
Avatar billede fedora Nybegynder
22. august 2009 - 16:26 #3
Det tyder på at din BIOS er blevet korrupted. Du skal sætte den cd du har fået med til bundkortet i din primære cd/dvd drev og lade den flashe BIOS helt færdig
Avatar billede fedora Nybegynder
22. august 2009 - 16:27 #4
Det kan godt tage lidt tid.
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. august 2009 - 16:48 #5
Avatar billede nicidem Nybegynder
22. august 2009 - 18:36 #6
Jeg har ikke fået noget med da jeg fik min PC.
Må se hvad jeg kan finde på producentens hjemmeside.

Som dragonknight hentyder til, forsøger jeg uden held at lave en bios flash cd, og er skeptisk overfor om det kan klare mit problem.
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. august 2009 - 19:56 #7
Der er ingen forskel på at anvende den medfølgende DVD, og så trykke ALT+F2 under start. Det er nøjagtig det samme der sker, men hvis den del af BIOS hvor denne funktionalitet ligger er i udu, så vil hverken den ene eller den anden metode fungere.

Tilbage er kun at anvende awdflash programmet fra en bootbar CD, som jeg nævner i den anden tråd.
Avatar billede nicidem Nybegynder
23. august 2009 - 13:56 #8
Reset af CMOS, vil det sige > Erasing the CMOS RTC RAM data?
Det var hvad jeg ku finde i manualen.
Avatar billede fromsej Praktikant
23. august 2009 - 14:11 #9
Ja, det er rigtigt.
Avatar billede nicidem Nybegynder
23. august 2009 - 15:15 #10
Naa, det hjalp desvaerre ikke. Jeg forsoegte ogsaa at resette BIOS ved at tage batteriet ud og toemme computeren for stroem.

Error beskeden er det foerste der kommer naar jeg taender for computeren.
Avatar billede nicidem Nybegynder
24. august 2009 - 00:47 #11
Har proevet alle metoder for at faa flashed BIOS, men det kan ikke lade sig goere. Saa jeg staar paa bar bund.
Avatar billede nicidem Nybegynder
02. oktober 2009 - 21:48 #12
Så har jeg endelig fået den tilbage fra reperation. Det viste sig at være et defekt motherboard sagde de.
Smid svar. :)
Avatar billede nicidem Nybegynder
09. januar 2010 - 15:34 #13
.